Mededeling

Updates, mededelingen en suggesties voor deze website.
Ceraurus
Mededeling

Bericht door Ceraurus » 16 jan 2007, 18:51

Naar aanleiding van jullie discussie over vindplaatsen delen e.d. heb ik lang getwijfeld of ik zou reageren.

Ik doe dit n.a.v. een discussie die ik tegelijkertijd met een medezoeker dat ik te enthousiast zou zijn met vindplaasten en het initiatief voor de trilobietenzoektocht afgelopen oktober. Naar aanleiding hiervan zouden bepaalde wetenschappers mij op grote afstand willen houden. Dit is natuurlijk jammer en zou mij beperken in mijn eigen hobby en werk.

Ik baal echter vooral van het feit dat ik dit indirect moet horen. Als ik ergens een hekel aan heb is het gepraat achter mijn rug om waar ik het onderwerp van ben. Bovendien had ik als \'novice\' wel wat meer begeleiding verwacht van deze zgn. \'pro\'s\'.
Ik kan me een discussie herinneren over de kloof tussen de academici en de amateurs en op deze wijze wordt daaraan negatief meegewerkt. Betrokkene(n) mag (mogen) dus nu de concluderen dat er een enthousiaste amateur-verzamelaar in de duisternis verdwijnt en zijn eigen weg gaat met alle gevolgen van dien.

Begrijp me niet verkeerd, ik blijf bij jullie om de kennis die ik opdoe te delen maar ook om weer te leren van jullie ervaringen. Zoals jullie weten heb ik me toegelegd op europese trilobieten; dit zet ik voort in alle facetten: zelf zoeken, kopen, prepareren, determineren en archiveren. Inderdaad leg ik dus een grote prive-verzameling aan.

Een belangrijk aspect vind ik overigens het ruchtbaarheid geven aan trilo\'s en daar heb ik mijn vitrinekasten voor in het Gelders Geologisch Museum in Velp (Gld).

Gezien het feit dat ik hier eigen tijd energie en kapitaal in investeer laat ik mij dus niet de kaas van mijn brood eten.
Het is een wijze les voor mijzelf en ik hoop ook voor derden.

Uiteraard heb ik e.e.a. al met de oprechte en bezorgde medeverzamelaar afgesloten en uitgepraat maar toch wil ik daarin het nodige publiek rechtzetten.
1. mijn enige vindplaatsbijdrage hier is Jince in Tsjechie; Skrije heb ik slechts aangevuld.
2. geen van de belgische trilobietvindplaatsen komt bij mij vandaan.
3. de twee gevonden kwetsbare vindplaatsen in de Ardennen (zomer 2006) zijn alleen in mijn bezit en heb ik enkel gedeeld met twee \'pro\'s\'.

Ergo: de codering van het vindplaatsen niet aan de grote klok hangen heb ik van begin af aan begrepen. Ik heb Herman reeds gemaild beide Tsjechie vindplaatsen te verwijderen om vernietiging van deze kwetsbare plekken te voorkomen.

Daarnaast organiseer en neem ik geen deel meer aan grote zoektochten, maar trek mijn eigen plannen met mijn eigen geselecteerde mensen.

Luctor et emergo
<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

Vincko
Been thanked: 1 time
Antw: Mededeling

Bericht door Vincko » 24 jan 2007, 11:19

Oops.....via via hoorde ik dat je dit bericht had geschreven. Nu ik het zelf lees schrik ik nogal. Erg jammer want jouw informatie en enthousiasme over trilobieten heeft mij persoonlijk behoorlijk op weg gezet in de goede richting. Heel erg jammer dus dat je niet meer meedoet tijdens georganiseerde tochten.

Tsja, en wat eigen geselecteerde mensen betreft...daar zal ik (nog?) niet aan voldoen. 2-bad 2-bad

gr
René

Verba volant, fossilis manent

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 24 jan 2007, 12:07

Ik wil hierover mijn ei ook wel eens kwijt. Hoewel ik geen rechtstreekse (helaas) kritiek ontvangen heb voel ik me in deze zaak ook min of meer aangesproken, en wel wat betreft het delen van Belgische trilobietenvindplaatsen en de trilobietenzoektocht zelf. (dus niet wat betreft de Tsjechische vindplaatsen)
Als verantwoordelijke van het trilobietenWE heb ik deze kritiek dus ook niet rechtstreeks mogen ontvangen, wat ik, net als Tomas, ten zeerste betreur.

Dus licht ik hier één en ander toe:
Voor de selectie van vindplaatsen voor het trilobietenweekend heb ik een aantal weloverwogen criteria gehanteerd (niet elke deelnemer zal dit ten volle beseft hebben):
- kwetsbaarheid van de vindplaats: hier is gekozen voor minder kwetsbare sites, met name steengroeves, een tijdelijke bouwput en een nieuw aangelegd wegtalud.
- bekendheid van de vindplaats: de bemonsterd sites zijn allen reeds min of meer gekend bij het bredere publiek
- garantie op leuke (bij)vondsten, o.a. brachiopoden en koralen

Kwetsbare en bij mijn weten wetenschappelijk waardevolle Belgische trilobietenvindplaatsen ken ik zeker (al dan niet zelf gevonden), en deze kennis deel ik ABSOLUUT NIET, behalve met diegenen die serieus publiceerbaar onderzoek willen en kunnen doen (dus in eerste instantie ook niet met de serieuze verzamelaar).

Deze selectie voor het weekend is zeer bewust gemaakt in rechtstreeks overleg met enkele wetenschappers, zodat ik vooraf wat dat betreft een goed contact had met die hoek. Op die manier wist ik ook dat ik niet per ongeluk een relatief grote en onervaren groep over een wetenschappelijk erg waardevolle site zou laten gaan. Bovendien heb ik vooraf duidelijk kenbaar gemaakt dat elke mogelijk speciale vondst gemeld zou worden (wat ik nadien ook heb gedaan).

Op deze wijze heb ik geprobeerd zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de belangen van beide kanten, enerzijds de (al dan niet ervaren) amateur, die op trilobietenjacht wil gaan, anderzijds de wetenschapper, die een kwetsbare site niet voor zijn ogen geplunderd wil zien, en een brug te slaan tussen beide.
Het weekend was in alle opzichten een succes, en daar heb ik veel voldoening uit kunnen halen (en velen met mij).

Laat diegenen die hier kritiek op hebben, mij mailen, en dan komen we er wel uit.

Op de vindplaatsenpagina op deze website heb ik 1 specifieke Belgische trilobietenvindplaats gemeld, nl. de bouwput van de hangar in Vierves-sur-Viroin (deze hangar is inmiddels aangelegd, en de vindplaats levert nog maar weinig op). Deze site leverde enkele jaren geleden erg mooie vondsten op. Ik heb besloten ze bekend hier te melden omdat het een TIJDELIJKE vindplaats betrof. Wat niet verzameld werd, werd onder een laag beton gelegd. Zelf heb ik op deze site stratigrafisch erg nauwkeurig verzameld, en mijn vondsten mogen gerust door wetenschappers bestudeerd worden.
Ondanks het tijdelijk karakter van deze vindplaats, heb ik wel wat kritiek gekregen van andere verzamelaars op de melding. In mijn ogen zijn dit verzamelaars die een ander geen leuke vondst gunnen, meer wil ik er niet over zeggen.

Zo, nu heb ik m.i. ook één en ander rechtgezet. Dat doet deugd.

[Bewerkt door Frederik op 24-01-2007 om 12:08 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 24 jan 2007, 12:39

Ik deel Frederiks mening omtrent het fossiel.net-weekend volledig, en neem, als mede-organisator dus zeker mijn verantwoordelijkheid op.

Verder betreur ik hetgeen Tomas schrijft, en hoop Tomas nog met de regelmaat van de klok te lezen. Iemand die zo onbaatzuchtig is en kennis weet te delen op een joviale en toch wetenschappelijke manier verdient een pluim, geen brandstapel.

Voila.
Z.

The earth has music for those who listen.

Supergraver

Bericht door Supergraver » 24 jan 2007, 12:51

Hoewel ik geen trilo-aanhanger ben :). Leek het mij, naar alles wat men er hier op het forum over geschreven had een heel geslaagde excursie. En gewoon voor herhaling vatbaar.
En verder ben ik het helemaal met Frederik en Ziepe eens. Verzamelaars zoals Tomas moeten gewaardeerd en gerespecteerd worden!

Gr

Martijn

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 24 jan 2007, 14:00

Mja, het is niet mijn bedoeling alles op het triloweekend te betrekken. Ik begrijp Tomas zijn beslissingen volkomen. Hij heeft trouwens duidelijk gezegd dat hij hier niet weg gaat blijven (gelukkig) :D

something (TH Huxley)

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 24 jan 2007, 18:18

@ Ceraurus
Moeten er nu altijd zeikers zijn die achter de rug van mensen om anderen proberen af te zeiken !!
Volgens mij hebben die mensen geen idee dat ze ook voor veel anderen de pret bederven door hun negatieve en egoistische uitlatingen.
Blijkbaar gunnen ze de ander het licht in de ogen niet. Walgelijk, WALGELIJK !!
Ik sta vierkant achter de bovenstaande schrijvers.
En Thomas, Maak je niet teveel afhankelijk van de mening van een ander. Blijf hier boven staan. Ik heb je ervaren als een erg enthousiast en hartelijk mens. Bedankt daarvoor !!

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 25-01-2007 om 08:18 NL]

Robert Mensink

Plikona

Bericht door Plikona » 24 jan 2007, 20:27

Iedereen (behalve hooligans en vandalen) vindt het terecht dat amateurarcheologen zomaar niet in het wilde weg kunnen graven in Pompeï of Hercalaneum, noch onder de bodem van het Colosseum of het Atheense Acropolis, in Gizeh of een andere historische plek. Velen vinden het wel kunnen op paleontologische plekken. Waarna de buit ongegeneerd op e-bay of een andere veilingplek mag aangeboden worden. Stel u nu eens in de plaats van dat Spaans team dat deze dinosaurus http://www.geo.uu.nl/ngv/geonieuws/geon ... ikelnr=766 opgegraven heeft als dit geplunderd was door een bende amateurpaleontologen die hem/haar bewaarde in geleipotjes of crèmedozen.
Tussen de vele lezers op deze site zitten ook individuen met minder nobele bedoelingen dan de posters in deze rubriek. Daarom gruwen vele professionelen van het ondoordacht te grabbel gooien van gevoelige vindplaatsen.
En laat de zondvloed nu maar nederdalen.

Frederik
Administrator
Contacteer:

Bericht door Frederik » 24 jan 2007, 20:40

Nee, je hebt gewoon overschot van gelijk. Daarnaast wil ik toch nog de nuance aanbrengen dat vele vondsten - ook archeologische - in eerste instantie gedaan worden door amateurs (of arbeiders die er nog minder van kennen), en dat veel dus afhangt van de goodwill van deze mensen.
Elke oprechte amateur is een extra stel ogen op het veld! En denk maar aan die, die vrijwillig meewerken aan de opgraving van belangrijke vondsten!

[Bewerkt door Frederik op 24-01-2007 om 20:41 NL]

something (TH Huxley)

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 24 jan 2007, 22:25

ik vind het wel mooi gesteld van Louis (Plikona). Ik ga dat argument van archeologie meer gebruiken, als ik mag.

Ik kan zeker de terughoudendheid van een aantal collegas begrijpen, maar zoals ik al vaak heb aangegeven moeten er amateurs zijn,
Diegene die echter uit zijn op puur geldgewin of vergroten en oppotten van hun eigen collectie, met excuses als ik me daar afzijdig tegenover opstel.

In een groeve, bouwplaats of een omvangrijk gebied met veel erosie zijn het bijna altijd verzamelaars die de mooiste dingen vinden. En daar ben ik zeer blij mee. In natuurlijke onstluitingen echter, zeker zoals deze op belgische bodem waar de erosie zwak is, horen mijn inziens geen amateurs zonder wetenschappelijke begeleiding thuis. Hier gaat teveel info verloren.
Uit een vorige discussie is gebleken dat ook in groeven en bouwplaatsen opgelet moet worden. Daarom alleen al is toelating vragen nodig. Een provinciale paleontoloog, naar analoog met een provinciale archeoloog zou stap in de goede richting kunnen zijn

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Gesloten