Help!!
Help!!
Mijn leuke Miste schelpjes \"roesten\". ???
Ze waren echt schoon en droog en toch worden enkele oranje, zelfs bivalven.
En een Flabellum(koraaltje)wordt helemaal wit en valt uit elkaar.
Heeft iemand goede raad?
gr
pearl
Ze waren echt schoon en droog en toch worden enkele oranje, zelfs bivalven.
En een Flabellum(koraaltje)wordt helemaal wit en valt uit elkaar.

Heeft iemand goede raad?
gr
pearl
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)
- Frisian-old-age
Antw: Help!!
Hai Pearl,
Misschien in een badje \"inpregneermiddel om zo het oxydatie-proces te stoppen?
Heel soms kun je ook haarlak gebruiken, vanwege de fijne verneveling waardoor het beter in het matriaal doordringt.Heel dun protectie-filmlaagje als het ware met zeer weinig kleurverschil.
Misschien in een badje \"inpregneermiddel om zo het oxydatie-proces te stoppen?
Heel soms kun je ook haarlak gebruiken, vanwege de fijne verneveling waardoor het beter in het matriaal doordringt.Heel dun protectie-filmlaagje als het ware met zeer weinig kleurverschil.
Faber quisque fortunae suae ( Gaius Sallustius Crispus )
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Dag A3
Naar aanleiding van jou berichtje heb ik net mijn eigen materiaal nog eens goed bekeken. Ik kan, gelukkig, bij mijzelf geen roest vaststellen. Het materiaal ziet er goed uit.
Wat heb jij gedaan om het materiaal schoon te maken alvorens te bewaren?
Er is in het materiaal volgens mij pyriet/ijzer aanwezig. Het kan zijn als je niet goed gespoeld hebt dit mogelijk verkleuring gaat geven op de schelpen.
De schelpen zelf kunnen niet roesten omdat deze niet uit metaal bestaan.
Wat je beschrijft met de Flabellum doet mij aan pyriet verval/oxidatie denken. Kan dat? Ik heb tot nu toe geen gepyriseerde fossielen aangetroffen.
Wie geeft antwoord !
Naar aanleiding van jou berichtje heb ik net mijn eigen materiaal nog eens goed bekeken. Ik kan, gelukkig, bij mijzelf geen roest vaststellen. Het materiaal ziet er goed uit.
Wat heb jij gedaan om het materiaal schoon te maken alvorens te bewaren?
Er is in het materiaal volgens mij pyriet/ijzer aanwezig. Het kan zijn als je niet goed gespoeld hebt dit mogelijk verkleuring gaat geven op de schelpen.
De schelpen zelf kunnen niet roesten omdat deze niet uit metaal bestaan.
Wat je beschrijft met de Flabellum doet mij aan pyriet verval/oxidatie denken. Kan dat? Ik heb tot nu toe geen gepyriseerde fossielen aangetroffen.
Wie geeft antwoord !
Robert Mensink
Ha Robert,
Ik heb het spul goed gespoeld en gedroogd.
Inderdaad bij die Flabellum lijkt dat op pyriet-oxidatie.
Ik ga maar is experimenteren met velpon/aceton badjes. Lastig met schelpjes van 1 mm.
En alles wat weinig voorkomt per stuk inpakken. Kunnen ze elkaar in ieder geval niet aansteken/besmetten.
gr
pearl
[Bewerkt door pearl op 22-04-2007 om 13:40 NL]
Ik heb het spul goed gespoeld en gedroogd.
Inderdaad bij die Flabellum lijkt dat op pyriet-oxidatie.
Ik ga maar is experimenteren met velpon/aceton badjes. Lastig met schelpjes van 1 mm.

En alles wat weinig voorkomt per stuk inpakken. Kunnen ze elkaar in ieder geval niet aansteken/besmetten.
gr
pearl
[Bewerkt door pearl op 22-04-2007 om 13:40 NL]
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)