Vraagje aan de Mill-kenners
Vraagje aan de Mill-kenners
Beste Leden,
Tussen alle massieve stenen vond ik afgelopen zaterdag in Mill een holle steen met daarin een zachtere substantie (ik heb er eens in geprikt en het lijkt me een soort klei / leem). Wanneer ik er warm water over laat lopen lost het langzaam maar zeker op. Hoewel het niets met fossielen te maken heeft wil ik toch graag weten wat dit voor een gesteente is en hoe het is ontstaan.
Wie kan mij helpen?
Met vriendelijke groet, en bij voorbaat dank voor de te nemen moeite,
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Antw: Vraagje aan de Mill-kenners
Een ijzerconcretie, bekend onder de naam \'klappersteen\', omdat de kern vaak is ingedroogd en een klapperend geluid geeft wanneer de steen wordt geschud.
Vandaag hoorde ik dat de steen in Mill ook wel \'broeksteen\' wordt genoemd omdat op lage weidegebieden (een broek) ook dergelijke stenen zouden worden gevonden.
Vandaag hoorde ik dat de steen in Mill ook wel \'broeksteen\' wordt genoemd omdat op lage weidegebieden (een broek) ook dergelijke stenen zouden worden gevonden.
HJ
Antw: Vraagje aan de Mill-kenners
Beste Henk Jan,
Nu heb ik in mijn leven al heel wat broekstenen (zoals ze in de buurt van Mill en omstreken worden genoemd) in mijn hand gehad, maar achter deze had ik het niet gezocht. Bij broekstenen denk ik altijd aan een ruwe, grillige stenen met een donkere roestbruine kleur. Er kan dus blijkbaar nogal verschil in zitten.
Bedankt voor je antwoord.
Met vriendelijke groet,
Nu heb ik in mijn leven al heel wat broekstenen (zoals ze in de buurt van Mill en omstreken worden genoemd) in mijn hand gehad, maar achter deze had ik het niet gezocht. Bij broekstenen denk ik altijd aan een ruwe, grillige stenen met een donkere roestbruine kleur. Er kan dus blijkbaar nogal verschil in zitten.
Bedankt voor je antwoord.
Met vriendelijke groet,