Hoe Marokkaanse fossielen worden geprepareerd!
Hoe Marokkaanse fossielen worden geprepareerd!
Hey Mensen,
Willen jullie weten hoe Marokkaanse fossielen worden geprepareerd in Marokko?
Nou bij deze een filmpje. Kwam dit toevallig tegen op internet. Wel geinig om te zien,
vraag me af of dit ook allemaal echt is, maar goed.
Gr Bo,
http://www.youtube.com/watch?v=FqmX-0YE ... re=related
Willen jullie weten hoe Marokkaanse fossielen worden geprepareerd in Marokko?
Nou bij deze een filmpje. Kwam dit toevallig tegen op internet. Wel geinig om te zien,
vraag me af of dit ook allemaal echt is, maar goed.
Gr Bo,
http://www.youtube.com/watch?v=FqmX-0YE ... re=related
Antw: Hoe Marokkaanse fossielen worden geprepareerd!
http://www.youtube.com/watch?v=GVUtmt28 ... re=related
Deze is ook wel leuk.
[Bewerkt door Bowie op 20-11-2007 om 14:38 NL]
Deze is ook wel leuk.
[Bewerkt door Bowie op 20-11-2007 om 14:38 NL]
Hehe,
you can even see how they paint and colour there \"fossils\".
Funny ;D
www.sharktoothfan.de.tl
- Hammerhead
Ze zijn al veel geavanveerder bezig dan zo\'n zeven jaar geleden.
Het zijn toch wel vaklui!
Ik weet niet in hoeverre je van vervalsingen kan spreken.
Uiteindelijk wordt aardewerk ook vaak aangevuld om in musea tentoon te stellen.
Als het er in ieder geval maar bij gezegd wordt tijdens de verkoop!
Jan
Het zijn toch wel vaklui!
Ik weet niet in hoeverre je van vervalsingen kan spreken.
Uiteindelijk wordt aardewerk ook vaak aangevuld om in musea tentoon te stellen.
Als het er in ieder geval maar bij gezegd wordt tijdens de verkoop!
Jan
de Brabantse bende afdeling Flevoland
Zo is het Jan. Ook in de schilderkunst worden gerestaureerde exemplaren in musea tentoongesteld (denk maar aan het door messteken beschadigde en inmiddels gerestaureerde doek van Barnett Newman in het Stedelijk. En elk museum van enige betekenis heeft wel een restaurateur in dienst).
Er zijn vervalsfabriekjes in Marokko, maar er zijn ook betrouwbare preparateurs. Mijn eigen Marokkanen komen voornamelijk van betrouwbare Amerikaanse adressen, vaak met eigen preparateurs. Die geven het ook aan als en waar eventuele reparaties hebben plaatsgevonden. (Ik zie ze overigens zelf het liefst zonder reparaties; dan maar wat minder \"gaaf\").
Maar ik heb in Marokko ook een paar uur doorgebracht bij een Marokkaanse preparateur wiens medewerkers met moderne middelen werkten en die een uiterst bekwame indruk maakten.
Overigens zijn er in het verleden ook op vrij grote schaal Tsjechische trilobieten vervalst (zie daarover o.a. het boek Bohemian trilobites van Milan Snajdr). Ook daarvoor zul je je bij eventuele aankoop tot betrouwbare adressen moeten wenden (die we gelukkig in Nederland hebben).
En we kunnen ons verheugen met een deskundige als Ceraurus op het forum.
vr.groet
(andere) Jan
Er zijn vervalsfabriekjes in Marokko, maar er zijn ook betrouwbare preparateurs. Mijn eigen Marokkanen komen voornamelijk van betrouwbare Amerikaanse adressen, vaak met eigen preparateurs. Die geven het ook aan als en waar eventuele reparaties hebben plaatsgevonden. (Ik zie ze overigens zelf het liefst zonder reparaties; dan maar wat minder \"gaaf\").
Maar ik heb in Marokko ook een paar uur doorgebracht bij een Marokkaanse preparateur wiens medewerkers met moderne middelen werkten en die een uiterst bekwame indruk maakten.
Overigens zijn er in het verleden ook op vrij grote schaal Tsjechische trilobieten vervalst (zie daarover o.a. het boek Bohemian trilobites van Milan Snajdr). Ook daarvoor zul je je bij eventuele aankoop tot betrouwbare adressen moeten wenden (die we gelukkig in Nederland hebben).
En we kunnen ons verheugen met een deskundige als Ceraurus op het forum.
vr.groet
(andere) Jan
De senioribus nil nisi bene
bloos-bloos.... 8)
Inderdaad wordt er ook \'geknutseld\' met tsjechisch materiaal. Denk even aan de door mijzelf samengestelde Paradoxides van deze zomer, leuk projectje en een prima aanvulling in mijn collectie.
Ik vind dan ook dat reparatie of restauratie tot op zekere hoogte moet kunnen.
Waar ik minder enthousiast over ben is totaalvervalsingen, of stukken waar hele delen aan \'geboetseerd\' worden. Kunstzinnig en knap werk misschien, maar ik vind dat het de authenticiteit van een echt fossiel niet heeft of in aanvulling van echte delen dit uitgewist heeft voor een esthetische redenen.
Een soortgelijk onderwerp vind ik verzamelaars die enkel \'perfect specimen\' (amerikanen zijn hier sterk in) verzamelen.
Ik vraag daarbij (of kan misschien wel stellen) dat de verzamelaars die dit in hun vaandel voeren enkel verzamelen omdat het mooi (of perfect) is. Ieder zijn ding natuurlijk, maar het is niet mijn ding.
Schitterend zo\'n klein plaatje met alleen maar lijfen, koppen en staarten van de boheemse klassieker Aulacopleura konincki. En subliem zo\'n solitaire (niet eens complete) staart van een Eccoptochile met die kenmerkende lepelvormige pleurae,
het leven is verrukkuluk
<:{{{{{>
Inderdaad wordt er ook \'geknutseld\' met tsjechisch materiaal. Denk even aan de door mijzelf samengestelde Paradoxides van deze zomer, leuk projectje en een prima aanvulling in mijn collectie.
Ik vind dan ook dat reparatie of restauratie tot op zekere hoogte moet kunnen.
Waar ik minder enthousiast over ben is totaalvervalsingen, of stukken waar hele delen aan \'geboetseerd\' worden. Kunstzinnig en knap werk misschien, maar ik vind dat het de authenticiteit van een echt fossiel niet heeft of in aanvulling van echte delen dit uitgewist heeft voor een esthetische redenen.
Een soortgelijk onderwerp vind ik verzamelaars die enkel \'perfect specimen\' (amerikanen zijn hier sterk in) verzamelen.
Ik vraag daarbij (of kan misschien wel stellen) dat de verzamelaars die dit in hun vaandel voeren enkel verzamelen omdat het mooi (of perfect) is. Ieder zijn ding natuurlijk, maar het is niet mijn ding.
Schitterend zo\'n klein plaatje met alleen maar lijfen, koppen en staarten van de boheemse klassieker Aulacopleura konincki. En subliem zo\'n solitaire (niet eens complete) staart van een Eccoptochile met die kenmerkende lepelvormige pleurae,
het leven is verrukkuluk

<:{{{{{>
Trilobiti Ceská Republika