liedje op de harp
liedje op de harp

Naast het feit dat ik vanmiddag de Radio(scutellum) aan had staan heb ik ook nog even met een Tsjechische harp gespeeld

Dit is een Harpes-cephalon uit Tsjechie. De orde Harpetida is genoemd naar de harp-vormige zeefrand aan het cephalon van de trilobiet. Ik heb helaas geen voor-foto gemaakt maar voor ik begon was enkel deze harprand zichtbaar in de steen vanaf de buikzijde gezien.
Als ik zou zijn gaan prepareren van de rugzijde zou ik de dunne zeefrand totaal vernield hebben. Daarom heb ik het stuk naar binnen uitgeprepareerd en dit is het resultaat. In de afwerking heb ik de accentband om de harp niet aangebracht om te voorkomen dat deze op de rand beschadigd wordt. De matrix in het stuk gaf gelukkig goed mee en liet zich relatief eenvoudig verwijderen met de luchtbeitel. Het betreft een vervelling van enkel het cephalon; er was (helaas) geen thorax of pygidium aanwezig in het stuk. Jammergenoeg heb ik de binnenkant een paar keer te geraak met de punt van de beitel. Je kan begrijpen dat zo\'n stuk heel veel beheersing over je gereedschap vergt.
Over de naam ben ik nog niet uit, maar ik vermoed dat het om een Bohemoharpes gaat.
Once again, enjoy, trilobites rule!
<:{{{{{>
[Bewerkt door Ceraurus op 03-03-2007 om 00:20 NL]
Trilobiti Ceská Republika
Antw: liedje op de harp
Knap gedaan Thomas!
Zo gauw ik mijn luchtbeitel heb kan ik er ook in vliegen. Maar het zal bij mij dan toch wel lang duren vooraleer ik het zo goed kan als jij.
Oefening baard kunst dus dat zal dan véél oefenen worden...
.
Groetjes...
Ilse
[Bewerkt door ilse op 04-03-2007 om 19:45 NL]
[Bewerkt door ilse op 04-03-2007 om 19:46 NL]
Zo gauw ik mijn luchtbeitel heb kan ik er ook in vliegen. Maar het zal bij mij dan toch wel lang duren vooraleer ik het zo goed kan als jij.
Oefening baard kunst dus dat zal dan véél oefenen worden...

Groetjes...
Ilse
[Bewerkt door ilse op 04-03-2007 om 19:45 NL]
[Bewerkt door ilse op 04-03-2007 om 19:46 NL]
FOSSILS ARE FOR EVER!
Dank je Ilse, het valt wel mee hoor. De gewilligheid van de matrix (aan het fossiel) speelt een rol en je moet wel het een beetje in je hebben om kunnen priegelen (klein en fijn werken).
Verder leert mijn inmiddels groeiende ervaring dat het belangrijk is dat je eerst goed de steen bestudeert voordat je de beitel erin zet. Daarnaast is het goed om een schematekening of foto naast je werk te leggen om te volgen waar je bepaalde details van het beest onder de steen kunt verwachten.
We zijn eruit: Bohemoharpes ungula, boven Siluur(Ludlow), Kopanina formatie, Berg Kosov, Tsjechië.
[Bewerkt door Ceraurus op 05-03-2007 om 19:47 NL]
Verder leert mijn inmiddels groeiende ervaring dat het belangrijk is dat je eerst goed de steen bestudeert voordat je de beitel erin zet. Daarnaast is het goed om een schematekening of foto naast je werk te leggen om te volgen waar je bepaalde details van het beest onder de steen kunt verwachten.
We zijn eruit: Bohemoharpes ungula, boven Siluur(Ludlow), Kopanina formatie, Berg Kosov, Tsjechië.
[Bewerkt door Ceraurus op 05-03-2007 om 19:47 NL]

Dit is zo\'n mooi voorbeeld van een stuk waarvan ik niet wist wat ik er mee aan moest. Op de eerste foto voor, de tweede na.
Het gaat hier om een stuk steen uit de Motol-formatie (Siluur) uit Svaty Jan Pod Skalou, die erg rijk aan trilo\'s is. De dikke \'lip\' kon ik niet plaatsen; ik vermoedde dat het van een ander fossiel was dan het stukje kop. Mijn eerste indruk was Cheirurus insignis waar je op foto 1 ook een staartafdruk rechts in de steen ziet maar na enig speurwerk bleek dat de lip eraan hoorde en het stuk een cephalon was van een Diacalymene diademata. De staart, ook van deze soort, komt uit een ander blok.