belemnieten uit de Var
belemnieten uit de Var
tijdens vakantie in de VAR een aantal belemnieten gevonden in het Hauterivium van het Plan du Peyron. De mooiste zijn afgebeeld. De dunne exemplaren zijn volgens mij Hibolites. De tweede van rechts kan ik niet thuisbrengen. Is er een forumlid dat licht kan verschaffen?
Jan
De senioribus nil nisi bene
Antw: belemnieten uit de Var
Hallo Nestor,
Bij Vroeg Krijt belemnieten is het belangrijk dat je de lengte van de ventrale fissuur(lijn) kunt zien, tevens is de dwarsdoorsnede een aanwijzing. Ook zijn ze heel variabel in vorm binnen de soort.
Bij Vroeg Krijt belemnieten is het belangrijk dat je de lengte van de ventrale fissuur(lijn) kunt zien, tevens is de dwarsdoorsnede een aanwijzing. Ook zijn ze heel variabel in vorm binnen de soort.
Antw: belemnieten uit de Var
Merci Louis. Ik heb inmiddels in de literatuur een bevestiging gevonden dat de vier Hibolites zijn. De andere soort die op de vindplaats schijnt voor te komen (Duvalia dilatata)ziet er heel anders uit. Uit jouw bericht meen ik te kunnen afleiden dat het vijfde exemplaar ondanks het wat afwijkende uiterlijk ook wel een Hibolites zou kunnen zijn.
De senioribus nil nisi bene