Mededeling
- Supergraver
Antw: Mededeling
Sterker nog:
Ik durf hier rustig te stellen, dat door het geringe wetenschappelijk onderzoek op bepaalde vindplaatsen (hetzij door niet hetzij door te laat, noem maar op) er heel veel verloren gaat. Dus we hebben juist de amateuren nodig, net zo veel als de profs.
En aangezien er veel meer ama\'s zijn dan profs, dienen juist die profs de ama\'s het een en het ander te leren, kwa archiveren, etc etc.
Tuurlijk ben ik het ermee eens dat sommige plaatsen beschermd moeten blijven. Maar negatief geleuter over een zeer goed in banen geleide excursie hoeft van mij niet.
Laat ik als vb Arno of Tomas nu eens nemen. Met zo\'n man dienen jullie wetenschappers te gaan praten om met mekaar een beetje verder te komen, kwa nieuwe ontdekkingen, etc, etc. Maar nee, we zeiken veel liever, want ons kent ons het is toch ons kleine clubje en daar laten we niet zo\'n ama in. Stel je voor dat ie de boel leeg plundert.
Oke ik overdrijf een beetje, maar ik denk dat er in dit verhaal zeker een aardig kern van waarheid schuilt.
@Louis:
Ik zit nog steeds op een mailtje te wachten.
Gr
Martijn
Ik durf hier rustig te stellen, dat door het geringe wetenschappelijk onderzoek op bepaalde vindplaatsen (hetzij door niet hetzij door te laat, noem maar op) er heel veel verloren gaat. Dus we hebben juist de amateuren nodig, net zo veel als de profs.
En aangezien er veel meer ama\'s zijn dan profs, dienen juist die profs de ama\'s het een en het ander te leren, kwa archiveren, etc etc.
Tuurlijk ben ik het ermee eens dat sommige plaatsen beschermd moeten blijven. Maar negatief geleuter over een zeer goed in banen geleide excursie hoeft van mij niet.
Laat ik als vb Arno of Tomas nu eens nemen. Met zo\'n man dienen jullie wetenschappers te gaan praten om met mekaar een beetje verder te komen, kwa nieuwe ontdekkingen, etc, etc. Maar nee, we zeiken veel liever, want ons kent ons het is toch ons kleine clubje en daar laten we niet zo\'n ama in. Stel je voor dat ie de boel leeg plundert.
Oke ik overdrijf een beetje, maar ik denk dat er in dit verhaal zeker een aardig kern van waarheid schuilt.
@Louis:
Ik zit nog steeds op een mailtje te wachten.
Gr
Martijn
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
In aansluiting op Ammun Rah het volgende.
Helaas is het nog zo, dat ondernemers en aannemers geen enkele interesse kunnen opbrengen voor ev paleotologische vondsten. Zie een eerdere discussie over verloren gegane walvissen bij Kallo/Doel.
Het zijn juist bonafide amateurs die vaak op risico van een boete toch bepaalde verboden trotseren of 100E neerleggen om een jaar in een groeve te zoeken naar fossielen die anders onherroepelijk verloren gaan. Ook dit mag vernietiging van wetenschappelijk erfgoed genoemd worden, en wel op grote schaal.
Trouwens, ook musea kunnen zich aan dergelijke \'vernietiging\' schuldig maken. Bij geruchte,doch wel betrouwbaar, heb ik gehoord dat een museum van zins was de gehele (historisch belangwekkende) collectie fossiele cetacea uit de Needse Berg weg te doen - iets wat maar ternauwernood kon worden voorkomen.
Een goede samenwerking tussen de professionele paleontoloog en de amateur is dus alleszins gewenst.
Aanstelling van een provinciale paleontoloog lijkt mij een goed initiatief.
Een opwaardering voor degenen die goede prive-collecties maken, hoort hier ook zeker bij.
Een mooi plan werd indertijd opgevat door Freudenthal in Leiden, om prive-collecties te registreren. Helaas is dit nooit ten uitvoer gebracht.
Helaas is het nog zo, dat ondernemers en aannemers geen enkele interesse kunnen opbrengen voor ev paleotologische vondsten. Zie een eerdere discussie over verloren gegane walvissen bij Kallo/Doel.
Het zijn juist bonafide amateurs die vaak op risico van een boete toch bepaalde verboden trotseren of 100E neerleggen om een jaar in een groeve te zoeken naar fossielen die anders onherroepelijk verloren gaan. Ook dit mag vernietiging van wetenschappelijk erfgoed genoemd worden, en wel op grote schaal.
Trouwens, ook musea kunnen zich aan dergelijke \'vernietiging\' schuldig maken. Bij geruchte,doch wel betrouwbaar, heb ik gehoord dat een museum van zins was de gehele (historisch belangwekkende) collectie fossiele cetacea uit de Needse Berg weg te doen - iets wat maar ternauwernood kon worden voorkomen.
Een goede samenwerking tussen de professionele paleontoloog en de amateur is dus alleszins gewenst.
Aanstelling van een provinciale paleontoloog lijkt mij een goed initiatief.
Een opwaardering voor degenen die goede prive-collecties maken, hoort hier ook zeker bij.
Een mooi plan werd indertijd opgevat door Freudenthal in Leiden, om prive-collecties te registreren. Helaas is dit nooit ten uitvoer gebracht.
HJ
- Supergraver
@ Henk Jan
Precies ik bedoelde een beetje hetzelfde met mijn verhaal. Alleen jij zegt het ietwat netter
Het zal het leeftijdsverschil wel zijn
Gr
Martijn
Precies ik bedoelde een beetje hetzelfde met mijn verhaal. Alleen jij zegt het ietwat netter

Het zal het leeftijdsverschil wel zijn

Gr
Martijn
- Supergraver
Antw: Antw: Mededeling
Det er bra Norsk, Henk JanHenk Jan schreef:
We zijn het weer eens Martijn! Maar dat leeftijdsverschil... nou ja dat klopt wel. (Jeg er en gammel mand).

@Frederik:
U Schreef:
En denk maar aan die, die vrijwillig meewerken aan de opgraving van belangrijke vondsten!
(Oops , I did\'t again)
@Ammun Rah
U schreef:
ik vind het wel mooi gesteld van Louis (Plikona). Ik ga dat argument van archeologie meer gebruiken, als ik mag.
U mag dat!
@Martijn:
U schreef:
Met Arno is dit al lang gebeurd! Met Tomas heb ik weinig raakvlakken. Maar Martijn is nog altijd voorstander van \'plundering door paleontologische grafrovers\'?
U schreef:
@Louis:
Ik zit nog steeds op een mailtje te wachten
Is gebeurd , maar dat mailadres gebruik ik zeer weinig.
@Henk Jan:
U schreef:
Een \'conservator\' van een museum heeft de taak , zoals zijn titel al aanduidt, de collectie te \'conserveren\' voor het nageslacht. Met conserveren wordt niet uitsluitend bedoeld \'het materiaal niet tot stof te laten wederkeren\' , maar ook : \'een collectie bijéénhouden\'. Deze conservator heeft zijn taakomschrijving dus slecht begrepen. Trouwens de collectie overmaken naar een kapitaalkrachtiger en/of groter museum is niet negatief omdat dan de collectie dan misschien gered kan worden en in betere condities bewaard blijven.
U Schreef:
En denk maar aan die, die vrijwillig meewerken aan de opgraving van belangrijke vondsten!

@Ammun Rah
U schreef:
ik vind het wel mooi gesteld van Louis (Plikona). Ik ga dat argument van archeologie meer gebruiken, als ik mag.
U mag dat!
@Martijn:
U schreef:
Met Arno is dit al lang gebeurd! Met Tomas heb ik weinig raakvlakken. Maar Martijn is nog altijd voorstander van \'plundering door paleontologische grafrovers\'?
U schreef:
@Louis:
Is gebeurd , maar dat mailadres gebruik ik zeer weinig.

@Henk Jan:
U schreef:
Een \'conservator\' van een museum heeft de taak , zoals zijn titel al aanduidt, de collectie te \'conserveren\' voor het nageslacht. Met conserveren wordt niet uitsluitend bedoeld \'het materiaal niet tot stof te laten wederkeren\' , maar ook : \'een collectie bijéénhouden\'. Deze conservator heeft zijn taakomschrijving dus slecht begrepen. Trouwens de collectie overmaken naar een kapitaalkrachtiger en/of groter museum is niet negatief omdat dan de collectie dan misschien gered kan worden en in betere condities bewaard blijven.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Dat is niet wat ik uit zijn posts opmaak hier, maar dat weet je zelf ook wel denk ik.Plikona schreef:
Maar Martijn is nog altijd voorstander van \'plundering door paleontologische grafrovers\'?
Misschien is het zinvol om eens te kijken hoe een relatief nieuw medium, internet (oa deze website) kan gebruikt worden om meer toegepaste praktisch info tot bij de amateur te krijgen, wat betreft de (mogelijke) die hij speelt voor professionals.
Vragen zoals \"wat gebeurt er als ik een belangrijke vondst meldt?\" mogen wel eens in een artikel behandeld worden denk ik. Eventueel kunnen wat concrete voorbeelden, zowel van een goede samenwerking als van een plundering, voor sommigen de ogen openen.
Veel amateurs moeten een serieuze \'klik\' maken, om opeens één van de mooiste fossielen die ze hebben gevonden, af te staan voor onderzoek. Het besef dat dat ook voldoening schenkt, komt natuurlijk pas later.
Ik ben me er ook van bewust dat er rotte appels in de mand zitten die je er nooit zult uitkrijgen, maar ja, wat doe je eraan?
[Bewerkt door Frederik op 25-01-2007 om 10:31 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- Supergraver
Dit vind ik nu weer heel jammer Louis.Plikona schreef:
@Martijn:
Maar Martijn is nog altijd voorstander van \'plundering door paleontologische grafrovers\'?
U schreef:
@Louis:
Is gebeurd , maar dat mailadres gebruik ik zeer weinig.![]()
Het antwoord wat je gekregen had op jou mailtje van mij, zo zeker anders geweest zijn, wanneer ik eerst dit stomzinnige gel.l van jou op het forum had gelezen.
Ik heb heel netjes geprobeert om in zekere zin toenadering te zoeken, omdat wij nogal vaak overhoop liggen. Het is jammer dat jij gewoon koppig blijft doen en waarschijnlijk een probleem hebt met mijn persoontje....
Zoals ik al in mijn mail aan jou schreef, respecteer(de) ik jou mening en jou persoonlijk, hoewel ik een andere aanhang. Maar dat respect heb je bij deze volledig verloren.
Nogmaals ik vind dit heel jammer, maar ik kan van mijn kant in iedergeval zeggen dat ik het heb geprobeerd.
Gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 25-01-2007 om 10:48 NL]
[Bewerkt door Supergraver op 25-01-2007 om 10:49 NL]
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
@ Martijn & Plikona, check mail.
Verder hier graag terug on-topic.
Verder hier graag terug on-topic.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
De meeste professionele paleontologen kunnen niet om amateurs heen. Veel belangrijke ontdekkingen worden door amateurs gedaan.
Het is niet voor niets dat grote delen van museale collecties door amateurs bijeengebracht zijn.
Het is niet voor niets dat grote delen van museale collecties door amateurs bijeengebracht zijn.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net