Squalicorax pristodontus?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
agaathunter
Antw: Squalicorax pristodontus?

Bericht door agaathunter » 19 jan 2007, 13:53

Het is toch wel \"een sterk stukje in een oude broek\", dat ik me zo heb laten te pakken nemen!!!!!!!
Wat zulke grapjassen mensen toch op een dwaalspoor kunnen zetten.
Ik heb me net even in de hoek staan te schamen!
Zo, nu ben ik mijn frustaties weer kwijt.
Groetjes: Ed

geduld is een goede zaak

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 19 jan 2007, 13:55

Zulke \'vindplaatsvervuiling\' is tegen de erecode. Erg jammer, maar het gebeurt wel. Als je pristodontus uit Marokko komt, lijkt het me zeker een opzettelijke \'grap\'.

Is er een manier om dit misschien chemisch na te gaan? geologen?

PS: het is natuurlijk enkel een vermoeden dat deze tand niet uit \'t Rooth kan komen.

[Bewerkt door Frederik op 19-01-2007 om 13:57 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 19 jan 2007, 14:07

Beste iedereen,

In de bovenste etages van het Maastrichtiaan is Nekum en vooral Meersen , erg gekleurd door circulerend grondwater van de bovenliggende klei en leemafzetting. Ook fossielen zijn er andersgekleurd dan in de diepere lagen. Als het fossiel dan nog in een waterader gezeten heeft kan hij wel heel erg door limoniet verkleurd zijn. Ik moet ook nog de onverlaat tegenkomen die moedwillig zomaar S. pristodontus (en nog redelijk gave ook) rondstrooit.
PSi de S. kaupi die Arno hier enig tijd geleden postte was ook zo gelig en daar struikelde niemand over terwijl S. kaupi nu niet bepaald een typisch verschijnsel is. Of de bewuste haaietandstrooier moet systematisch alle groeves afgaan.
PSii Er hangt nog wat matrix aan de wortel. Kun je dat eens onderde loep nemen en kijken of het kalk is of dat fosfaatkorrelig gedoe van uit Marokko?

[Bewerkt door Plikona op 19-01-2007 om 14:12 NL]

Isis
Contacteer:
Antw: Antw: Squalicorax pristodontus?

Bericht door Isis » 19 jan 2007, 15:25

Frederik schreef:
PS: het is natuurlijk enkel een vermoeden dat deze tand niet uit \'t Rooth kan komen.
Absoluut waar!
PLikona:
In de bovenste etages van het Maastrichtiaan is Nekum en vooral Meersen , erg gekleurd door circulerend grondwater van de bovenliggende klei en leemafzetting. Ook fossielen zijn er andersgekleurd dan in de diepere lagen. Als het fossiel dan nog in een waterader gezeten heeft kan hij wel heel erg door limoniet verkleurd zijn.
Zeker. Ben benieuwd naar vondsten van anderen.
PLikona:
Ik moet ook nog de onverlaat tegenkomen die moedwillig zomaar S. pristodontus (en nog redelijk gave ook) rondstrooit.
Ken zulke onverlaten zelf ook niet. Maar heb laatst nog zo\'n twintig marokaanse coraxjes met lichte schade van iemand cadeau gekregen; wat maar aangeeft dat ze nogal gangbaar zijn.
PLikona:
PSi de S. kaupi die Arno hier enig tijd geleden postte was ook zo gelig en daar struikelde niemand over terwijl S. kaupi nu niet bepaald een typisch verschijnsel is. Of de bewuste haaietandstrooier moet systematisch alle groeves afgaan.
Toch een andere bewaartoestand; vergelijk ze maar eens goed.

Tblijft giswerk he? Wat vinden de andere sceptici naar aanleiding van de nieuwe foto\'s en wat kunnen de Limburg-gangers toevoegen aan exotische bewaartoestanden? Interessante casus.

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 19 jan 2007, 15:45

Zoals ik wel eens eerder op dit forum heb aangehaald, heb ik zowel uit Antwerpen als uit het Maastrichts krijt de brachiopode Atrypa sp, vermoedelijk uit het Belgisch devoon afkomstig. Met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid (per ongeluk) door andere fossielenzoekers verloren / weggegooid.

Geen probleem als er zo\'n ouderdomsverschil in zit, maar het toont maar aan dat vindplaatsvervuiling geen uitzonderlijk fenomeen is.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

agaathunter

Bericht door agaathunter » 19 jan 2007, 15:51

Vermeldenswaardig is misschien ook, dat indertijd toen ik deze tand gevonden heb er in die week wel gesprongen was. De tand komt uit de bovenste laag en er waren toen weinig zoekers (minder dan 10).
Zou het dus toch nog kunnen, dat er geen grapjas bezig is geweest? De kans lijkt
mij klein, maar zeg nooit: nooit.
Groetjes: Ed

geduld is een goede zaak

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 19 jan 2007, 16:16

Hoe zou een prof dit aanpakken?
Misschien zo:

Het glazuurverkleuring lijkt erg op Marokkaanse S. pristodontus. Ook is de tandwortel erg wit uitgetrokken. Inheemse S. pris blijven zwart onder hun witte kalkbuitenkleur. De aanwezige matrix eens onder de microscoop bekijken. Is het echt kalk of zandgruis? Enz enz; Er kunnen dus nog bijkomende onderzoeksdaden uitgevoerd worden.

Tegen tandverliezende onverlaten spreekt dan:

20 jaar geleden waren Marokkaanse S. pristodontussen veel zeldzamer en duurder dan nu. Indien het een vriend van Agaathunter was die hem een poets wou bakken is 20 jaar wel erg lang om de clou van de grap te verbergen. Ook was er pas \'gesprongen\' en werden er dus regelmatig vondsten gedaan en moest de excursieorganisator geen \'inspanningen\' doen om vondsten op commando te laten plaatsvinden.

agaathunter

Bericht door agaathunter » 19 jan 2007, 16:44

Als ik met een vergrootglas (10x) de tand goed bekijk lijkt mij, dat de vervuiling kalk is en zeker geen zandgruis.

Verder wil ik zeggen, dat ik indertijd zelden ging zoeken en dat ik toen solo was en van de aanwezigen niemand kende.
Dus hier was geen vriend, die mij een kunstje wou flikken.

Gr. Ed

geduld is een goede zaak

Isis
Contacteer:

Bericht door Isis » 19 jan 2007, 18:22

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de marokaanse ook maar even onder de microscoop gelegd. Ik moet erbij opmerken dat ik geen geoloog ben, maar dit is mijn interpretatie: de tanden komen uit een wit/grijs grofkorrelig kalk/silicium mengsel. Dit zit met name in de scheuren in de wortel en soms zitten er nog klontjes samengekit grofkorrelig materiaal aan de buitenzijde van de wortel. Op veel wortels zit (op delen) een (zeer fijnkorrelige) rode aanslag (ijzeroxide?) maar ik zie geen klontjes rode matrix of verzameld rood matrix in de scheuren. Misschien dus alleen aanslag op scheidingsvlak fossiel / sediment of ook rood fijnkorrelig matrix aanwezig dat echter nauwelijks verkit?

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Flash

Bericht door Flash » 19 jan 2007, 18:33

Waarom uitgaan van moedwillige vervuiling! Zeer regelmatig nemen mensen ruilmateriaal mee naar een groeve waar ze andere verzamelaars kunnen ontmoeten. Ook nemen ze regelmatig vondsten mee van eerdere zoektochten. Het is niet geheel denkbeeldig dat er dan eens wat kwijtraakt. Mogelijk is een koffertje omgevallen en is deze tand niet opgevallen in het lichtgele mergel.

Grrr Edo

mij zijn niet van de bange, mij zijn alleen van de voorzichtige.
Klukkluk

Gesloten