grootte gaasdiameter

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
ward
Contacteer:
grootte gaasdiameter

Bericht door ward » 28 aug 2007, 18:11

hoi,
in de maand september wil ik eens naar mill gaan, daarom ben ik bezig met een zeef te maken.
ik wil een zeef maken met een grote gaasdiameter en er gaas met een kleinere diameter inleggen.
nu is welke grootte ik voor beide diameters best kan nemen.

Supergraver
Antw: grootte gaasdiameter

Bericht door Supergraver » 28 aug 2007, 18:50

Hoi Ward,

Dit onderwerp is al een aantal keer aan de orde geweest, probeer evn wat oude onderwerpen omtrend jouw vraag door te lezen.

Ik heb meetstal meerdere zeven bij me met verschillende maaswijdten (4mm-1cm) En soms ook wel eens een een stuk horgaas, daar schep ik zeefsel in, pak de punten bij elkaar en spoel het zand eruit in het water beneden.

Gr

Martijn

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 28 aug 2007, 19:11

grootte gaasdiameter
--------------------------------------------------------------------------------

hoi,
in de maand september wil ik eens naar mill gaan, daarom ben ik bezig met een zeef te maken.
ik wil een zeef maken met een grote gaasdiameter en er gaas met een kleinere diameter inleggen.

de grootste diameter moet wel BOVENAAN liggen

Theo

ward
Contacteer:
Antw: Antw: grootte gaasdiameter

Bericht door ward » 28 aug 2007, 20:23

Theo schreef:
grootte gaasdiameter
--------------------------------------------------------------------------------

hoi,

de grootste diameter moet wel BOVENAAN liggen
--------------------------------------------
hoi theo,
dat snap ik niet, want als je het gaas met de grootste diameter op het gaas met de kleinste diameter legt dan verklein je toch de diameter.

zo staat het bij \"zelf een zeef maken\"
->Het is ook mogelijk om een zeef te maken die je zowel voor grote als kleine diameters kunt gebruiken. Je kunt hiervoor in een zeef met een grote gaasdiameter een los stuk gaas met een kleine diameter leggen.

Jim

Bericht door Jim » 28 aug 2007, 20:37

het is eenvoudig.kijk je maakt een zeef.de gaas die je tijdens het zeven het dichts naar de grond houd moet hetkleinste zijn, de andere gaas (bovenaan is groter.zo blijven vanboven de grotere tanden liggen,gaat het overtollige zand verder en blijven kleine tandjes steken in het onderste gaas.zelf zou ik als grootste 1 cm nemen.(zelf heb ik hier gisteren in antwerpen resultaat mee gehad.)
jim

Wie niet zoekt, wie ni vindt!!!

Somniosus
Contacteer:

Bericht door Somniosus » 28 aug 2007, 21:15

ward schreef:
nu is welke grootte ik voor beide diameters best kan nemen.
Voor de grootste 5mm (zeker niet groter!) en de kleinste 1mm.

ward
Contacteer:

Bericht door ward » 28 aug 2007, 22:32

Afbeelding

maar als ik een zeef maak zoals op de foto.
met een diameter van 5mm.
of moeten er 2 stukken gaas bovenelkaar, zoals jim zegt???
en ik wil ze gebruiken bij het droogzeven.

Theo
Been thanked: 1 time

Bericht door Theo » 28 aug 2007, 22:35

Bij het zeven wordt er nogal met de schop gezwaait(zeeftafel) onze onderste zeef is 1mm soms zelfs 1/2.
Ik heb jullie al in Mill bezig gezien,jullie hebben allemaal een zeeftafeltje en dit is mijn bevinding.
De maaswijdte van de bovenste is niet zo belangrijk, 1cm,1,5,de duurzaamheid wel.
1CM gaas is niet erg sterk,in de 1,5cm heb je een dik dradige soort heel stevig en sterk.Dat is volgens mij de ideale gaas voor een bovenste zeef te maken.Die 1,5cm gaas kan wat tegen een stootje,is dus volgens mij de ideale gaas om de schokken en de snede van de schop op te vangen.
Je maakt een zeef waar je éérste in past,je maakt er ééntje waar de tweede in past.In de kleinste zet je een 1,5cm,de middelste de1/2 cm en in de grootste de 1mm gaas
Dan maak je een tafeltje met aan paar lopertjes,een paar opstaande zijkanten, zodat je zeven er niet kunnen aflopen en je kan naar Mill

In Mill hoeft je de 1mm niet,gewoon opgeschept zand kan met een 1mm zeef niet droog gezeeft worden (moet je wassen)

Wij met onze zeeftafel wassen ALTIJD,hebben drie verschillende hoogtes,de 1;,5 cm gaat ALTIJD boven,dan de 1/2e cm,de 2mm,de 1mm of de 1/2e mm naargelang het materiaal of de laag.
Wij zijn een aantal jaartjes bezig,k\'heb ondertussen voor elke zeef een rezerfje(soms twee) en een nieuwe tafel(de eerste zou best in een museum thuishoren).

Theo

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door tandenzoeker » 28 aug 2007, 22:41

Ik raad je aan verschillende zeven te maken met verschillende maaswijdte. Voor fijnere mazen eventueel verstevigen met stevige draad. Let wel op dat ze mooi in elkaar passen. Maak de zeven ook niet te hoog, heeft weing zin.

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Gesloten