Fossielen uit Cambrium + Precambrium?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gesloten
Knarf
Fossielen uit Cambrium + Precambrium?

Bericht door Knarf » 01 okt 2007, 12:31

Hoe zeldzaam zijn de echt oude fossielen uit het Cambrium en het Precambrium? Juist omdat deze periodes echt aan het begin van complex leven stonden boeien ze mij. Zijn er mooie en betaalbare fossielen uit die periodes beschikbaar of zijn ze zo zeldzaam dat ik het maar moet vergeten?

MarkW
Antw: Fossielen uit Cambrium + Precambrium?

Bericht door MarkW » 01 okt 2007, 13:24

Precambrium praat je vaak over enkele honderden tot duizenden euro\'s.
Een precambrische periode waar fossielen uit bekend zijn is bijvoorbeeld het \"Vendian\" daaruit komen is bijvoorbeeld de Russische \"Witte Zee\" Fauna.

De fossielen zijn echter nauwelijks zo spectaculair als dat deze misschien in je gedachten zijn, en zelfs de vaagste exemplaren leveren al veel geld op.
Je kan echter wel in musea en ook in bepaalde privécollecties in Rusland zelf de fossielen bezichtigen.

Fossielen uit het Cambrium zijn een stuk beter te verzamelen, alhoewel je dan nog steeds veel geld moet betalen voor fossielen waar het \"Lagerstätte\" label aan hangt, zijn er ook veel trilobieten op de markt die met lage prijzen beginnen, die dan vaak alleen met de harde lichaamsdelen zijn gefossiliseert.

Voor fossielen uit het Cambrium van de \"Konservat Lagerstätte\" Chengjiang (China) biota hoef je niet zo veel geld te betalen, maar zonder een goed boek en een grote fantasie zijn de betaalbare zachtweefsel fossielen jammergenoeg ook niet zo goed te herkennen, voor goede exemplaren uit deze vindplaats moet je ook al snel diep in de buidel tasten.

Trilobieten uit het Cambrium niet afkomstig uit een \"Konservat Lagerstätte\" komen voor in vrij veel plekken, er zijn klassieke locaties (Engeland, Frankrijk, Duitsland, Zweden, Tsjechië, Rusland etc.) waar je vaak alleen uit oude collecties kan kopen maar tegenwoordig word er nog steeds veel opgegraven in b.v. Utah, VS, en in Marokko.

met vriendelijke groet,

Mark

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Stijn » 01 okt 2007, 14:03

van stromatolieten zie je soms betaalbare stukjes, en vaak stammen deze uit het PreCambrium
Uit marokko zag ik een jaar terug grote \'medusa\' achtige structuren, niet al te duur, wat goed bruikbaar was voor educatieve doeleinden,

als je ediacara \'fauna\' wil, schaf je dan een afgietsel aan, en laat de echte stukken
voor de wetenschap

idem voor chengjiang waar naar mijn idee niets van verkocht mag worden, chinese wetgeving nagaande

het is indd beter een goed boek aan te schaffen, dan de stenen,
als ik even uit de toren mag blazen :), u begrijpt hoogstwaarschijnlijk toch nooit waarvoor deze structuren in steen echt staan, (ik ook niet hoor, als dat een opluchting mag zijn, alleen enkele collegas kunnen daarmee overweg)

mvg stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

Knarf

Bericht door Knarf » 01 okt 2007, 15:00

Oh zeker, het belangrijke spul hoort uiteraard in een museum en niet in handen van een leek zoals ik. Ik vroeg me alleen af wat er zoal is op dat gebied.

Bedankt voor jullie antwoorden! :)

Gesloten