blauwe steen van de Kaloot
blauwe steen van de Kaloot
Ik zocht gisteren op de Kaloot vergeefs naar haaientanden. Ik vond er wel blauwige stenen, die uiterlijk aan kalksteen doen denken, maar niet gaan bruisen met HCl. In plaats daarvan komt er een H2S-geur vrij. Het SG is ongeveer 2,7. Ik weet niet zeker of het wel een natuur-steen is of een afvalprodukt van die naastgelegen centrale.
Het is zeker geen fossiel, maar aangezien vooral fossielenzoekers daar rondstruinen, zullen die de steen ook al wel eens zijn tegengekomen. De grotere exemplaren hebben enige overkorsting die wel bruist met HCl.
De streepkleur moet ik nog checken, maar een bruine steen liet een bruin spoor achter op de blauwe ipv andersom.
Iemand enig idee?
[Bewerkt door maXam op 04-05-2007 om 08:47 NL]
[Bewerkt door maXam op 04-05-2007 om 08:48 NL]
Het is zeker geen fossiel, maar aangezien vooral fossielenzoekers daar rondstruinen, zullen die de steen ook al wel eens zijn tegengekomen. De grotere exemplaren hebben enige overkorsting die wel bruist met HCl.
De streepkleur moet ik nog checken, maar een bruine steen liet een bruin spoor achter op de blauwe ipv andersom.
Iemand enig idee?
[Bewerkt door maXam op 04-05-2007 om 08:47 NL]
[Bewerkt door maXam op 04-05-2007 om 08:48 NL]
maxam
Antw: blauwe steen van de Kaloot
Volgens Rob Meijer van SIEHO zijn het resten van zogenaamde Scoria Bricks, die als blauwe baksteen zijn gebakken in Engeland en vaak als ballast meegingen naar oa Nederland.
Ook zouden ze zijn gebruikt bij dijkversteviging en wegenbouw. Oa in Zeeland.
Ze zijn nog steeds te koop als sierbestrating.
Googelen levert nadere uitleg plaatjes op.
[Bewerkt door maXam op 06-09-2007 om 17:34 NL]
Ook zouden ze zijn gebruikt bij dijkversteviging en wegenbouw. Oa in Zeeland.
Ze zijn nog steeds te koop als sierbestrating.
Googelen levert nadere uitleg plaatjes op.
[Bewerkt door maXam op 06-09-2007 om 17:34 NL]
maxam