Eemlaag fossielen
Eemlaag fossielen

Hallo allemaal,
Hier is iets wat sinds mijn jeugd al een probleem is,wat u op de foto ziet zijn schelpen en een v.m.l. menselijk vingerkootje
Dit en nog meer is afkomstig van een overleden
verzamelaar uit Zeist, ik kreeg het in de jaren\'50 met een beschrijving dat deze (Subtropische) schelpen afkomstig waren uit een
z.g.n.EEMLAAG bij of in Veenendaal en verzameld werden bij de aanleg van een weg of
spoorlijn. vast staat dat er rond Veenendaal
in die jaren in de afgraving Kwintelooy Subtropische schelpen werden gevonden op een halve tot een meter diepte.Verder kwam ik echter niet.Wie kan mij iets vertellen over een EEMLAAG, hoe oud is hij ongeveer,en waar
vind ik lectuur om bovenstaande schelpen te determineren, en is het menselijk vingerkootje van deze ouderdom?
[Bewerkt door jakob op 05-01-2005 om 21:14 NL]
[Bewerkt door jakob op 05-01-2005 om 22:48 NL]
[Bewerkt door jakob op 05-01-2005 om 22:49 NL]
JaapL
Antw: Eemlaag fossielen
Echt tropisch lijken deze schelpen niet. Subtropisch kan wel. Ze doen me denken aan vondsten uit Antwerpen (Plioceen) en Tjornes, IJsland (http://www.fossiel.net/vindplaatsen/vindplaatsen.php, dan op IJsland klikken en dan Tjörnes; Plioceen en Pleistoceen).
De eemlaag bedoelen ze vast de Eemklei uit het Eemien. Deze is uit het Pleistoceen, en veel jonger dat bovenoemde plaatsen. Het Eemien was wel ook een warmere periode.
[Bewerkt door webmaster op 12-01-2005 om 08:35 NL]
De eemlaag bedoelen ze vast de Eemklei uit het Eemien. Deze is uit het Pleistoceen, en veel jonger dat bovenoemde plaatsen. Het Eemien was wel ook een warmere periode.
[Bewerkt door webmaster op 12-01-2005 om 08:35 NL]
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
Je hebt gelijk Subtropisch natuurlijk, Je hebt
het over een klei (Eemklei) het is echter
een zeer zandig aangekoekt geheel.Ik heb inderdaad wel iets gelezen over een warme golfstroom die in het verleden over Veenendaal gelopen zou hebben, blijft natuurlijk gek dat we heden ten dagen bij graafwerk in de omgeving niets meer horen over schelpenvondsten. Dank
het over een klei (Eemklei) het is echter
een zeer zandig aangekoekt geheel.Ik heb inderdaad wel iets gelezen over een warme golfstroom die in het verleden over Veenendaal gelopen zou hebben, blijft natuurlijk gek dat we heden ten dagen bij graafwerk in de omgeving niets meer horen over schelpenvondsten. Dank
JaapL
ik kan je wel iets vertellen over de schelpen 1 lijkt me een soort kokkel 13 een alikruik 5 en 6 oesters 12 lijken me schaalhoorns en 10(ik weet niet zeker of het 10 is) is volgens mij een mossel 4 lijkt me de koker van een kokerworm de latijnse namen zijn via internet makkelijk op te zoeken
[Bewerkt door robin op 06-01-2005 om 12:00 NL]
[Bewerkt door robin op 06-01-2005 om 12:00 NL]