nummulieten
nummulieten
Hoi,
Vandaag deze nummulieten gekregen in een museumpje.
Ze zijn gevonden in Zaventem.
Maar ik weet eigenlijk niet echt goed wat nummulieten zijn, heeft er iemand misschien meer info?
alvast bedankt
Antw: nummulieten
Dat zijn foraminiferen, zie ook:
www.nmr.nl/nmr/binary/retrieveFile?inst ... le=default -
gr
pearl:)
www.nmr.nl/nmr/binary/retrieveFile?inst ... le=default -
gr
pearl:)
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)
ward schreef:
Hoi,
Vandaag deze nummulieten gekregen in een museumpje.
Ze zijn gevonden in Zaventem.
Maar ik weet eigenlijk niet echt goed wat nummulieten zijn, heeft er iemand misschien meer info?
alvast bedankt
Gevonden in Zaventem?
Zeer vreemd wist helemaal niet dat er daar fossielen zijn gevonden...
Misschien zijn ze gevonden bij aanbouw van die luchthaven daar in Zaventem

Ben je zeker dat de informatie klopt ?
Weet je uit welk tijdperk ze komen ?
Groetjes,
Gunther
Hoi Gunther,
De info is betrouwbaar.
Er zijn daar zandgroevenjtes waar ook haaientanden gevonden worden.
Die man was er gaan zoeken en had met enkele mensen op 1 dag meer dan 1000! tanden.
Het tijdperk weet ik niet, maar dat kan ik volgende maand vragen.
(het museum is open op de laatste zondag van de maand)
De info is betrouwbaar.
Er zijn daar zandgroevenjtes waar ook haaientanden gevonden worden.
Die man was er gaan zoeken en had met enkele mensen op 1 dag meer dan 1000! tanden.
Het tijdperk weet ik niet, maar dat kan ik volgende maand vragen.
(het museum is open op de laatste zondag van de maand)
Klopt wat betreft de zandgroeven,maar dat is wel heeeeel lang geleden.Tijdens de werken op luchthaven niets gevonden,nochtans was ik er dagelijks en ging ik regelmatig kijken.
Theo
deze zijn typisch voor de zanden van Brussel, in hun kalkfacies,
je kan ze in een redelijk groot gebied rond brussel en leuven makkelijk vinden indien je je in het juiste facies bevindt, in oa bouwputten etc
ze heten Nummilites laevigatus, zijn midden Eoceen van ouderdom (ongeveer 49miljoen jaar oud)
je kan ze in een redelijk groot gebied rond brussel en leuven makkelijk vinden indien je je in het juiste facies bevindt, in oa bouwputten etc
ze heten Nummilites laevigatus, zijn midden Eoceen van ouderdom (ongeveer 49miljoen jaar oud)
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
In zaventem zijn jaren geleden wel veel haaietanden gevonden tijdens de werken aan de luchthaven. Dit weet ik uit goeie bron.
Het is wel zo dat de fossiele lagen daar veel dieper zitten dan in de omgeving van Antwerpen. Momenteel werk ik ook in Zaventem voor de tunnel die er moet komen.
Wij zitten nu 4 meter diep en zitten nog altijd op die witte zand met van die zandstenen erin. Ik ben er wel zeker van dat er in de toekomst (mischien binnen twee jaar) bij de tunneluitgraving veel boven zal komen. De tunnel gaat ook onder de landingsbaan en tot aan de snelweg. Een project (diablo) van 4 jaar.
Groeten Mario
Het is wel zo dat de fossiele lagen daar veel dieper zitten dan in de omgeving van Antwerpen. Momenteel werk ik ook in Zaventem voor de tunnel die er moet komen.
Wij zitten nu 4 meter diep en zitten nog altijd op die witte zand met van die zandstenen erin. Ik ben er wel zeker van dat er in de toekomst (mischien binnen twee jaar) bij de tunneluitgraving veel boven zal komen. De tunnel gaat ook onder de landingsbaan en tot aan de snelweg. Een project (diablo) van 4 jaar.
Groeten Mario
Mario
Een zandgroeve in Nederokkerzeel,achter de luchthaven,heeft tot over een twaalftal jaren geleden prachtige tanden opgeleverd.
Theo
De bouw van de luchthaven heb ik niet meegemaakt maar in de aanpassing van de spoorlijn,de bocht van zaventem enkele jaren terug was het niets.misschien niet diep genoeg.Steenokkerzeel was een gouden plaats veel tanden en nog veel mooiere gastropoden.
Theo