filosophische vraag
filosophische vraag
Waarom zoeken mensen eigelijk fossielen en waarom determineren ze die? Dit is een vraag die net in me op kwam maar het andwoord bleef ik mezelf schuldig. Iemand ideetjes?
[Bewerkt door Angelo_10 op 21-10-2007 om 11:03 NL]
[Bewerkt door Angelo_10 op 21-10-2007 om 11:03 NL]
- Hieronymus
- Contacteer:
Antw: filosophische vraag
Uit interesse...
Om meer te weten over de aarde en zijn geschiedenis, evolutie,...
Om een vollediger beeld te krijgen van de wereld waarin wij leven...
Zo is het toch bij mij.
Anderen zoeken ze misschien uit winstbejag, om ze te kunnen verkopen e.d.
Het zal voor iedereen wel anders zijn:)
Om meer te weten over de aarde en zijn geschiedenis, evolutie,...
Om een vollediger beeld te krijgen van de wereld waarin wij leven...
Zo is het toch bij mij.
Anderen zoeken ze misschien uit winstbejag, om ze te kunnen verkopen e.d.
Het zal voor iedereen wel anders zijn:)
Rhaetian Lorraine Region
http://rhaetianlorraine.webs.com
http://rhaetianlorraine.webs.com
- Anthonie
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 31 times
- Contacteer:
Hallo
Filosofische vraag???? eerder retorische vraag
Sinds zeer lang al spreken vreemde voorwerpen zoals fossielen en mineralen de mensen aan, voornamelijk dan als rariteit.
Het zoeken naar deze rariteiten is iets dat iedereeen in dit forum zal beamen een leuke bezigheid die op zijn eigen manier een soort van \" kick geeft\"
Determineren van fossielen is iets dat men doet omdat men niet zomaar iemand is die fossielen bijhoud, maar wil weten wat er allemaal achter schuilt. het ontdekken van een fossiel is nl 1 ding, maar het zelf ontdekken van de wereld erachter, geeft iedreen een eigen inzicht in deze fantastische wereld
Groeten Anthonie
Filosofische vraag???? eerder retorische vraag
Sinds zeer lang al spreken vreemde voorwerpen zoals fossielen en mineralen de mensen aan, voornamelijk dan als rariteit.
Het zoeken naar deze rariteiten is iets dat iedereeen in dit forum zal beamen een leuke bezigheid die op zijn eigen manier een soort van \" kick geeft\"
Determineren van fossielen is iets dat men doet omdat men niet zomaar iemand is die fossielen bijhoud, maar wil weten wat er allemaal achter schuilt. het ontdekken van een fossiel is nl 1 ding, maar het zelf ontdekken van de wereld erachter, geeft iedreen een eigen inzicht in deze fantastische wereld
Groeten Anthonie
* Scientia et Miratio *
De verwondering over het kunnen vinden van sporen van het leven honderden miljoenen jaren geleden. Het zoeken naar oorzaken, ontwikkelingen, verbanden. Maar ook esthetische genoegens bij het vinden van een mooi stuk. En verder de passie van het verzamelen uiteraard. Retorische of filosofische vraag? Het een sluit het ander niet uit.
vr.groet Jan
vr.groet Jan
De senioribus nil nisi bene
Het antwoord is even simpel als voor de hand liggend:angelo_10 schreef:
Waarom zoeken mensen eigelijk fossielen en waarom determineren ze die? Dit is een vraag die net in me op kwam maar het andwoord bleef ik mezelf schuldig. Iemand ideetjes?
Om net dezelfde reden als waarom mensen filosofische/rethorische vragen stellen. Omdat het kurieuzeneuzen zijn.
Ze zoeken fossielen en stellen zich de vraag:
Is dit een haaietand? Van welke soort is ie dan? Waarom is er zo geen haaiesoort meer? Waarom vind je ze op meer dan 100km van zee? Welke afzetting is dit dan? Hoe lang is dat geleden? Is dit een rethorische vraag? Of is het een exacte? Was het klimaat dan warmer? Waarom? Gebeurde dat dikwijls, die klimaatverandering? Of is Al Gore een heilige? Nu al?
Je kunt dus het heden verklaren door het verleden te kennen!
mvg
De motivatie is geheel persoonlijk denk ik.
Waar de een postzegels verzamelt, of paddestoelen determineert, stort een ander zich op fossielen of Swarovski-kristal.
Mijn persoonlijke motivatie is het geweldige moment van het blootleggen van trilobiet na 250-550 miljoen jaar, om het vervolgens na een aantal stappen een plaats in je collectie te geven (of niet).
Enfin mijn motto is dan ook duidelijk; \'het gaat trilobieten de rest flikker ik weg\'
(Trilobites rule, the rest is discarded)
<:{{{{{>
Waar de een postzegels verzamelt, of paddestoelen determineert, stort een ander zich op fossielen of Swarovski-kristal.
Mijn persoonlijke motivatie is het geweldige moment van het blootleggen van trilobiet na 250-550 miljoen jaar, om het vervolgens na een aantal stappen een plaats in je collectie te geven (of niet).
Enfin mijn motto is dan ook duidelijk; \'het gaat trilobieten de rest flikker ik weg\'
(Trilobites rule, the rest is discarded)
<:{{{{{>
Trilobiti Ceská Republika
Zit \"de jacht op...\" evolutionair gezien niet in een ieder van ons? 
Het lekker ontspannen buiten zoeken, in vaak leuk gezelschap, het ontsluiten van iets dat miljoenen jaren geen licht heeft gezien. Dan thuis kijken wat je nu precies hebt, het schoonmaken, prepareren, op soortnaam brengen(bij mij meestal ondergeschikt door tijdgebrek), neuzelen met anderen erover, relatie leggen naar de soorten van nu, vergelijken met wat ik met duiken en snorkelen zie....
Als je er goed over nadenkt is en blijft het een leuke hobby, ondanks wat de (directe) omgeving er soms over zegt:D
gr
pearl
[Bewerkt door pearl op 21-10-2007 om 15:10 NL]

Het lekker ontspannen buiten zoeken, in vaak leuk gezelschap, het ontsluiten van iets dat miljoenen jaren geen licht heeft gezien. Dan thuis kijken wat je nu precies hebt, het schoonmaken, prepareren, op soortnaam brengen(bij mij meestal ondergeschikt door tijdgebrek), neuzelen met anderen erover, relatie leggen naar de soorten van nu, vergelijken met wat ik met duiken en snorkelen zie....
Als je er goed over nadenkt is en blijft het een leuke hobby, ondanks wat de (directe) omgeving er soms over zegt:D
gr
pearl
[Bewerkt door pearl op 21-10-2007 om 15:10 NL]
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Nou, het is een ernstige psychiatrische stoornis: ofwel een dwangneurose ofwel iets uit het autistische spectrum, met soms een wetenschappelijk tintje.
Ik heb er al 40 jr last van en mijn omgeving ook...
Ik heb er al 40 jr last van en mijn omgeving ook...
HJ
Henk-Jan, ik sluit me bij je aan, wat zijn we dan een gezellig stel op dit forum:D
pearl
pearl
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)