Pristis/Rhinobatus
Pristis/Rhinobatus
Hallo Allemaal,
In het mioceen van Loupian komen beide bovenstaande roggen geslachten voor.
Nu zie ik in op de foto\'s uit \'n publikatie van H. Cappetta dat de orale tanden van beide geslachten behoorlijk op elkaar lijken.
Ik heb er enkele van Loupian maar ik weet niet of ik beide geslachten heb.
Nu komen beide geslachten ook in Egem voor maar heb ik al deze tandjes onder Rhinobatos bruxeliensis staan.
Mijn vraag is: Zouden er tussen mijn Rhinobatos tanden van Egem ook orale tanden van Pristis kunnen zitten?
Zo ja: Zijn er dan mensen die deze tanden van Egem ook hebben, en het verschil zien deze tanden ook in deze twee geslachten hebben ondergebracht?
Ik ben benieuwt.
Groeten Hans.
Nu zie ik in op de foto\'s uit \'n publikatie van H. Cappetta dat de orale tanden van beide geslachten behoorlijk op elkaar lijken.
Nu komen beide geslachten ook in Egem voor maar heb ik al deze tandjes onder Rhinobatos bruxeliensis staan.
Mijn vraag is: Zouden er tussen mijn Rhinobatos tanden van Egem ook orale tanden van Pristis kunnen zitten?
Zo ja: Zijn er dan mensen die deze tanden van Egem ook hebben, en het verschil zien deze tanden ook in deze twee geslachten hebben ondergebracht?
Ik ben benieuwt.
Groeten Hans.
Hans
Antw: Pristis/Rhinobatus
stiek schreef.
Ik ben benieuwt.
Groeten Hans.
Hallo Pieter, Martijn, Erik.
Hebben jullie hier geen antwoord op.
Ik zou niet weten bij wie ik anders te rade moet gaan.
De publikatievan Loupian staat in
Palaeovertebrata.
H. Cappetta.
Les selaciens du Miocene
de la region de Montpellier.
Groeten Hans.
Hans
- Supergraver
Hoi Hans,
Ik denk dat ik je niet veel verder kan helpen. Ik heb wel wat materiaal uit Egem, maar heb er zelf nog nooit gezocht.
Aan de tandjes die ik uit Egem heb, ben ik zelf nog niet erg aan toe gekomen. Ze zitten of in bakjes en zakjes of zijn gedetermineerd door mensen met wie ik het geruild heb.
Gr
Martijn
Ik denk dat ik je niet veel verder kan helpen. Ik heb wel wat materiaal uit Egem, maar heb er zelf nog nooit gezocht.
Aan de tandjes die ik uit Egem heb, ben ik zelf nog niet erg aan toe gekomen. Ze zitten of in bakjes en zakjes of zijn gedetermineerd door mensen met wie ik het geruild heb.
Gr
Martijn
Om eerlijk te zijn heb ik nog nooit gehoord dat orale Pristis tandjes gevonden zijn in Egem. Maar als ze sterk lijken op Rhinobatos, dan is de kans bestaande dat er natuurlijk wel tussen zitten aangezien Rhinobatos er redelijk massaal voorkomt. Ik heb ook geen weet van een vermelding of afbeelding in de literatuur.
De verschillen zijn blijkbaar klein. De orale en rostale tanden zijn beschreven door Casier, 1949 & Cappetta, 1987, enkele Cappetta beeld de orale tanden af. De afbeelding die ik heb uit Cappetta 1987 is van zeer slechte kwaliteit, kan ik weinig mee aanvangen. Aangezien de rostale tanden vrij algemeen zijn in Egem zouden de orale tandjes er ook moeten voorkomen.
Aha Guy, blijkbaar dus wel 8)
CASIER (1949) Contributions à l’étude des poissons fossiles de la Belgique. VIII. Les Pristidés éocènes. KBIN Mededelingen, Deel XXV n°10.
Casier schrijft dat hij tussen het onderzochte materiaal geen orale tandjes heeft gevonden, maar dat hij die wel zou verwachten. Ook vermeldt hij al de mogelijk onstane verwarring met Rhynchobatus.
We zullen er dan toch eens moeten achter zoeken...
CASIER (1949) Contributions à l’étude des poissons fossiles de la Belgique. VIII. Les Pristidés éocènes. KBIN Mededelingen, Deel XXV n°10.
Casier schrijft dat hij tussen het onderzochte materiaal geen orale tandjes heeft gevonden, maar dat hij die wel zou verwachten. Ook vermeldt hij al de mogelijk onstane verwarring met Rhynchobatus.
We zullen er dan toch eens moeten achter zoeken...
Antw: Antw: Pristis/Rhinobatus
In Cicimurri 2007 staat nochtans \"Although oral teeth and partial rostra have been described (Casier, 1949; Cappetta, 1987), remains of fossil pristids consist primarily of rostral teeth.\" Blijkbaar niet dus.somniosus schreef: