rare vondsten CBN/ Wimereux

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
sjaak
Has thanked: 373 times
Been thanked: 364 times
Contacteer:
rare vondsten CBN/ Wimereux

Bericht door sjaak » 05 mei 2007, 20:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vorige week een weekendje naar Frankrijk geweest (hoi Vincko!) en daar toch nog een flink aantal fossielen gevonden. Helaas zijn veel fossielen aangetast door de zee. Ik zal hierna nog een aantal topics posten met vondsten. Deze vondsten zijn allen van dezelfde plek (ik meen Jura).

Foto 1 en 2:
Mijn favoriet: Een ammoniet, die met een oester is versmolten (onder en bovenkant). Dergelijke oesters vind je daar bij bosjes (ammonieten niet). Je kan goed de schaal van de ammoniet zien en het paarlemoer van de oester. Zou de oester als een soort parasiet over de (al dan niet dode) ammoniet zijn gegroeid? Of zou dit tijdens het fossilatieproces zijn gebeurd?

Foto 3, 4, en 5: Ik heb geen idee wat dit is. Het komt uit dezelfde steen. Het stuk op foto 5 zat een stukje achter het stuk op foto\'s 4 en 5 in de steen (het sluit op de steen aan). Ik dacht eerst aan een tand, maar het lijkt mij beiden geen bot. Misschien een belemniet of ander schaaldier? Zou het kunnen dat het stuk op de foto\'s ooit een geheel vormde? De punt op foto 5 zou onderaan op het stuk op foto 4 en 5 te kunnen passen. Ik weet niet hoe ik de stenen verder moet prepareren, de steen is keihard. Om de structuur beter uit te laten komen is het stuk op foto 4 en 5 nat gefotografeerd.

Foto 6: Deze vind ik het meest intrigerend. Wat zou dit nou weer kunnen zijn???

Wederom dank voor jullie tips en opmerkingen!

[Bewerkt door sjaak op 05-05-2007 om 20:50 NL]

Groet,

Niels

sjaak
Contacteer:
Antw: rare vondsten CBN/ Wimereux

Bericht door sjaak » 06 mei 2007, 01:03

O ja, ik dacht bij foto\'s 3, 4 en 5 aan een Pinna, zie de plaatjes op deze site: http://fossilesboulonnais.free.fr/inver ... pinna.html

Groet,

Niels

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 06 mei 2007, 01:58

Uh, wat is een Pinna???

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 06 mei 2007, 10:04

Afbeelding

Afbeelding

Een grote mossel. Zie plaatjes.

Groet,

Niels

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 06 mei 2007, 12:37

Afbeelding

Overigens lag vlakbij deze vondsten deze grote verweerde ammoniet van bijna een halve meter. En die ligt er nog steeds.

Groet,

Niels

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 06 mei 2007, 12:39

Bedankt voor de info. Had er inmiddels ook al naar gegoogeld.

Nog een vraagje over foto 6; de afdruk eronder, weet je wat dat is?
Lijkt wel op een stuk huid.

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 06-05-2007 om 11:50 NL]

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 06 mei 2007, 12:56

Het fossiel op foto 6 stelt mij voor grote raadsels. Ik weet niet wat de onderliggende structuur is. Je ziet rechts in het midden ook drie \"stippeltjes lijnen\".

Op de vondsten van foto\'s 3, 4, en 5 zitten resten van structuur. Ik heb van het fossiel op foto 5 ook nog de afdruk. Daar kan je de structuur goed kan zien. Helaas is mijn fototoestel net kapot gegaan. Het plaatsen laat dus even op zich wachten. De vondsten op deze foto\'s lijken wat op die Pinna\'s van de geciteerde website, maar mijn vondsten zijn cylindervormig. Bij de Pinna\'s op de foto kan ik moeilijk beoordelen of deze dat ook zijn. Veel Pinna\'s die ik op internet en in boekjes zie zijn afgeplat. Ook kan ik geen kleppen ontdekken, maar mijn vondsten zijn verweerd en de steen keihard.

[Bewerkt door sjaak op 06-05-2007 om 12:02 NL]

Groet,

Niels

sjaak
Contacteer:

Bericht door sjaak » 12 mei 2007, 12:48

Ik houd het bij pinna\'s voor alle foto\'s, op de eerste na uiteraard.
Iemand hier een idee hoe de combinatie ammoniet/ oester op de eerste foto zou zijn ontstaan?

Tevens zou ik graag onderstaande zeer informatieve website over het Boulonnais gebied willen aanbevelen. Zie ook de gratis te downloaden pdf (vak)literatuur op de site. Het is wel in het frans.

http://fossilesboulonnais.free.fr/fossiles.html

[Bewerkt door sjaak op 12-05-2007 om 13:38 NL]

Groet,

Niels

Gesloten