pleistocene en holocene fossielen uit Mill?
- troffelmaniak
Antw: pleistocene en holocene fossielen uit Mill?

de beloofde foto\'s
gij die de troffel gebruikt zal niet met lege zakken naar huis gaan.
Fazanten zijn Holoceen en zouden dus uit jongere lagen moeten komen. Heeft iemand dit botje gezien?
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
Antw: Antw: pleistocene en holocene fossielen uit Mill?
Hoi Hanneke,Hanneke schreef:
Fazanten zijn Holoceen en zouden dus uit jongere lagen moeten komen. Heeft iemand dit botje gezien?
Die fazant-achtige (Phasianidae indet) heb ik gedetermineerd. Bewaartoestand van het bot is gelijk aan Miocene vogels in Mill, maar ik kan een Pliocene ouderdom niet uitsluiten.
Holoceen lijkt onwaarschijnlijk voor een zo zwaar gemineraliseerd bot, maar dan speculeer ik…
Wel zijn veel Miocene fazantachtigen beschreven uit het Mioceen van (o.a. NW-) Europa. Mio-Pliocene ouderdom lijkt me dus geen probleem.
Groeten, Erik
Hoi Erik
Interessant! Het blijft natuurlijk een ex situ vondst, maar de mineralisatie wijst toch wel in de richting van Mioceen.
Ik dacht altijd dat fazanten hun oorsprong vinden in Azie en pas met Romeinen en dergelijke naar Europa komen. Maar misschien waren in het Mioceen hun voorlopers wel aanwezig hier, waarna ze zich in Azie tot fazanten ontwikkeld hebben. Of zoiets.... Heb je er zelf al een theorie over?
Interessant! Het blijft natuurlijk een ex situ vondst, maar de mineralisatie wijst toch wel in de richting van Mioceen.
Ik dacht altijd dat fazanten hun oorsprong vinden in Azie en pas met Romeinen en dergelijke naar Europa komen. Maar misschien waren in het Mioceen hun voorlopers wel aanwezig hier, waarna ze zich in Azie tot fazanten ontwikkeld hebben. Of zoiets.... Heb je er zelf al een theorie over?
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
ik weet niet of bij het fazantenbotje ook de ouderdom is bepaald?
want ik heb namelijk ook al een konijnenschedeltje gevonden (dat is recent denk ik ook al is het bruin gekleurd)
en misschien is deze fazant ook wel niet zo oud ..er leeft tenslotte veel omheen en waarschijnlijk ook fazanten.
mvg marleen
want ik heb namelijk ook al een konijnenschedeltje gevonden (dat is recent denk ik ook al is het bruin gekleurd)
en misschien is deze fazant ook wel niet zo oud ..er leeft tenslotte veel omheen en waarschijnlijk ook fazanten.
mvg marleen
het schattige nijntje vind de mooiste
schatten
schatten
Antw: Antw: pleistocene en holocene fossielen uit Mill?
Hoi Hanneke,Hanneke schreef:
Hoi Erik
Het botje was (in eerste instantie) te determineren tot Phasianidae... Een fazantachtige
Dan kan het van (grote) kwartel (Coturnix), flinke patrijs (Perdix) tot fazant (Phasianus) of Pauw (Pavo) behoren, of een van de andere genera...
In Naturalis kon ik niet alle benodigde vergelijkingen doen om ook jou bekende redenen: je mag de skeletten niet uit elkaar halen...

Daarnaast kan ik niet inschatten hoe oud de verschilende genera zijn. Wel staat me bij dat er Miocene fossielen aan bijvoorbeeld het recente genus Pavo zijn toegeschreven dat er ook uitgestorven genera zijn als Miophasianus zijn... Geen idee wat daarvan de taxonomische status is.
Zeg het maar... De Galloformes is een oude groep... theorieen over waarom Phasianidae nu hier zijn uitgestorven kun je vermoedelijk simpel ophangen aan de ijstijden. Ik denk dat Galliforme Tetraonidae (Korhoen, auerhoen, sneeuwhoenders (Lagopus)) hier nu beter gedijen dan Pahasianidae...
@ Nijntje:
Die fazant is fossiel.
groeten, Erik