vissenstaartje
vissenstaartje
ik heb altijd de benaming vissenstaartje gegeven aan die botjes die daar op lijken ,maar volgens mij is het iets om een stekel omhoog te houden..
kon zo snel even gen foto vinden , maar kan iemand mij verder helpen met aan plaatje van hoe dat in elkaar moet zitten en wat de echte naam is
bedankt marleen
kon zo snel even gen foto vinden , maar kan iemand mij verder helpen met aan plaatje van hoe dat in elkaar moet zitten en wat de echte naam is
bedankt marleen
het schattige nijntje vind de mooiste
schatten
schatten
Antw: vissenstaartje
deze keer met een foto
nu wel iemand een idee?
het schattige nijntje vind de mooiste
schatten
schatten
Hoi Marleen,
Volgens mij is het inderdaad een vinstekel van een vis (tonijn?). Het is voor zover ik weet bedoeld om de rugvin omhoog/omlaag te doen.
Ook vissen van de familie Ariidae hebben trouwens vinstekels. Heb je misschien ook al wel gevonden in Egem (Arius egertoni).
Groeten,
Peter
Volgens mij is het inderdaad een vinstekel van een vis (tonijn?). Het is voor zover ik weet bedoeld om de rugvin omhoog/omlaag te doen.
Ook vissen van de familie Ariidae hebben trouwens vinstekels. Heb je misschien ook al wel gevonden in Egem (Arius egertoni).
Groeten,
Peter
- Supergraver
Hoi Marleen,
Kijk even op Nummer: 224-0069 van de fotopagina. Daar staat een staartwervel van een Marlijn (Bilfish).
Gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 13-03-2007 om 12:56 NL]
Kijk even op Nummer: 224-0069 van de fotopagina. Daar staat een staartwervel van een Marlijn (Bilfish).
Gr
Martijn
[Bewerkt door Supergraver op 13-03-2007 om 12:56 NL]
Antw: Antw: vissenstaartje
Hoi Peter,Peter F. schreef:
Ik zeg niet dat het niet zo is, maar zou wel heel graag eens willen weten in welke soort vis ik een dergelijk bot zou moeten kunnen vinden.
Ik heb inmiddels een heel aantal vissenskeletjes bekeken, speciaal op zoek naar dit specifieke bot. Ik ben een dergelijk bot nog niet tegen gekomen tussen de verschillende skeletjes.
Het zou dus kunnen, maar bewijs ontbreekt vooralsnog. Tot die tijd doe ik hier geen uitspraak over.
Uit jouw opmerking maak ik op dat jij geen tonijn hebt bekeken?
groeten, Erik
[Bewerkt door Erik op 13-03-2007 om 14:39 NL]
- Supergraver

\'Dorsal spine\' van een Bagre.sp (Catfish)
Staan overigens ook in het Lee Creek boek beschreven.
Gr
Martijn
Hoi Martijn,Supergraver schreef:
\'Dorsal spine\' van een Bagre.sp (Catfish)
Staan overigens ook in het Lee Creek boek beschreven.
Gr
Martijn
Ik zie ze hier niet bij staan:
http://catfishbone.acnatsci.org/Ariidae ... leton.html
Welke Blz in de Lee Creek Publicatie staat het dan? Ik heb het daar nooit in gevonden...
groeten, Erik
- Supergraver
Hoi Martijn,Supergraver schreef:
Blz 164 links onderaan op de foto (i)
Gr
Martijn
Dat is het zeker niet...
Groeten, Erik
Antw: Antw: Antw: vissenstaartje
Hoi Erik,erik schreef:Hoi Peter,Peter F. schreef:
Ik zeg niet dat het niet zo is, maar zou wel heel graag eens willen weten in welke soort vis ik een dergelijk bot zou moeten kunnen vinden.
Ik heb inmiddels een heel aantal vissenskeletjes bekeken, speciaal op zoek naar dit specifieke bot. Ik ben een dergelijk bot nog niet tegen gekomen tussen de verschillende skeletjes.
Het verhaal van op en neer bewegen van de rugvin weet ik verder ook niet zoveel van, maar zulk soort botten zijn in ieder geval wel te vinden bij marlijnen.
Er is ook al eens eerder een discussie op het forum geweest over dit soort botjes: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 2299#22579
Op de foto bij die discussie staat ook een foto van een skelet van een tonijn. Naar mijn idee hebben tonijnen wel degelijk uitsteeksels. Ik heb zelf nog nooit een tonijn uit elkaar gehaald, maar gezien het aantal schubben (Miothunnus) dat er in Mill gevonden wordt, durf ik de optie niet uit te sluiten.
Groeten,
Peter
[Bewerkt door Peter F. op 13-03-2007 om 18:05 NL]