Vraag over Mammuthus primigenius
- zoekozoeko
- Contacteer:
Vraag over Mammuthus primigenius
Jawel, ik heb weer eens een vraag. Hier komt \'ie: In boeken en op internet kom je veel afbeeldingen tegen van Mammuthus primigenius (wolharige mammoet), maar er is iets raars aan de hand met de slagtanden. Op het ene plaatje buigen die aan het begin iets naar buiten en wijzen ze naar beneden. Verder langs de tand zie je dat deze naar binnen en naar boven begint te buigen. Op andere plaatjes wijzen de tanden naar boven en naar buiten.
Hoe zit het nou precies?
Hoe zit het nou precies?
\"Als je vindt dat dijken duur zijn, probeer dan eens een overstroming.\"
Evert Wesker
Evert Wesker
Antw: Vraag over Mammuthus primigenius
Zou er bij de mammoeten niet zoiets zijn geweest(en ook bij de huidige olifanten)zoals het \'terugzetten\' van de geweien van de hertachtigen, bij oudere dieren degenereren deze, zijn meestal niet meer volledig en groeien soms helemaal naar beneden.
groetjes
Patrick
groetjes
Patrick
wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!
grote niet weerd!!
Mammoet slagtanden groeien hun hele leven. Ze hebben zelfs een Melkslagtand!
Ik geloof (weet dit nu niet precies) dat het een soort van 2 enorme (de voorste) snijtanden zijn.
Het verschil tussen de sexe, de grote v.e. mammoet, ziektes, de hoeveelheid eten, de ouderdom en gewoon per individu (net als bij mensen) bepalen de uiteindelijke vorm van de slagtanden.
Je krijgt dus een enorme variatie binnen de soort. Een standaard slagtand bestaat dus niet, wel zou je een meest voorkomende of beter de meest populaire vorm kunnen aanwijzen en dat is gebogen naar buiten toe spiralend.
Maar deze vorm komt vrijwel alleen voor bij oude stieren. Vrouwtjes slagtanden zijn over het algemeen korter dunner en minder spiralend wat eigenlijk weer logisch is omdat ze heel veel energie kwijt zijn aan het zogen van hun jongen.
Ik geloof (weet dit nu niet precies) dat het een soort van 2 enorme (de voorste) snijtanden zijn.
Het verschil tussen de sexe, de grote v.e. mammoet, ziektes, de hoeveelheid eten, de ouderdom en gewoon per individu (net als bij mensen) bepalen de uiteindelijke vorm van de slagtanden.
Je krijgt dus een enorme variatie binnen de soort. Een standaard slagtand bestaat dus niet, wel zou je een meest voorkomende of beter de meest populaire vorm kunnen aanwijzen en dat is gebogen naar buiten toe spiralend.
Maar deze vorm komt vrijwel alleen voor bij oude stieren. Vrouwtjes slagtanden zijn over het algemeen korter dunner en minder spiralend wat eigenlijk weer logisch is omdat ze heel veel energie kwijt zijn aan het zogen van hun jongen.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
- Jan Losser
De slagtanden komen inderdaad voor uit de voorste snijtanden, dit kun je ook mooi aan het melkslagtandje zien, waarvan ik er eentje heb gevonden.
Zonder verleden geen toekomst
Antw: Antw: Vraag over Mammuthus primigenius
Aha was jij degene v.h. melkslagtandje!Jan Losser schreef:
De slagtanden komen inderdaad voor uit de voorste snijtanden, dit kun je ook mooi aan het melkslagtandje zien, waarvan ik er eentje heb gevonden.
Kun je misschien een keer een foto plaatsten??
Dat lijkt mij bijzonder interessant.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
- zoekozoeko
- Contacteer:
Ik had daar tot nu toe nog niks over gelezen/gehoord.
Weer wat geleerd...
Ik dacht dat, omdat dat ook zo is bij olifanten die nu leven, de slachtanden allemaal min of meer hetzelfde zijn. Maar dat zal wel komen doordat olifanten nu niet zulke lange slachtanden hebben.
Op Sri Lanka is jarenlang op olifanten gejaagd voor het ivoor. Alleen de olifanten met langere slachtanden werden dus gedood. Hoewel de olifantenjacht op Sri Lanka allang is gestopt, hebben ook de nieuwere generaties olifanten hele korte slachtanden, soms zijn ze niet eens zichtbaar.
Ik had gewoon zin om het te zeggen:D.
Weer wat geleerd...
Ik dacht dat, omdat dat ook zo is bij olifanten die nu leven, de slachtanden allemaal min of meer hetzelfde zijn. Maar dat zal wel komen doordat olifanten nu niet zulke lange slachtanden hebben.
Op Sri Lanka is jarenlang op olifanten gejaagd voor het ivoor. Alleen de olifanten met langere slachtanden werden dus gedood. Hoewel de olifantenjacht op Sri Lanka allang is gestopt, hebben ook de nieuwere generaties olifanten hele korte slachtanden, soms zijn ze niet eens zichtbaar.
Ik had gewoon zin om het te zeggen:D.
\"Als je vindt dat dijken duur zijn, probeer dan eens een overstroming.\"
Evert Wesker
Evert Wesker
ik zit te popelen om een fot te zien te krijgen!!jim
Wie niet zoekt, wie ni vindt!!!
- Jan Losser
Ik zal mijn beste om de foto binnen afzienbare tijd er op te krijgen. In een van de craniums van de WPZ staan wel afbeeldigen
Moet je even op de WPZ-site kijken
www.pleistocenemammals.com. Het ishet nummer dat in zijn geheel over de mammoetkudde van Sversk gaat
Moet je even op de WPZ-site kijken
www.pleistocenemammals.com. Het ishet nummer dat in zijn geheel over de mammoetkudde van Sversk gaat
Zonder verleden geen toekomst

Afbeelding geplaatst op verzoek van Jan van de Steeg.
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net