Eieren

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Eieren

Bericht door Fossielenzoeker » 22 mei 2007, 10:00

Er zit toch geen addertje onder het gras? :D

Ik ben ook erg sceptisch als het over eieren gaat. Bovendien komt het gehele fossiel enigzins gecomponeerd op mij over. Het lijkt wel of de \'eieren\' erop zijn geplakt ipv uitgeprepareerd. Of heb ik dit mis?

Robert Mensink

Peter F.

Bericht door Peter F. » 22 mei 2007, 12:36

Dit fossiel lijkt op stukken die ik ken (en in mijn collectie heb) uit Bouxwiller, Frankrijk. De afzettingen daar zijn continentaal Lutetien (Eoceen). Hier worden wel degelijk fossiele eieren gevonden van krokodillen, vogels en andere reptielen, waaronder slangen. Het is wel zo dat de eieren (behalve de vogel- en krokodilleneieren) door sommigen in twijfel getrokken worden.

De \"slangeneieren\" worden Ophidienovum en de krokodilleneieren Crocodilienovum genoemd. Dat zegt overigens natuurlijk nog niet zo veel:-).

Ook in Duitsland (Geiseltal) worden dergelijke fossielen gevonden.

KOHRING R. & HIRSCH K. F. (1986) Crocodilian and Avian eggshells from the Middle Eocene of the Geiseltal , Eastern Germany , Journal of Vertebrate Paleontology , vol.16 , p. 67-80

KUNTZ, P. (1983) Oeufs fossilises de Reptiles et d’Oiseaux dans le gisement Lutetien de Bouxwiller (Dpt. Bas-Rhin/France). Mitteillungen babischer Landesverband fur Naturkunde und Naturshutz, 13(2):127-134

Groeten,
Peter

[Bewerkt door Peter F. op 22-05-2007 om 11:37 NL]

Stalkie

Bericht door Stalkie » 24 mei 2007, 02:54

Heb je toevallig foto\'s van die stukken uit Bouxwiller?

d_nbeek

Bericht door d_nbeek » 04 jun 2007, 22:09

hallo,
als het dan al eiren zouden zijn, moeten ze van verschillende soorten reptielen komen denk ik, omdat ze verchillende maten hebben...
of zit ik er naast
grzz cees

fossielen waren getuigen, van de gebeurtenissen uit het verleden

Junior

Bericht door Junior » 04 jun 2007, 22:23

reptieleneieren groeien naarmate ze vocht opnemen.
het kan dus wel degenlijkl dat deze van dezelfde soort zijn, misschien was het vocht over een langere tijd niet gelijktmatig verdeeld.

greets sem

Gesloten