Ochtrup: Stuk Hout
Ochtrup: Stuk Hout
Deze brokken vormden een concretie voordat ik hem een klapje met een moker gaf.
Het centrum lijkt mij te bestaan uit een stuk hout, dat deels is verkoold, maar nog niet helemaal, want ik zie ook nog bruine delen, die me erg broos voorkomen.
Zou dit nog interessant voor iemand kunnen zijn om er wetenschappelijk onderzoek naar te doen? Om bijv de ouderdom te detecteren?
[Bewerkt door maXam op 08-06-2007 om 16:00 NL]
maxam
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Ochtrup: Stuk Hout
Hoi maXam,
Waar precies ben je geweest in Ochtrup? Ik lees in het boekje \'Stenen zoeken\' van H.Krul, dat je op de Ochtruper berg gesteente uit het Weald (eerste tijdperk Krijt, 120 miljoen jaar geleden) kunt vinden.
Citeer: \'Toen strekte zich over het gehele zuidoosten van Engeland, delen van Belgie en Frankrijk, Nederland en Duitsland een uitgebreid samenstel van lagunen, van zoetwater- en brakwatermeren en -baaien uit. Evenals in het Carboon bezonken er toen uitgestrekte tropische wouden, en evenals in de steenkolenformatie kunnen in de Weald-afdeling kolenlagen worden aangetroffen\'
Het gesteente bestaat uit klei, kleischalie, kalksteenbankjes en -lagen (Cyrena-kalk, \'toetenkalk\') met veel brakwaterschelpen en ostracoden. Naar het oosten toe geleidelijk iets zandiger, ook met brakwaterfosssielen en tevens planten en steenkoollagen.
Goed, het komt \'maar\' uit een boek, van 1966, maar nog steeds erg bruikbaar, met overzichten van vindplaatsen per tijdperk en omschrijving van het gesteente en fossielen die er te vinden zijn. ISBN 90 03 94270 6.
Groet
Waar precies ben je geweest in Ochtrup? Ik lees in het boekje \'Stenen zoeken\' van H.Krul, dat je op de Ochtruper berg gesteente uit het Weald (eerste tijdperk Krijt, 120 miljoen jaar geleden) kunt vinden.
Citeer: \'Toen strekte zich over het gehele zuidoosten van Engeland, delen van Belgie en Frankrijk, Nederland en Duitsland een uitgebreid samenstel van lagunen, van zoetwater- en brakwatermeren en -baaien uit. Evenals in het Carboon bezonken er toen uitgestrekte tropische wouden, en evenals in de steenkolenformatie kunnen in de Weald-afdeling kolenlagen worden aangetroffen\'
Het gesteente bestaat uit klei, kleischalie, kalksteenbankjes en -lagen (Cyrena-kalk, \'toetenkalk\') met veel brakwaterschelpen en ostracoden. Naar het oosten toe geleidelijk iets zandiger, ook met brakwaterfosssielen en tevens planten en steenkoollagen.
Goed, het komt \'maar\' uit een boek, van 1966, maar nog steeds erg bruikbaar, met overzichten van vindplaatsen per tijdperk en omschrijving van het gesteente en fossielen die er te vinden zijn. ISBN 90 03 94270 6.
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Ja, dat weet ik niet. Kan goed zijn van niet, maar ik weet er nog wel een te vinden in een antiquariaat in Nijmegen!
Groet
Ps: misschien staat het wel op internet, lijkt wel heilig tegenwoordig:D
(Cursus paleontologie via google:D:D!!!)
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 09-06-2007 om 01:00 NL]
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 09-06-2007 om 01:01 NL]
Groet
Ps: misschien staat het wel op internet, lijkt wel heilig tegenwoordig:D
(Cursus paleontologie via google:D:D!!!)
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 09-06-2007 om 01:00 NL]
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 09-06-2007 om 01:01 NL]
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Dank, maar ik heb nog mijn oude exemplaar - een aanrader voor iedereen, mn ih grensgebied Duitsland-Nederland (ook al zijn veel groeven/vindplaatsen verdwenen...).
HJ
Ik kan de Ochtruperberg niet vinden op GoogleMaps of een van de kaarten die ik heb, maar ik denk niet dat het daar was, want ik zag er geen natuurlijke verhoging in het landschap.
Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat het zo heel oud kan zijn, want er zijn nog niet-versteende houtige delen aanwezig. Hoewel de buitenkant wel weer vrij harde steen is. Die combinatie verbaast me juist.
Ik ga in elk geval op zoek naar dat boek, want dat kon wel eens heel interessant zijn. Bedankt voor de tip.
maxam
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Je moet je inderdaad meer een heuvel voorstellen denk ik. In het boek staat dat er zwembad in het gesteente is uitgehakt, dus als je het \'Hallenbad\' vindt zit je goed denk ik. Het hoogste punt is 84meter en er staat of stond(?) een molen op. Naar het westen zou de oude groeve zijn die de steen (Weald) geleverd heeft, maar in het boek staat al dat deze erg begroeid is en overgelopen met water, dus daar zul je wel niets meer aantreffen.
Terug naar jou steen. Kun je omschrijven wat voor gesteente het is en zitten er sporen van andere schelpen in? Wealdzandsteen is namelijk toch vrij ligt en bevat schelpen (Cyrena) en/of Glaukonia\'s (kleine horentjes)
Groet
Terug naar jou steen. Kun je omschrijven wat voor gesteente het is en zitten er sporen van andere schelpen in? Wealdzandsteen is namelijk toch vrij ligt en bevat schelpen (Cyrena) en/of Glaukonia\'s (kleine horentjes)
Groet
Juist ja. Gevonden. Het is geen Hallenbad, maar een Freibad en toch niet zo heel ver van de vindplaats.
De steen is evenwel een soort ijzerkleisteen en ik heb daar niets gezien dat aan schelpen deed denken. Het is een oude, deels overwoekerde kleibult met keiharde septaria/septaries.
Heb het boek inmiddels besteld. Ben zeer benieuwd, wat er over deze omgeving instaat.
[Bewerkt door maXam op 09-06-2007 om 13:01 NL]
De steen is evenwel een soort ijzerkleisteen en ik heb daar niets gezien dat aan schelpen deed denken. Het is een oude, deels overwoekerde kleibult met keiharde septaria/septaries.
Heb het boek inmiddels besteld. Ben zeer benieuwd, wat er over deze omgeving instaat.
[Bewerkt door maXam op 09-06-2007 om 13:01 NL]
maxam
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Het is met name een aantrekkelijk geschreven boek(je); het heeft geen \'hoog wetenschappelijk\' gehalte - dat zou het wrsch alleen maar saaier hebben gemaakt!
De hoofdstukjes behandelen vaak maar 1 of enkele nabijgelegen vindplaatsen; in het kort wordt er gezegd wat er ligt etc, zonder heel erg veel achtergronden te vermelden.
Hout uit het Krijt kan wel degelijk slechts verkoold zijn; die combinatie van kleiijzersteen/verkoold hout komt wel vaker voor. Alleen in een omgeving met veel (in water opgelost) kiezelzuur kan hout snel verstenen.
De hoofdstukjes behandelen vaak maar 1 of enkele nabijgelegen vindplaatsen; in het kort wordt er gezegd wat er ligt etc, zonder heel erg veel achtergronden te vermelden.
Hout uit het Krijt kan wel degelijk slechts verkoold zijn; die combinatie van kleiijzersteen/verkoold hout komt wel vaker voor. Alleen in een omgeving met veel (in water opgelost) kiezelzuur kan hout snel verstenen.
HJ
Antw: Antw: Ochtrup: Stuk Hout
Gelukkig heb x11 ook geen \'hoog wetenschappelijk gehalte\'.Henk Jan schreef:
Het is met name een aantrekkelijk geschreven boek(je); het heeft geen \'hoog wetenschappelijk\' gehalte - dat zou het wrsch alleen maar saaier hebben gemaakt!
Zowel ijzerkleisteen als kleiijzersteen scoren 0 googels. Toch vind ik hier veel kleistenen met een hoog ijzergehalte. Is daar een andere naam voor wellicht?
Het lijkt me overigens nogal spectaculair als de steen echt oud zou zijn. Want ik meen toch het equivalent van weke delen gevonden te hebben. Al zijn ze waarschijnlijk dermate uitgedroogd dat ze bij de geringste aanraking verpulveren. Vraag me toch af of dit niet iets is om te laten onderzoeken.
Aan welke geologie-/paleobiologie-vakgroep zou je die vraag kunnen stellen?
[Bewerkt door maXam op 09-06-2007 om 13:20 NL]
maxam