Trilobiet

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times
Trilobiet

Bericht door Smaug » 02 dec 2004, 22:42

Jaren geleden, ik moet een jaar of dertien geweest zijn, ben ik met mijn ouders op vakantie geweest in de ardennen. Via via kwam ik achter een vindplaats van brachiopoden en ik kreeg mijn vader zover om naar die plek te gaan. (Yay, mijn eerste echte zoektocht naar fossielen!!!)Mijn vader had het na een uur al gezien, hij wilde iets spectaculairs vinden, en ging ermee akkoord dat ik een paar blokken steen mee mocht nemen om thuis helemaal uit te pluizen. Thuis aangekomen pulkte ik er zomaar 2 trilobieten uit!

Nu is mijn vraag wat voor soort heb ik hier in mijn vitrine liggen? Ikzelf zit te denken richting de Phacopida, en dan mogelijk de Phacops rana (Er zitten wat bobbeltjes op de neus).

Wat vinden jullie (zie link)?

http://groups.msn.com/FossielenvanRicha ... ?Page=Last

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Trilobiet

Bericht door Frederik » 03 dec 2004, 01:03

Phacopida, akkoord, maar de ogen lijken mij te groot en met teveel facetten om een Phacops te zijn (tegenwoordig Geesops, overigens).

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Trilobite
Contacteer:

Bericht door Trilobite » 03 dec 2004, 08:52

Ik denk Phacops rana of Phacops proetus

Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.

Hanneke
Contacteer:

Bericht door Hanneke » 03 dec 2004, 09:11

Hoi Smaug
Op de link die je gaf staat ook een foto van knaagdierbotjes van de Kaloot. De foto is niet helemaal scherp, heb je een scherpere? Het ziet er wel interessant uit, en ik zou graag willen zien wat het grootste botje is.
gr. Hanneke

\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin

Smaug
Community Manager

Bericht door Smaug » 03 dec 2004, 12:34

Ik wil volgend voorjaar weer eens naar die plek gaan, als ik er dan geweest ben kan ik wel een vindplaats omschrijving maken.

Ik weet nl wel de plaats in de buurt van de vindplaats, maar niet de exacte locatie. Alleen ongeveer... :(

breath death!

radiaspis
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door radiaspis » 06 dec 2004, 19:44

Waar je bent geweest is mogelijk de vindplaats van Vireux-Molhain. Je materiaal ziet eruit als dat van die locatie. Het hoofdje dat je laat zien is zonder meer van Pedinopariops. Daarmee heb je geluk omdat dat een tamelijk zeldzame phacopine is. Van het opgerolde exemplaar zou ik het hoofd ook moeten zien. Ik heb niet zo lang geleden een stukje in Grondboor & Hamer geschreven waarin beide soorten uit Vireux beschreven worden. Aan de hand daarvan kan je ze makkelijk onderscheiden.

Smaug
Community Manager

Bericht door Smaug » 06 dec 2004, 20:26

Uhhhmmm, Nee :), Het is niet de welbekende gesloten en verboden vindplaats Vireux-Molhain. De plaats ligt in België en ja iets ten noord oosten van V-M.

Ps, de andere trilobiet heeft geen kop, helaas. Ik dacht al dat die wat lastiger zou zijn :)

[Bewerkt door Smaug op 06-12-2004 om 20:29 NL]

breath death!

radiaspis
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door radiaspis » 07 dec 2004, 08:52

Het hele gebied rond Vireux (ook Treignes) staat bij de Belgen bekend om dit soort vondsten maar er wordt weinig informatie over gedeeld. Alleen naar het zuidwesten toe ga je richting Onder-Devoon waar Homalonotinae overheersen. Prijs jezelf gelukkig met de ontdekking van een dergelijke vindplaats. Hopelijk lukt het je deze weer terug te vinden!

Qua leeftijd kijk je gezien je materiaal naar het onderste gedeelte van het Midden-Devoon (vroeg-midden Eifelien).

Gesloten