Kopen fossielen via internet

Hier kun je fossielen te koop of te ruil aanbieden. Ook bedoeld voor aanverwante geologische spullen.
Gesloten
Vince
Has thanked: 1 time
Kopen fossielen via internet

Bericht door Vince » 05 jul 2007, 12:24

Hey mensen, ben nieuw hier. Heb net verhuisdozen uitgepakt en kwam van alles tegen, ellenpijp van wolharige neushoorn, tand fossiele dolfijn, duizenden haaientanden, etc etc. Ik herinnerde me waarom ik het vroeger zo geweldig vond die dingen te sparen en zoeken vooral.

Nu zat ik te kijken wat mensen op ebay en marktplaats aanbieden, daar ik enkele mooie fossielen aan mn collectie wil toevoegen. Dan vooral botfragmenten, tanden ed van bv mammoeten, wolharige neushoorns, walvisachtigen, etc. Vooral zoogdieren dus.

Gewoon voor in een mooie vitrine. :)

Hoe betrouwbaar zijn deze sellers op internet?

agaathunter
Antw: Kopen fossielen via internet

Bericht door agaathunter » 05 jul 2007, 12:53

Hoi Vince,

Als je via ebay koopt, kun je zien welke score een koper of verkoper heeft.
Als iemand een 100% score heeft en hij heeft al vaker verkocht, dan kun je er wel van uit gaan dat die verkoper betrouwbaar is.
Je moet altijd zelf wel goed opletten en de beschrijving van het te kopen product goed lezen.
Sommige verkopers hebben er geen afmetingen bij staan. Deze kun je altijd bij de verkoper opvragen.
Ikzelf koop ook wel eens iets via internet en ik heb hier toch wel goede ervaringen mee.
Het leukste is en blijft toch wel altijd het zelf zoeken en vinden.
Groetjes: Ed

geduld is een goede zaak

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 05 jul 2007, 12:57

Hoi Vince,

Je zou het ook eens hier kunnen proberen, maar misschien is het wel leuker om je oude hobby weer op te pakken?

Persoonlijk heb ik geen ervaring met het aanbieden van spullen op internet. Je moet gewoon bij je thuis afspreken. Betaling via internet ben ik altijd een beetje sceptisch.

Groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Vince

Bericht door Vince » 05 jul 2007, 13:02

Hey,

Thanks voor de reacties. Het betalen via internet is geen probleem, gaat eerder om de kwaliteit ed. Vooral met fossiele beenderen is het natuurlijk zo dat ze soms verschrikkelijk poreus en kwetsbaar zijn. Dan kan verzenden óók nog een probleem vormen.

Ik zou heel graag mn hobby weer oppakken en natuurlijk combineren met vakanties, maar helaas ga ik niet vaak meer op vakantie. Binnenkort wel weer eens naar Tsjechie, weet iemand daar nog dé spots? Weet namelijk wel nog dat er erg veel vandaan komt!

Ik zal trouwens binnenkort wat fototjes uploaden van wat ik heb liggen. In t Natuur Historisch Museum Rdam waren ze destijds erg enthousiast over de ellepijp van de wolharige neushoorn die ik heb gevonden...

Nog een vraagje; als klein pikkie wilde ik ooit bij de vissers van stellendam langs om te vragen of ze fossielen hadden, moest toen om 5 of 6 uur sochtends terug komen om te horen of ze wat hadden, dat was wat moeilijk als je in Rotterdam woont. Iemand ervaringen met de visnetvondsten en beschikbaarheid? Het strand heeft me al mooie spullen opgeleverd maar je weet nooit wanneer je wat tegenkomt...

[Bewerkt door Vince op 05-07-2007 om 12:04 NL]

Hanneke
Contacteer:

Bericht door Hanneke » 05 jul 2007, 13:33

Hoi

Ondanks de grote hoeveelheid visnetvondsten is het volgens mij erg lastig om ze direct van de vissers op te kopen (tenzij je genoeg geld hebt). Veel van het materiaal wordt door handelaren opgekocht en vervolgens via internet doorverkocht. Je kunt het proberen bij Albert Hoekman in Urk, die heeft heel veel materiaal liggen, weet er veel van en verkoopt ook via internet (zoek ebay op North Sea fossils). Echt unieke en zeldzame stukken worden vaak niet verkocht maar gaan naar musea.

groeten, Hanneke

\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 05 jul 2007, 13:36

Tsjechië is een ideaal land qua fossielen (en hele mooie zelfs). Ik zou dan wel goed gereedschap )moker, hamer en beitel\' meenemen, want het is vrij oud en hard gesteente daar. Je kunt er mooie trilobieten vinden. Ik ben er zelf nog nooit geweest maar weet van de boeken dat je er mooie fossielen kunt vinden. Kijk even op de vindplaatsen rubriek van het forum. Wellicht dat er iets bij staat!

Groet

Vince

Bericht door Vince » 05 jul 2007, 14:01

Thanks zal ze allemaal eens bekijken.

Grappige is dat je het mooiste vind als je niet zoekt.

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Kopen fossielen via internet

Bericht door Gerrit-Jan » 06 jul 2007, 01:50

Vince schreef:
Grappige is dat je het mooiste vind als je niet zoekt.
Dat is meestal wel zo ja, waarschijnlijk omdat je jezelf dan niet zo blind staart op dingen. Als ik een paar uur in Rheine heb rondgelopen zie ik ook alleen nog maar rotsblokken. De grootste vondsten doe je meestal in het eerste uur, als je jezelf er nog op kunt focussen of gewoon omdat je er \'tegenaan\' loopt. Het scheelt natuurlijk wel als je weet waar je op moet, maar dat is een kwestie van ervaring en oefening.

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 06-07-2007 om 09:30 NL]

Gesloten