Vondst zeldzame trilobiet Eifel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Pachydiscus
Been thanked: 11 times
Vondst zeldzame trilobiet Eifel

Bericht door Pachydiscus » 14 aug 2007, 19:33

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De laaste dag van juli nog effe naar de Eifel geweest. In Weinsheim op het industriegebied vond ik een steen, waar enkele fragmenten van een trilobiet uitstaken. Ik heb hem toch maar meegenomen, hoewel ik zag dat die fragmenten beschadigd waren. Thuis bleek tijdens het prepareren dat het hier om niet de veelvuldig voorkomende Nyterops nyter, maar om de zeldzamere soort Hypsipariops lyncops ging. Weliswaar is de kop gedeeltelijk beschadigd door het ontbreken van schaal op de glabella, en ligt de kop iets gedisarticuleerd t.o.v. de thorax, maar het pygidium is zelfs ook nog aanwezig. Omgeklapt op de onderzijde. Dus een redelijk komplete trilobiet van Marokkaanse! afmetingen. De grootste gemeten breedte van de kop is ca. 50 mm. Verder nog een komplete Gerastos prox, kopjes van Nyterops nyter, pygidia van Dechenella sp. en Gerastos sp.
De Gerastos prox is gevonden in Ahütte (Wotan) Ook daar kwam ik thuis pas achter; hij zat verstopt in een stukje dat ik als afval van een brachiopode afgeprepareerd had.

Digger

Phacops
Contacteer:
Antw: Vondst zeldzame trilobiet Eifel

Bericht door Phacops » 15 aug 2007, 09:24

leuke trilo vondsten!

vrgr.
Phacops

http://rafaeldavid.deviantart.com

MarkW

Bericht door MarkW » 15 aug 2007, 12:27

Hé mooi joh!

Kan je die Gerastos ook eens laten zien?

Mark

[Bewerkt door MarkW op 15-08-2007 om 11:28 NL]

Pachydiscus

Bericht door Pachydiscus » 15 aug 2007, 13:18

De Gerastos volgt; hij is helemaal compleet op een stukje van de linkervrijwang na. Dat stukje zat nog in het tegenstuk en heb ik voorzicht vrijgemaakt en op de lege plek van de complete trilo geplaatst. Nog effe drogen en dan heel voorzichtig de laatste restjes van de opgeplakte vrijwang wegschrapen. En dan volgt de foto.........

Digger

Pachydiscus

Bericht door Pachydiscus » 16 aug 2007, 10:12

Afbeelding

Afbeelding

Hier dan de foto van Gerastos prox (R en E Richter, 1956)uit de groeve Wotan Zement te Ahütte. De linkervrijwang is teruggeplaatst, maar er ontbreekt nog een minuskuul deeltje. Verder vond ik tussen de vondsten van Gondelsheim die dag nog een kop van een trilobiet. Weliswaar geen mooi exemplaar, maar in dit geval handelt het om de aloude Phacops latifrons (Bronn, 1825) uit de Junkerberg formatie. Goed te herkennen aan zijn maximaal 4 lenzen per verticale rij. Nogmaals, geen schoonheid, maar men vindt hem niet alledag. Dat betekent dat het aantal trilo-soorten die ik op die gevonden heb dag op minimaal 6 komt.

Digger

Gesloten