fotografie met microscoop / iemand een idee wat er voor mijn les is verschenen

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
troffelmaniak
fotografie met microscoop / iemand een idee wat er voor mijn les is verschenen

Bericht door troffelmaniak » 04 feb 2007, 01:11

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ik las laatst een tip over foto\'s maken met behulp van de microscoop. gewoon de lens op de microscoop houden en hoppa.....en inderdaad heb mooie kiekjes kunnen maken.

een paar foto\'s om alvast hulp bij te krijgen. Het zijn allen vondsten uit egem.

heb nog wat plaatsjes klaar staan maar moet even kijken welke vindplaats er hoort bij de tand. heb wat tanden van mill, doel en egem onder de microscoop gesleept.

wie helpt me met de eerste drie foto\'s ??

groetjes,

robbie

gij die de troffel gebruikt zal niet met lege zakken naar huis gaan.

Isis
Contacteer:
Antw: fotografie met microscoop / iemand een idee wat er voor mijn les is verschenen

Bericht door Isis » 04 feb 2007, 02:26

Tja, het zijn niet de gemakkelijkste... Allemaal bijzondere tandposities. Zoals ik het nu van de foto\'s kan beoordelen is het eerste tandje van de symphyse, de tandjes op de tweede foto \"posterieur\" en de laatste een \"intermediare\" tand? Allemaal lamniform. De eerste twee foto\'s lijken me odontaspididae, de laatste otodontidae?

GIMME A HUG!
http://www.protect-the-sharks.org/pts/about-sharks/gimme-a-hug/

Guido
Has thanked: 5 times
Been thanked: 4 times
Antw: fotografie met microscoop / iemand een idee wat er voor mijn les is verschenen

Bericht door Guido » 04 feb 2007, 08:06

Zo te zien zij jullie echt dag en nacht met je hobby bezig.
Erg fraaie foto\'s overigens Robbie, dat moest ik even kwijt.
kun je er nog een maataanduiding bij geven?
Johan

wie zoekt zal vinden.

troffelmaniak

Bericht door troffelmaniak » 04 feb 2007, 23:47

wat tijdsstip betreft zit ik weer tegen middernacht aan.....voor de rest is en blijft het nog een gezonde bezigheid..

Ik was aan het experimenteren met foto\'s maken en was zelf erg positief over de kwaliteit en dacht laat ik eens meteen drie tanden ter discussie stellen...

op mijn microscoop stond 2 X dus dat zal dan zijn 20 keer vergroot ??

het zijn egengruis tanden dus dan weet je het wel....allemaal tot een centimeter en veelal eronder....

is er iemand die concrete namen kan geven ???

Ik heb ook literatuur waar ik doorheen kan snuffelen....

alvast bedankt voor de reacties

robbie

Supergraver

Bericht door Supergraver » 05 feb 2007, 09:15

Hee Robbie,

Probeer Pieter (Somniosus) even een mailtje te sturen. Ik denk dat hij je aardig op weg kan helpen. Anders Erik wel.

Gr

Martijn

Erik
Antw: Antw: fotografie met microscoop / iemand een idee wat er voor mijn les is verschenen

Bericht door Erik » 05 feb 2007, 12:20

Hoi Robbie,

Aan hetgeen Isis schrijft kan ik niets toevoegen. Typisch gevalletje van \"hoe preciezer de determinatie, hoe twijfelachtiger de determinatie\" :).

Wellicht dat iemand een lans durft te breken... maar die persoon zullen we -omwille van waarheidvinding- zeer kritisch moeten bevragen... ;)

groeten, Erik

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 05 feb 2007, 12:21

De eerste is een LA1 van Striatolamia macrota, dus de eerste voortand uit de onderkaak.
Op de tweede foto inderdaad posterieure tandjes, altijd zeer moeilijk op soortnaam te brengen. Odontaspididae lijkt me zeker de goede familie.

De laatste is inderdaad Otodus, allicht ook eerste onderkaak.

troffelmaniak

Bericht door troffelmaniak » 05 feb 2007, 19:13

beste determinanten,

bedankt voor jullie vakkundige juryoordeel.

Ik zal nog eens verder snuffelen in mijn fotobestanden want er staan zeker nog een hoop vraagtekens achter foto\'s in mijn determinatiemapje...

robbie

Gesloten