Persbericht: Fossiele reuzen-zeeschildpad wordt uit de kalksteen vrijgeprepareerd

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
zoekozoeko
Contacteer:
Antw: Persbericht: Fossiele reuzen-zeeschildpad wordt uit de kalksteen vrijgeprepareerd

Bericht door zoekozoeko » 07 jul 2007, 15:49

Ja, ik ga hem wel natekenen, maar dan wel \'levend\', dus niet als fossiel.

\"Als je vindt dat dijken duur zijn, probeer dan eens een overstroming.\"
Evert Wesker

De DinoDolsjes
Been thanked: 2 times
Padlab: impressie

Bericht door De DinoDolsjes » 09 jul 2007, 20:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maarten en ik zijn vanmiddag eens in het Natuurhistorisch Museum Maastricht (NHMM) geweest; het Padlab om precies te zijn.

Bijgaand een foto-impressie.
Foto 1 & 2: Anne Schulp tijdens het prepareren
Foto 3: Anne & de vinder van de schildpad, Hein Lemmens
Foto\'s 4 & 5: materiaal in diverse stadia van preparatie
Foto 6: dijbeen
Foto 7: model in aanbouw

Enjoy en.... voor het ecchie, even naar Maastricht.

Cheers,
Paul

If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Plikona
Been thanked: 1 time
Antw: Persbericht: Fossiele reuzen-zeeschildpad wordt uit de kalksteen vrijgeprepareerd

Bericht door Plikona » 13 jul 2007, 21:19

Pas binnen gekomen:

PERSBERICHT

Fossiele reuzen-zeeschildpad eindelijk compleet
Achterpoot is laatste stukje in 66 miljoen jaar oude puzzel

Eén ding valt onmiddellijk op aan de fossiele reuzen-zeeschildpad van het Natuurhistorisch Museum Maastricht: de achterpoten ontbreken! Een nieuw fossiel brengt daar eindelijk verandering in.

In 2006 ontdekte fossielenverzamelaar Hein Lemmens bij Maastricht de 66 miljoen jaar oude resten van een reuzen-zeeschildpad. In samenwerking met het Natuurhistorisch Museum Maastricht is het fossiel verder uitgegraven, en momenteel wordt het gedeeltelijke skelet in het museum uit de kalksteen vrijgeprepareerd.

Zeer bijzonder aan de nieuwe schildpadvondst is dat ook het dijbeen bewaard gebleven is. Het schild en de voorpoten van de Maastrichtse reuzenzeeschildpad waren al goed bekend, maar van het dijbeen was nog niet eerder een compleet, perfect driedimensionaal bewaard gebleven fossiel gevonden.

In het Natuurhistorisch Museum Maastricht was al het meest complete exemplaar dat ooit gevonden is te zien, maar ook bij dat fossiel ontbreken de achterpoten. Op zich is dat niet verwonderlijk, want haaien en andere aaseters maakten 66 miljoen jaar geleden korte metten met de makkelijk af te happen flippers van een dode zeeschildpad. Dat maakt de vondst van een dijbeen extra bijzonder.

Dankzij de nieuwe vondst van Hein Lemmens krijgt het skelet van de Maastrichtse zeeschildpad eindelijk de achterpoten terug. Op zaterdag 14 juli zal preparateur Hans Brinkerink poten monteren aan een afgietsel van het eerder ontdekte zeeschildpadskelet. Allopleuron hofmanni, zoals het 66 miljoen jaar oude reptiel voluit heet, is dan eindelijk compleet.

Natuurhistorisch Museum Maastricht
De Bosquetplein 7, Maastricht
www.nhmmaastricht.nl / museum@maastricht.nl / 043 3505490

Achtergrondinformatie bij de schildpadvondst

De vondst

De nieuw-ontdekte resten van de fossiele reuzen-zeeschildpad zijn afkomstig uit de kalksteen van groeve ’t Rooth, bij Bemelen, iets ten oosten van Maastricht. De kalksteen is zo’n 66 miljoen jaar geleden gevormd, aan het einde van het Krijt, toen Limburg nog bedekt werd door een tropische zee. Het nieuwe skelet is niet compleet; op de botten zijn krassen van haaientanden te zien. Het feit dat onderdelen van de achterkant van het schild kris-kras door elkaar, dwars over botten van de nek heen liggen, geeft al aan dat de haaien bijzonder slordige eters waren. De schildpad staat voluit bekend onder de naam ‘Allopleuron hofmanni’.

PadLab

In de tijdelijke expositie ‘PadLab’, die van 2 tm 22 juli in het museum te zien is, staat het nieuw-ontdekte schildpadfossiel centraal. Het publiek kan de prepareerwerkzaamheden van heel dichtbij volgen. Het vrijprepareren van fossiele botten is precisiewerk; de botten zijn veel breekbaarder dan de toch al zachte kalksteen. De preparateurs halen de kalksteen korreltje voor korreltje weg, waarna het fossiele bot met speciale impregneermiddelen wordt verstevigd.

Het gedeeltelijke schildpadskelet komt inmiddels langzaam uit de kalksteen tevoorschijn. Tijdens het project is niet alleen museumstaf bezig met de prepareerwerkzaamheden, ook enkele amateur-verzamelaars werken mee aan de preparatie. PadLab is een open laboratorium, waarbij er alle gelegenheid is tot het stellen van vragen.

Rondom het PadLab staat een opstelling met andere schildpadfossielen uit de collectie van het Natuurhistorisch Museum Maastricht. Informatiepanelen én een gratis ‘meeneemboekje’ geven uitgebreide achtergrondinformatie over het leven, het ontstaan en de evolutie van de zeeschildpadden, en over het verzamelen van fossielen.

In PadLab wordt, tot 22 juli, elke middag gewerkt van 14:00-17:00 uur.

Compleet model

In de expositie staat een afgietsel van het vooralsnog incomplete fossiel van de Maastrichtse reuzen-zeeschildpad; preparateur Hans Brinkerink (Vista Natura, Baarn) heeft de ontbrekende botten van de achterpoten inmiddels gemodelleerd op basis van losse vondsten die het museum al in de collectie heeft, aangevuld met de nieuwe vondst van Hein Lemmens. Op zaterdagmiddag 14 juli zal Hans Brinkerink de achterpoten komen monteren. Ook dit werk is voor het publiek te volgen.

Eén ding ontbreekt nog aan het skelet: het puntje van de staart. Mannetjes-zeeschildpadden hebben een wat langere staart dan vrouwtjes-zeeschildpadden, en voor de Maastrichtse reuzenzeeschildpad was dat niet anders. Afgezien daarvan zijn de skeletten van mannetjes en vrouwtjes identiek. Mogelijk komen er nog een paar staartbotjes uit de resterende kalksteenbrokken tevoorschijn, en misschien valt dan te zeggen of het bij de nieuwe vondst om een mannetje of een vrouwtje gaat. De staart zal dan op basis van die botten gemodelleerd worden.

De ontdekker

Hein Lemmens is één van de actieve verzamelaars die rondom Maastricht regelmatig in steengroeves te vinden is. Dankzij het enthousiasme en de inzet van amateurverzamelaars als Lemmens worden er regelmatig nieuwe, bijzondere fossielen uit de 66 miljoen jaar oude kalksteen veiliggesteld. De reuzen-zeeschildpad is de nieuwste verrassing uit het Maastrichtse Krijt.

Samenwerking met amateur-verzamelaars

De vondst is gedaan in groeve ’t Rooth van de firma Ankerpoort. Ankerpoort stelt de groeve regelmatig open voor amateur-fossielenverzamelaars, waardoor haast ieder weekend verzamelaars de kalksteen kunnen afspeuren.

De afgelopen jaren zijn al meerdere zeer bijzondere fossielen door amateurverzamelaars ontdekt, zoals de laatste ‘dinosaurusvogel’ – een oervogel die nog tanden in de snavel had; een verrassend bijzonder fossiel zoogdiertandje, en de ‘nieuwe’ mosasaurus Prognathodon saturator, beter bekend onder zijn bijnaam ‘Bèr’. De nieuwe schildpad-vondst onderstreept nog eens de enorm belangrijke inbreng van amateur-verzamelaars voor de paleontologische wetenschap.

Bram
Antw: Padlab: impressie

Bericht door Bram » 14 jul 2007, 21:00

De DinoDolsjes schreef:
Maarten en ik zijn vanmiddag eens in het Natuurhistorisch Museum Maastricht (NHMM) geweest; het Padlab om precies te zijn.
Hallo Paul,

Volgens mij sta je in de Volkskrant, intermezzo 14 juli, in het stukje \"Een prehistorische biobak\". Dat is een stukje over o.a. PadLab. Ik citeer: \"De bezoeker vertelt dat hij een mooie haaientand heeft gevonden, Synechodus lerichei, uit de Romontsbos-horizon, ook Maastrichtien, over de grens bij Eben-Emael.
...
Zoonlief heeft vorige week zijn eerste zee-egel gevonden, zegt vader trots. Een Echinocorys, in (vindplaats noem ik even niet :P).
...
Dan gaan ze weg, vliegtuigen spotten.\"

Ben jij dat nou, of zit ik er helemaal naast?

Groetjes Bram.

[Bewerkt door Bram op 14-07-2007 om 20:01 NL]

De DinoDolsjes

Bericht door De DinoDolsjes » 15 jul 2007, 09:55

I.d.d.; er was iemand met een notitieblokje aanwezig en Maarten en ik vroegen ons later al af of we e.e.a wellicht in een krantenartikel terug zouden vinden. Leuk, bedankt voor de tip!

Cheers,
Paul

Edit 16 juli: heb nog een exemplaar van de krant op de kop weten te tikken, leuk artikel!

[Bewerkt door De DinoDolsjes op 16-07-2007 om 09:27 NL]

Bram

Bericht door Bram » 16 jul 2007, 10:27

Hallo Paul,

Ik bewaar zelf alle artikeltjes over fossielen e.d. in een mapje, maar ik krijg waarschijnlijk nog een Volkskrant. Als dit zo is, laat ik het je weten!

Groetjes Bram.

Bram

Bericht door Bram » 17 jul 2007, 11:56

Hallo Paul,

Ik krijg het artikeltje vanavond. Ik heb je al een mailtje gestuurd, maar ik krijg een AutoReplay dat je \"Out of Office\" bent. Misschien kun je mij met een ander emailadres even een mailtje sturen, met je adres, zodat ik het op kan sturen.

Dan regelen we het zo verder.

Groetjes Bram.

Edit: Ik zie net dat je er al een hebt! Mooi dat scheelt mij weer een postzegel ;)

[Bewerkt door Bram op 17-07-2007 om 12:49 NL]

De DinoDolsjes

Bericht door De DinoDolsjes » 17 jul 2007, 18:36

I.d.d.; ik heb gisterochtend nog een onverkocht exemplaar op de kop weten te tikken.
Nog bedankt voor de moeite.

Cheers,
Paul

P.S.: die mail lees ik toch wel uit hoor, maar dan alleen de fossiel-berichten; die van het werk blijven nu even liggen :).

Gerrit-Jan
Contacteer:
Mini-Allopleuron Hofmanni gevonden!!!!

Bericht door Gerrit-Jan » 02 aug 2007, 00:04

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag dit schitterend exemplaar gevonden voor op de rommelmarkt (net over de grens bij Arcen).

Van de boven, voor en zijkant gefotografeerd voor het geval dat er nog aan gedetermineerd moet worden (ik kan er altijd naast zitten).

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 04-08-2007 om 12:01 NL]

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gesloten