Hert uit Mill?
Hert uit Mill?

Hoi allemaal,
het was weer een klein feestje in Mill vandaag, met goede vondsten en maar een beetje slecht weer

Wie kan er mij helpen het afgebeelde kiesje te determineren? Marleen dacht aan een hertachtige, en na vergelijken met foto\'s hier op het forum en op natuurinformatie.nl vind ik dat inderdaad het meest overeenkomen. Maar, ik ben geen expert... Dus, Stone, Hanneke, anyone?
De scans zijn een beetje geimproviseerd, maar ik hoop goed genoeg. Wie heeft er eerder wel eens dergelijke herten(als het dat is)-kiezen in Mill gevonden (behalve die van Nijntje 2 weken geleden)?
Hartelijke groet,
Eric
- Tim Hansen
Antw: Hert uit Mill?
Zou deze kies met zulk grillig emailpatroon geen (halve) bovenkaakskies kunnen zijn van een paard(achtige)?
Als voorgaande zou kloppen kunnen we blijkbaar een zoogdier toevoegen aan de Mill-fauna.
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=5862
groeten, Tim
[Bewerkt door Tim Hansen op 30-01-2008 om 21:27 NL]
Als voorgaande zou kloppen kunnen we blijkbaar een zoogdier toevoegen aan de Mill-fauna.
http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=5862
groeten, Tim
[Bewerkt door Tim Hansen op 30-01-2008 om 21:27 NL]
Hallo Tim,
Bedankt voor deze suggestie - zou voor paard de kroon niet veel te kort zijn? (kan natuurlijk afgebroken zijn). Wie weet meer?
Groet,
Eric
Bedankt voor deze suggestie - zou voor paard de kroon niet veel te kort zijn? (kan natuurlijk afgebroken zijn). Wie weet meer?
Groet,
Eric
- sharkteethrene
Hallo Eric,
Zelfs antilopen soorten komen voor in mill.
Dus wie weet?
Even Stone afwachten.
Helaas is hij ziek op het moment.
Maar dat zal hem er niet weerhouden toch af en toe te kijken op het forum.
Groetjes,
Rene.
Zelfs antilopen soorten komen voor in mill.
Dus wie weet?
Even Stone afwachten.
Helaas is hij ziek op het moment.
Maar dat zal hem er niet weerhouden toch af en toe te kijken op het forum.
Groetjes,
Rene.
Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!
Dit is een (halve) paardenkies uit de bovenkaak.
Dat er paarden voorkwamen was al bekend, evenals waarschijnlijk de volgende landzoogdieren; 2 soorten herten, een wild zwijn, een mastodont, een beer, een luipaard, diverse runderen, een bever, een soort van antiloop of schaapachtige en waarschijnlijk een hyena.
Zullen er vast nog wel meer zijn.
Dat er paarden voorkwamen was al bekend, evenals waarschijnlijk de volgende landzoogdieren; 2 soorten herten, een wild zwijn, een mastodont, een beer, een luipaard, diverse runderen, een bever, een soort van antiloop of schaapachtige en waarschijnlijk een hyena.
Zullen er vast nog wel meer zijn.
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!
Hallo Harold,
mooi dat je Tim\'s eerdere suggestie kunt bevestigen - bedankt! De kroon van die kies zal dus behalve overlangs ook nog eens halverwege doormidden zijn gebroken. Is er enig zicht op aan welk type paard we kunnen denken? Ik zie in stambomen heel veel vertakkingen rond het Mioceen, waarvan er maar een paar het Plioceen halen. Is er een goed beeld welke paardachtigen in onze streken rondzwierven? Ik zal de literatuur eens boven water proberen te halen.
Sorry, weer veel vragen, terwijl ik toch al wel heel blij ben met de antwoorden tot dusver!
Hartelijke groet,
Eric
mooi dat je Tim\'s eerdere suggestie kunt bevestigen - bedankt! De kroon van die kies zal dus behalve overlangs ook nog eens halverwege doormidden zijn gebroken. Is er enig zicht op aan welk type paard we kunnen denken? Ik zie in stambomen heel veel vertakkingen rond het Mioceen, waarvan er maar een paar het Plioceen halen. Is er een goed beeld welke paardachtigen in onze streken rondzwierven? Ik zal de literatuur eens boven water proberen te halen.
Sorry, weer veel vragen, terwijl ik toch al wel heel blij ben met de antwoorden tot dusver!
Hartelijke groet,
Eric
- Spongebob
- Has thanked: 418 times
- Been thanked: 637 times
Antw: Hert / Antilope uit Mill
Vorig jaar vond ik in Mill een bikkel(tje), ook wel sprongbeen, hielbeen, talus of astragaal genoemd. Kortom een stevig botje uit de poot van een rund-achtige. Op dat moment waren er (natuurlijk) meerdere zoekers, waarvan er één helemaal uit z\'n dak ging m.b.t. deze vondst. Hij had al een hele verzameling (zelfs koperen) bikkels, maar nog geen van Mill. Omdat zoeken in Mill voor mij sowieso een feestdag is en ik behoorlijk gevonden had, besloot ik het bikkeltje af te geven. Later hoorde hij (rechts op de foto/ ben z\'n naam kwijt) op de Mill-dag dat het een sprongbeentje van een antilope was. Waarvan acte.
Time fades away (Neil Young)