Diverse fossielen: deel 3

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
SebastiaanVR
Antw: Diverse fossielen: deel 3

Bericht door SebastiaanVR » 24 jan 2007, 18:01

De verkoper zei dat de zee-egels uit Maastricht, wss \'t Rooth kwamen. Voor zover ik nu weet klopt dat dus blijkbaar niet.

@Ziepe, bedankt voor de naam. Sorry voor de slechte foto\'s, ik kon niet naar buiten, was veeeel te koud :D

gr, Sebas

Caveman
Has thanked: 268 times
Been thanked: 311 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 25 mar 2007, 20:11

Als die cidaris uit het rooth kwam head je de vondst van de eeuw, mosasaurussen worden meer gevonden als komplete cidarissen van n cm of vijf! in het nhm maastricht hebben ze er naar mijn weten één!

To share or not to share, that's the question!

continuousminer

Bericht door continuousminer » 28 mar 2007, 00:04

Hoi,
nummer 1 is zeker en vast Carboon; nummer 5 is normaalgezien van dezelfde oorsprong als 1. Dit soort oranje-rood-bruine kiezels kom je vaak tegen op opritten (althans in België). Tenzij ik me vergis is het gebrande steenkoolschiefer (vandaar de baksteenachtige roodbruine kleur).
Soms ontbranden steenkoolterrils spontaan (vroeger kon je ’s nachts dan een rode gloed zien op de terrils) en de aanwezige schiefer verbrandde dan tot een hard baksteenachtig materiaal dat heel polulair is als kiezelsteen.
Ik heb als puber zo de oprit van mijn grootouders afgeschuimd om toch een aantal mooie stukjes carboon plantenfossieltjes boven te halen (Calamites, Neuropteris,...).
Wat de naam betreft: moeilijk te zeggen. Kan vanalles zijn: Mariopteris, Pecopteris. Niet zo direct van de foto’s af te leiden.

Groetjes,
Jeroen

Gesloten