Wat voor planten zijn dit?
Wat voor planten zijn dit?

Bovenste twee foto\'s: beide zijden van dezelfde steen uit het Carboon/Perm, omgeving van Graissesac, Frankrijk.
- Het fossiel op de bovenste foto lijkt mij een zaadvaren, maar wat voor soort?
- Op de foto daaronder nog een paar blaadjes van dezelfde plant en een geribbelde afdruk (calamites?)
Onderste foto (zwarte steen) is afkomstig uit het boven Carboon (Westfalien), Piesberg bij Osnabrück, Duitsland
- Wat voor soort is dit? Ik denk in de richting van alethopteris, neuropteris en andere -opterissen, maar welke soort precies weet ik niet.
Antw: Wat voor planten zijn dit?
1. Als de pinnules met hun basis aan de tak vastzitten: neuropteris sp.Knarf schreef:
Bovenste twee foto\'s: beide zijden van dezelfde steen uit het Carboon/Perm, omgeving van Graissesac, Frankrijk.
- Het fossiel op de bovenste foto lijkt mij een zaadvaren, maar wat voor soort?
- Op de foto daaronder nog een paar blaadjes van dezelfde plant en een geribbelde afdruk (calamites?)
Onderste foto (zwarte steen) is afkomstig uit het boven Carboon (Westfalien), Piesberg bij Osnabrück, Duitsland
- Wat voor soort is dit? Ik denk in de richting van alethopteris, neuropteris en andere -opterissen, maar welke soort precies weet ik niet.
2. Idem en inderdaad calamites sp.
3. Zeker een neuropteris achtige, misschien zelf neuralethopteris.
Z.
The earth has music for those who listen.
Bedankt!
De pinnules zitten inderdaad met hun basis aan de tak vast. Neuropteris dus.
Antw: Antw: Wat voor planten zijn dit?
Neuropteris sp. om correct te zijn.Knarf schreef:
Bedankt!

Determinatie op soortniveau lukt niet via foto... toch niet voor mij *knipoog*
Z.
Even voor alle duidelijkheid, want wanneer ik alles eens herlees is er verwarring mogelijk:
Het is m.i. neuropteris (om zeker te zijn zou\'k de nervatuur moeten zien) maar, ik heb me mistijpt. Neuropteris bladeren zijn doorgaans ovaal, zelfs hartvormig en langgerekt, hebben op het einde van een tak een langgerekt blad en zijn voorzien van een fijne en drukke nervatuur op het bladje. Pecopteris blaadjes eindigen met de basis op de tak en de nervatuur is gegroepeerd met 2 of 3.
Hopelijk ist duidelijk(er).
Sorry voor de lapsus,
Z.
Het is m.i. neuropteris (om zeker te zijn zou\'k de nervatuur moeten zien) maar, ik heb me mistijpt. Neuropteris bladeren zijn doorgaans ovaal, zelfs hartvormig en langgerekt, hebben op het einde van een tak een langgerekt blad en zijn voorzien van een fijne en drukke nervatuur op het bladje. Pecopteris blaadjes eindigen met de basis op de tak en de nervatuur is gegroepeerd met 2 of 3.
Hopelijk ist duidelijk(er).
Sorry voor de lapsus,
Z.
Nu raak ik juist in de war. 
Dus die foto helemaal bovenaan zou ook een Pecopteris kunnen zijn? De basis zit wel vast aan de tak, maar de nerven moet ik even controleren als ik thuis kom (ik zit op het werk te internetten, luie donder hè?). Bedoel je met die nervatuur dat elk afzonderlijk blaadje in beide helften 2 tot 3 \"zijnerven\" moet hebben om een Pecopteris te zijn?

Dus die foto helemaal bovenaan zou ook een Pecopteris kunnen zijn? De basis zit wel vast aan de tak, maar de nerven moet ik even controleren als ik thuis kom (ik zit op het werk te internetten, luie donder hè?). Bedoel je met die nervatuur dat elk afzonderlijk blaadje in beide helften 2 tot 3 \"zijnerven\" moet hebben om een Pecopteris te zijn?
Bij de meeste pecopteris soorten splitst een enkele nerf 2 tot 3 maal naar het einde van het blad en staan er doorgaans minder nerven op een blad dan bij neuropteris.

Z.

Z.
Ik heb net even gekeken maar die kleine blaadjes hebben alleen in het midden een nerf lopen. Geen zichtbare vertakkingen.
Het is hoe dan ook een héél mooi stukje !
Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking
Vind ik ook. Fossiele planten krijgen veel te weinig aandacht terwijl ze best mooi kunnen zijn.