Isurus retroflexus (-sen) ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Supergraver
Antw: Antw: Isurus retroflexus (-sen) ?

Bericht door Supergraver » 26 jun 2007, 13:05

binbinneke schreef:
Hoi,
ik ben de retroflexus theorie ook nog niet vergeten hoor ;) Ik laat het tandje vandaag aan supergraver zien, ik laat jullie nog iets weten...
gr. robin
Ik heb beide tandjes afgelopen zondag even vast mogen houden en van dichtbij bekeken.
Die van foto 1 en 2 is volgens mij idd een I. retroflexus de andere tand is een hastalis.

Gr

Martijn

binbinneke
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Isurus retroflexus (-sen) ?

Bericht door binbinneke » 26 jun 2007, 20:13

Supergraver schreef:
binbinneke schreef:
Hoi,
ik ben de retroflexus theorie ook nog niet vergeten hoor ;) Ik laat het tandje vandaag aan supergraver zien, ik laat jullie nog iets weten...
gr. robin
Ik heb beide tandjes afgelopen zondag even vast mogen houden en van dichtbij bekeken.
Die van foto 1 en 2 is volgens mij idd een I. retroflexus de andere tand is een hastalis.

Gr

Martijn
Jep,
was al vergeten iets te laten weten :D Sorry, ik ga inderdaad akoord met Martijn, hij heeft me het een en andere uitgelegd waardoor ik ze goed kan onderscheiden. Bedankt nog eens daarvoor ;)
gr. robin

'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/

Erik
Antw: Isurus retroflexus (-sen) ?

Bericht door Erik » 27 jun 2007, 00:02

Hoi Robin,

De tanden zijn alle onderkaakstanden. Dat wist je al wel. Alle tanden zijn min of meer symmetrisch, en geen van de tanden wijst duidelijk naar distaal (naar de mondhoek).
Retroflexus heeft verder vaak een duidelijk richel labiaal op de wortel (zie links hieronder). Ook die neem ik niet waar in jouw tanden.

Ik denk dat alle hastalis tanden zijn. Zie voor voorbeelden hier. Ik denk dat ze er bij zitten:

http://www.elasmo.com/genera/reconstruc ... arrow.html .

I. retroflexustanden zijn hier http://www.elasmo.com/genera/reconstruc ... broad.html en hier http://www.elasmo.com/genera/reconstruc ... arrow.html afgebeeld.

In antwerpen vind je Mio en Pliocene tanden dooreen. Dat wil zeggen dat hastalis tanden daar een grote variatie hebben... een reden om goed uit te kijken voor je naar \"zeldzamere\" opties gaat zoeken...

groeten, Erik

Supergraver

Bericht door Supergraver » 27 jun 2007, 00:16

Ik heb bij tand 1 toch echt een aardige labiale richel waargenomen en hij past heel mooi als 2e of 3e vanuit de mondhoek (o.k.)

Gr

Martijn

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 27 jun 2007, 00:29

Goed gezien Martijn,
Ik ga met jou bevindingen mee,
op de foto is hij al waarneembaar.
en als je de gehele \"vorm\"van de tand bekijkt
is het al snel een en een is twee.
daarbij heb jij hem ook nog eens vastgehad.
Groetjes Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 27 jun 2007, 00:46

In antwerpen vind je Mio en Pliocene tanden dooreen. Dat wil zeggen dat hastalis tanden daar een grote variatie hebben... een reden om goed uit te kijken voor je naar \"zeldzamere\" opties gaat zoeken...

Beste Erik,
Bedoel je hiermee dat er verschillende stadia/vormen van hastalis gevonden worden?
en volgens mijn eigen bevindingen komen ze wel regelmatig (zei het natuurlijk minder dan de hastalis)voor.
in Mill zijn ze heel zeldzaam,maar worden daar ook gevonden.
tevens in de blauwe kleur (lol)
Groetjes Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Jim
Antw: Antw: Isurus retroflexus (-sen) ?

Bericht door Jim » 27 jun 2007, 09:44

sharkteethrene schreef:

LOL
dat klopt zeker en vast rene !(van mio en pliocene gronden).maar waar robin zijn tandjes vond is het enkel de miocene grond.verder ben ik het et jullie allemaal een.
jim

Wie niet zoekt, wie ni vindt!!!

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 27 jun 2007, 10:38

Voor mij ook GEEN retroflexus.

Supergraver

Bericht door Supergraver » 27 jun 2007, 11:44

Afbeelding

@Robin,

Lukt het jou om nog even een close-up te maken van het door mij omcirkelde gedeelte van de tand. Voor alle \'ongelovigen\' :D

Gr

Martijn

binbinneke
Contacteer:

Bericht door binbinneke » 27 jun 2007, 12:05

Hoi Martijn,
ik zal me daar vanmiddag eens mee bezighouden ;) Ik ben toch nog overtuigd dat de ene (foto 1 en 2) wel een retroflexus is, en dat heeft Erik (zonder die bedoeling) nog extra voor me benadrukt :D Ik vind het beter in het rijtje van de retro\'s passen dan in dat van de hastalissen. De foto\'s komen er straks aan!
gr. robin

'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/

Gesloten