Probleemgeval CBN

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
marianne
Probleemgeval CBN

Bericht door marianne » 11 mei 2007, 14:55

Vorig jaar augustus heb ik uit CBN het nodige mee genomen, waaronder het een en ander aan markasiet.

1 brok is opvallend groot (ca. 15x15x10 cm), onregelmatig van vorm, zwaar, roestkleurig, het oppervlak is hobbelig met een gladde glanzende structuur en er zitten een paar witte schelpen in vast en wat stukjes lijkend op belemnieten, alsmede wat steentjes.

Een paar dagen geleden keek ik ernaar en het ding was spontaan gaan barsten. Een korst van ca. 1,5 cm dik was aan het loslaten. Een klein stukje korst was eraf gevallen en daaronder zit iets met de kleur
van aluminmium wat naar boven taps toeloopt en naar onder breder wordt.
Het stukje vertoont een afdruk van het aluminiumkleurig deel en het lijkt of er een cijfer 1 in staat. Bovendien is het stukje magnetisch (markasiet dacht ik niet).

Eerlijk gezegd vind ik het een beetje eng wat er gebeurd is en durf niet verder aan het geheel te prutsen, of in de buurt te komen (dus geen foto, ding ligt in de garage).

Heeft misschien iemand een verklaring wat dit kan zijn.

Kortom wat eerst een grote markasietknol leek is nu een gebarsten magnetische korst met mogelijk iets erin.

Zelf denk ik niet meer dat het iets fossiels is, maar om gelijk de EOD te bellen is misschien overdreven?

Wat zou dit kunnen zijn?

Marianne

Patrick
Antw: Probleemgeval CBN

Bericht door Patrick » 11 mei 2007, 16:20

Markasiet wordt ook speerkies genoemd vanwege idd de kegel(speer)vormige stuctuur binnenin.
Maar Markasiet is Pyriet en denkelijk begint dit nu te oxideren en uiteen te vallen. En vermits er ijzer in zit kan dit magnetisch zijn, als ik vroeger stukjes Pyriet die op zich niet magnetisch waren, op een bunzenbrander verhitte, werden die soms ook magnetisch!! ik heb er eigenlijk geen goede verklaring voor, misschien een verandering in de kristalstructuur?
Om oxidatie tegen te gaan is er slechts één afdoend middel afsluiten van de lucht.
groetjes
Patrick

wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!

marianne
Antw: Probleemgeval CBN

Bericht door marianne » 12 mei 2007, 23:26

Patrick, bedankt voor je reactie en uitleg.

Manlief (eigenwijs) vond het probleemgeval niet eng, heeft hem opgepakt en in de tuin gegooid.
Dat leverde een groot aantal roestige brokken met schelpen en schelpafdrukken op (de gebarsten korst) en een gebarsten verroest raketvormig ding van 15 cm lang, doorsnee ca.7cm., op de kegel het getal 4316 en een bergje zwart kruit. Dus waarschijnlijk munitie uit WOII.
Toch ook nog stukken met de kleur en structuur van markasiet.

Al met al een rare combinatie van schelpen, markasiet en munitie ingegoten in ijzer.

Voortaan neem ik standaard een magneet mee als ik fossielen ga zoeken en laat alles wat magnetisch is liggen.

Ik heb nu alles van Cap Blanc Nez en Cap Gris Nez gecontroleerd. Een nog te prepareren stuk met ammoniet bleek ook magnetisch te zijn.

Blijkbaar is niet alles daar wat het lijkt te zijn.

Marianne

Gesloten