Mammoetkies?
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Antw: Mammoetkies?
In Nederland is het moeilijk om aceton in grotere hoeveelheden te krijgen. Sommige bouwmarkten hebben het idd. In Belgie en Frankrijk is aceton goedkoper.
Velpon of andere heldere lijmen op acetonbasis zijn her en der verkrijgbaar. Ik neem zelf collall op acetonbasis (te herkennen aan het kenteken \'brandgevaarlijk\').
Mengen en in een glazen of plastic bak doen; (in geval v plastic: kijk uit dat je de goede soort plastic neemt, nl die tegen aceton kan); de kies daarin een nacht laten staan, eruit halen en laten drogen.
Velpon of andere heldere lijmen op acetonbasis zijn her en der verkrijgbaar. Ik neem zelf collall op acetonbasis (te herkennen aan het kenteken \'brandgevaarlijk\').
Mengen en in een glazen of plastic bak doen; (in geval v plastic: kijk uit dat je de goede soort plastic neemt, nl die tegen aceton kan); de kies daarin een nacht laten staan, eruit halen en laten drogen.
HJ
- zoekozoeko
- Contacteer:
Velpon...
Word dat niet gelig en schilferig na een aantal jaar?
Word dat niet gelig en schilferig na een aantal jaar?
\"Als je vindt dat dijken duur zijn, probeer dan eens een overstroming.\"
Evert Wesker
Evert Wesker
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
- zoekozoeko
- Contacteer:
Toch, Anne Schulp waarschuwt voor Velpon in zijn boek \'Praktijkgids fossielen\'. Dit is naar mijn idee niet voor niets, omdat de fossielen zouden verkleuren en er zouden scheuren in komen. Het \'recept\' voor Velpon is inmiddels gewijzigd, maar het conservatiemiddel is nog steeds niet bekend. Is het spul wel bekend, dan hoor ik graag wat het is.
\"Als je vindt dat dijken duur zijn, probeer dan eens een overstroming.\"
Evert Wesker
Evert Wesker
als ik jou was zou ik houtijm gebruiken.dit gebruik ik zelf vaak voor botten en het heeft een mooi effect.(je moet het atuurlijk wel vermengen met water).een voorbeeld?kijk in mijn verzameling maar naar mijn kies.jim
Wie niet zoekt, wie ni vindt!!!
- agaathunter
Ik heb al vaker betonemultie aangeraden.
Verhouding 1:10! (tien deeltjes water op 1 deeltje betonemultie).
Dit en andere middelen worden vaak aangeraden.
Nog beter is het, om naar een erkend preperateur te gaan.
Vraag bij Nautilus in Leiden maar eens na wie de mammoet daar geprepareerd en in elkaar gezet heeft.
Groetjes: Ed
Verhouding 1:10! (tien deeltjes water op 1 deeltje betonemultie).
Dit en andere middelen worden vaak aangeraden.
Nog beter is het, om naar een erkend preperateur te gaan.
Vraag bij Nautilus in Leiden maar eens na wie de mammoet daar geprepareerd en in elkaar gezet heeft.
geduld is een goede zaak
Als jullie allemaal iets anders zeggen, wordt het er niet makkelijker op 
Zijn dit allemaal middelen die bij bouwmarkten te verkrijgen zijn?
I kan me voorstellen dat houtlijm ervoor zorgt dat het er netjes uitziet, maar geeft het ook een beschermende laag dan?

Zijn dit allemaal middelen die bij bouwmarkten te verkrijgen zijn?
I kan me voorstellen dat houtlijm ervoor zorgt dat het er netjes uitziet, maar geeft het ook een beschermende laag dan?
jazeker!!!is me door een mammoethandelaar op de beurs aangeraden.(de wavrin ofziets hete die man).kijk maar naar men fotos.jim
Wie niet zoekt, wie ni vindt!!!
- agaathunter
Bij bewerking met betonemultie behoudt de kies zijn oorspronkelijke kleur.
Je kunt betonemultie het beste met een kwast aanbrengen. Enkele keren instrijken.
Aanvankelijk krijgt de kies een blauwe glans, maar die trekt weer helemaal weg.
Betonemultie van het merk Knauf is bij bouwmarkten of bij een metselbedrijf meestal wel te krijgen.
Je kunt betonemultie het beste met een kwast aanbrengen. Enkele keren instrijken.
Aanvankelijk krijgt de kies een blauwe glans, maar die trekt weer helemaal weg.
Betonemultie van het merk Knauf is bij bouwmarkten of bij een metselbedrijf meestal wel te krijgen.
geduld is een goede zaak
Ik heb zowel lijm+aceton gebruikt als houtlijm+water. Houtlijm met water (1 op 1) beviel me toch het beste, alhoewel je soms wel klodders lijm krijgt, maar dit kun je er wel af krijgen. De houtlijm methode is nu eenmaal een stuk goedkoper maar vergelijkbare resultaten, dus handig bij grote botten.
Tim