Bot gevonden
Bot gevonden
Hallo,
Mijn zoon heeft twee botstukken gevonden die precies in elkaar passen. Volgens mij een pijpbeen.
Hij wil graag weten van welk dier dit bot is, maar omdat ik er helemaal geen verstand van heb, hoop ik dat iemand hier mijn zoon wat wijzer kan maken.
Hij heeft de botstukken in een moestuin gevonden, vrij ondiep.
De afmetingen zijn (ongeveer):
Doorsnede (ovaalvormig) 4,5 cm, wat wijder uitlopend naar 5 cm in de lengte en 3 cm in de breedte (als jullie begrijpen wat ik bedoel!
Lengte van het langste botstuk 11 cm.
Dikte: 6 mm
Wie weet van welk dier ze afkomstig zijn?
Ulla
Antw: Bot gevonden
Dit soort stukken bot zijn vaak enorm lastig, al dan niet onmogelijk, om thuis te brengen. Dit komt omdat de gewrichtsuiteinden ontbreken, en dat zijn nu juist de delen van het bot met de meest specifieke kenmerken. Gezien de afmetingen van het bot en het feit dat het ondiep in de moestuin lag, gok ik op koe.
groetjes, Hanneke
groetjes, Hanneke
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
Dank je wel voor je reactie Hanneke.
Mijn zoon dacht zelf ook aan een koe of een paard!
Hij is erg blij dat \"zelfs\" een deskundige dat ook denkt!
Groet, Ulla
Mijn zoon dacht zelf ook aan een koe of een paard!
Hij is erg blij dat \"zelfs\" een deskundige dat ook denkt!
Groet, Ulla
Ulla
Ga mee met Hanneke
Als het bot :
min of meer 3 hoekig is misschien een scheenbeen
min of meer rond misschien een dijbeen
min of meer ovaal misschien een humerus
Op de 3e foto meen ik nog een hakspoor te zien ongeveer in het midden van het grootste stuk.
Waarschijnlijk, doordat het een vrij scherpe snede is, gedaan met een ijzeren voorwerp wat zou inhouden dat er ooit een koe is geslacht in je moestuin.
Kan veel vertellen zo\'n botje maar het blijft wel allemaal giswerk.......
Als het bot :
min of meer 3 hoekig is misschien een scheenbeen
min of meer rond misschien een dijbeen
min of meer ovaal misschien een humerus
Op de 3e foto meen ik nog een hakspoor te zien ongeveer in het midden van het grootste stuk.
Waarschijnlijk, doordat het een vrij scherpe snede is, gedaan met een ijzeren voorwerp wat zou inhouden dat er ooit een koe is geslacht in je moestuin.
Kan veel vertellen zo\'n botje maar het blijft wel allemaal giswerk.......
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!
Antw: Antw: Bot gevonden
mmm, ik zag het hakspoor ook en ik vond het juist nogal breed voor een mes. Misschien gebeurd tijdens het opgraven met een schop of spade? (Alhoewel het er niet \'vers\' uitziet maar dezelfde kleur heeft als de rest van het bot)The Stone schreef:
Ulla, heeft je zoontje nog verder gezocht in de moestuin? Misschien ligt er nog meer?
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin