Poll: Ik nummer mijn fossielen ...

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Jan Losser
Antw: Poll: Ik nummer mijn fossielen ...

Bericht door Jan Losser » 24 mei 2007, 13:50

Nummeren per vindplaats een Codeletter(s) en een volgnummer.
Ik heb in het verleden wel meegemaakt dat voor wetenschappelijk onderzoek fossielen niet zijn meegenoemen omdat ze niet op een goede wijze waren gearchiveerd. Een terechte beslissing trouwens. Stickers laten los naar verloop van tijd en etiketjes worden heel snel verwisseld. Altijd nummeren als vangnet

Zonder verleden geen toekomst

Supergraver

Bericht door Supergraver » 24 mei 2007, 15:16

Ik heb een een beetje hetzelfde systeem van Robin.

Eerste 2 letters (Land of staat) Bijv NE = nederland, BE = Belgie, FL = Florida, etc etc. Gevold door een \'/\' en de eerste letter van de vindplaats (heel af en toe heb je dan toch nog vindplaatsen uit hetzelfde land met de zelfde eerste letter, dan worden deze net zoals bij Robin gevolgd met een tweede letter).

De eerste uit Mill, zou dan worden:
NE/M001.
Alle genummerde fossielen staan in een databank met foto en zijn opgeborgen met gegevenskaartje (hetzij in een doosje/doos hetzij in de vitrinekast of op de plank).

Gr

Martijn

binbinneke
Contacteer:
Antw: Antw: Poll: Ik nummer mijn fossielen ...

Bericht door binbinneke » 24 mei 2007, 18:21

Supergraver schreef:
Ik heb een een beetje hetzelfde systeem van Robin.

Eerste 2 letters (Land of staat) Bijv NE = nederland, BE = Belgie, FL = Florida, etc etc. Gevold door een \'/\' en de eerste letter van de vindplaats (heel af en toe heb je dan toch nog vindplaatsen uit hetzelfde land met de zelfde eerste letter, dan worden deze net zoals bij Robin gevolgd met een tweede letter).

De eerste uit Mill, zou dan worden:
NE/M001.
Alle genummerde fossielen staan in een databank met foto en zijn opgeborgen met gegevenskaartje (hetzij in een doosje/doos hetzij in de vitrinekast of op de plank).

Gr

Martijn
Jeps,
bij mij krijgen ze allemaal zo\'n kaartje (geplastificeerd zelfs :D) en maak ik een map op men bureaublad \'DATABASE\'. Hierin maak ik dan honderden mapjes waarvan de naam overeenkomt met de nummer van een bepaald fossiel.

In een mapje bijvoorbeeld genaamd \'AMca001\', is er dan een foto van die ammo uit Cbn. Ik maak meestal van elk fossiel apart een kaartje, waar ik dus veel werk in steek. (typen - knippen - plastificeren) behalve bijvoorbeeld van belemnieten uit Eben- Emael. Die blijven steeds maar bijkomen dus die krijgen een gezamelijk kaartje ;)
gr. robin

'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/

pearl
Been thanked: 1 time

Bericht door pearl » 25 mei 2007, 11:05

Ik heb nog even teruggezocht naar een eerdere discussie hierover http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=3114
Misschien nog is de moeite waard om te lezen? :-)
gr
pearl

Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)

ziepe
Been thanked: 4 times

Bericht door ziepe » 25 mei 2007, 13:51

pearl schreef:
Ik heb nog even teruggezocht naar een eerdere discussie hierover http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=3114
Misschien nog is de moeite waard om te lezen? :-)
gr
pearl
Hehe.
Ik heb dan uiteindelijk gekozen voor een nummering vindplaats + nummer.
Daarnaast gaat alles de computer in én in een klassiek schriftje, dat ik overal meesleur.

voorbeeld:
ELOU_001 = elouges, nummer 1

info kan ik dan opsnorren in het boekje.
(en op de pc)

Z.

The earth has music for those who listen.

Jeremy

Bericht door Jeremy » 28 mei 2007, 13:34

Blijkbaar bestaan er evenveel classificatiesystemen al er leden zijn van dit forum. Dit is een grote rijkdom maar anderzijds laten we op dit manier een enorm potentieel liggen.
Ik sta zelf zeer kritisch tegenover mijn systeem en ben niet te beroerd om daarin wijzigingen aan te brengen. Dit is natuurlijk het grote voordeel van het gebruik van een PC tegenover een kaartenbak.
Zo heb ik recentelijk ontdekt hoe ik vanuit Excel links kan leggen naar foto\'s en documenten. Zodoende krijg ik met één klik de bijhorende foto van het fossiel te zien of documenten die de determinatie ervan staven.
Waarom dit zijsprongetje?
Stel dat een 50-tal leden eenzelfde programma gebruiken met een gelijkaardige indeling en dat deze bereid zijn hun bestand, verzameling beschikbaar te stellen aan andere leden?
Droom nu maar verder....
groetjes
Jeremy

zoeker

Bericht door zoeker » 28 mei 2007, 14:24

Ik gebruik,op dit moment maar ben wel met iets anders bezig, als uitgangspunt de \"taxonomie fossielen\" en registreer per vindplaats.
Tijdvak(nummer),phylum(nummer),klasse(letter),volgnummer. Dus een bivalve uit Doel kan deze indentificatie krijgen
120.49.H.00010
120=Neogeen
49=Mollusca
H=Bivalvia
00010=volgnummer
Om erelijk te zijn, voor een \"wetenschapper\" is het misschien onvoldoende en voor een \"amateur\" te ingewikkeld. Omdat deze indeling stamt uit het computerloze tijdperk is het, overgezet in Exel, toevoegen van foto\'s wel mogelijk maar niet zo handig. Dit is de reden dat ik bezig ben naar een wat moderner systeem te kijken. Gelukkig dat mijn fossielen genummerd waren.....

Jeremy

Bericht door Jeremy » 28 mei 2007, 16:35

zoeker schreef:
Ik gebruik,op dit moment maar ben wel met iets anders bezig, als uitgangspunt de \"taxonomie fossielen\" en registreer per vindplaats.
Tijdvak(nummer),phylum(nummer),klasse(letter),volgnummer. Dus een bivalve uit Doel kan deze indentificatie krijgen
120.49.H.00010
120=Neogeen
49=Mollusca
H=Bivalvia
00010=volgnummer
Om erelijk te zijn, voor een \"wetenschapper\" is het misschien onvoldoende en voor een \"amateur\" te ingewikkeld. Omdat deze indeling stamt uit het computerloze tijdperk is het, overgezet in Exel, toevoegen van foto\'s wel mogelijk maar niet zo handig. Dit is de reden dat ik bezig ben naar een wat moderner systeem te kijken. Gelukkig dat mijn fossielen genummerd waren.....
Wat vind je er niet zo handig aan? Hoe doe jij dit?
groetjes
Jeremy

mineraal0

Bericht door mineraal0 » 28 mei 2007, 16:44

Ik zit niet te nummeren.
Ik zet gewoon :
1.soort
2.tijdvak
3.speciale dingen (bv. pathologisch) 4.datum
5.zelf gevonden , geruild of gekocht.
Dit vind ik uitgebreid genoeg...
Persoonlijk vind ik z\'on nummersysteem moeilijk...
gr,
g.

[Bewerkt door mineraal0 op 28-05-2007 om 15:45 NL]

zoeker

Bericht door zoeker » 28 mei 2007, 22:54

Hoi Jeremy,
Ik doe dit via \"opmerkingen\" dat gaat heel goed. Ik laat ook aan het programma weten dat de verhoudingen behouden moeten blijven.
Helaas, wanneer ik devolgende keer opstart zijn de verhoudingen weg. Dat valt wel handmatig te regelen maar dat kost veel tijd.
Overigens is een voordeel van deze \"wetenschappelijke\" registratie dat je in Excel heel makkelijk kunt sorteren op alle aanwezige delen van het nummer en daar meteen een lijst van hebt. Toch bieden de programma\'s specifiek voor database achtig gebruik meer mogelijkheden. Er is overigens op het forum al meer over dit onderwerp gezegd. Even zoeken. Groeten Willem

Gesloten