trilobiet

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
quinten
trilobiet

Bericht door quinten » 29 sep 2007, 20:03

Weet iemand de volgende beurs in (West) Vlaanderen zijn? en ook de datum van de beurs?

Quinten

[Bewerkt door quinten op 01-10-2007 om 10:41 NL]

Ceraurus
Antw: trilobiet

Bericht door Ceraurus » 30 sep 2007, 11:35

Hoi Quinten,

mooie fossielen in je verzameling. De krab is indrukwekkend. Die donkere trilobiet waar je vraagt naar de naam en waarde in je verzameling heet Dicranurus sp. (cf. monstrosus). Ik vermoed dat er helaas een hoop aan gesmeerd en geplakt is. Deze soort is erg berucht om zijn totaalkopieën waarbij afdrukken van het echte fossiel als \'echt\' verkocht worden.

De twee bruine stukken zijn Cambropallas sp. (ook wel \'Andalusiana\' genoemd).
Ook aan deze soort wordt erg veel gerepareerd. Het preparatiewerk aan jouw stuk is radicaal gebeurd. De pleura-einden zijn erg bruut uitgelijnd. Het blijft altijd ogen open met marokkaanse trilobieten maar desalniettemin leuke stukken.

Cambropallas kwam uit het Cambrium, Dicranurus uit het Devoon

<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

MarkW

Bericht door MarkW » 01 okt 2007, 00:32

Om nog even een misschien onbelangrijke persoonlijke ervaring aan Tomas zijn verhaal toe te voegen:

Op de beurs die half-jaarlijks in Den Haag word gehouden heb ik afgelopen keer in de Uithof (volgens mij afgelopen keer, kan ook de keer daarvoor zijn geweest) een nieuw soort falsificatie gezien van \"Dicranurus\"

Deze falsificatie werd aangeboden voor 100 euro door een volgens mij Engels sprekende man.

Vreemdgenoeg had hij eigenlijk te weinig glans voor een echte Dicranurus en leek het alsof hij met schoenpoets was bewerkt voor een onnatuurlijke egaal zwarte kleur, ook zaten de stekels die ontstaan bij de kop VAST aan de andere kant waar zij normaal gesproken helemaal niet vast horen te zitten.

Er zat hierbij geen matrix onder de stekels, dus ze waren \"losstaand\". Zoals dat bij de duurdere trilobieten word geprepareerd.

Ik hoop niet dat jij de koper van deze \"trilobiet\" was, dan zou ik namelijk zeggen dat het niet eens meer geplakt en gesmeerd is, maar dat deze gewoon een complete maar zeer innovatieve falsificatie is.

Het is overigens een schande dat deze mensen gewoon op beurzen mogen staan, hij had meerdere van deze \"stekelige\" trilobieten bij zich, geen haan die er naar kraait.

Misschien onnodige stennismakerij, maar ik dacht de neppe \"Dicranurus\" die ik daar had gezien in die van jou te herkennen...

Ik hoop dat dit allemaal niet het geval is..

met vriendelijke groet,

Mark

[Bewerkt door MarkW op 30-09-2007 om 23:36 NL]

nestor

Bericht door nestor » 01 okt 2007, 10:59

Mooie stukken in je verzameling Quinten. Je zou de dicranurus misschien eens aan een deskundige kunnen laten zien (is er een natuurhistorisch museum bij je in de buurt?).
Ik denk, met Ceraurus, dat er wel geplakt en gesmeerd is. Smeren(van een echte) is wat minder kwalijk dan het aanplakken van delen die niet van de oorspronkelijke trilobiet afkomstig zijn. Soms gebeurt aansmeren om het stuk mooier te maken, maar vaker om iets te verbergen.
Met name de \"ramshoorns\" vind ik twijfelachtig. Als je hem, zoals Mark vreest, op een NLV-beurs in Den Haag hebt gekocht voor 100 €, heb je waarschijnlijk met namaak van doen.De prijzen van \"echt\" liggen veel hoger. (Maar misschien kom je wel helemaal niet in Den Haag.) Ik ben het overigens met Mark eens, dat zo\'n verkoper in elk geval van de beurs van een niet-commerciële vereniging geweerd zou moeten worden.
vr. groet

De senioribus nil nisi bene

quinten
Antw: Antw: trilobiet

Bericht door quinten » 01 okt 2007, 11:37

deze trilobiet heb ik niet in Nederland, maar wel in Belgie(Brussel) op de fossielenbeurs gekocht. Er waren ook geen gelijkaardige exemplaren te koop. Maar ik sluit natuurlijk niet uit dat dit een namaakexemplaar is

quinten
Antw: Antw: trilobiet

Bericht door quinten » 01 okt 2007, 11:39

de eerste foto in mijn verzameling is van de plagiolophus eocene

quinten

Nautilus

Bericht door Nautilus » 01 okt 2007, 22:06

Volgens mij is plagiolophus paard en dus geen sabeltandtijger, zie http://www.thenaturalcanvas.com/Mammals/pages/5431.html .

groeten,
JanWillem

Lees..... en verrijkt uw geest!

Gesloten