barnsteen?
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: barnsteen?
Eerst het hele topic wel lezen natuurlijkammonietje schreef:
Mooi stuk barntsteen profiat met deze mooie vondst.
Groetjes Ammonietje

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: barnsteen?
ik denk dat ik zelfs nog zo\'n stuk kunsthars liggen heb van in den tijd.. strandvondst
bij mij plakte het zelfs een heeeel klein beetje...
bij mij plakte het zelfs een heeeel klein beetje...
Succesfull improvements get a place in history .. unfortunately so
do faillures
do faillures
ik heb gister een klein stukje dat er makkelijk af te halen was eraf gehaald en verbrand. Het brande goed en er kwam rook vanaf. het brandde wel vrijwel geheel op en nadat het stukje net in de brand was geweest was het direct koud en breekbaar. het verranderde niet van vorm als het in de brand stond maar vervloog leek het wel. er kwam wel een geur vanaf een beetje een rare zoete geur zeker geen plastic geur maar wel vrij sterk. Is het dan barnsteen? want ik vond het zo niet erg op plastic lijken.
gr johnny
gr johnny
Hallo Johnny, het is allemaal niet zo eenvoudig met barnsteen... http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=2761
Ik heb ergens gelezen dat als je barnsteen brand dit naar dennen geurt.
Wel een mooi stuk, hopelijk is het echt!!
gr
pearl
[Bewerkt door pearl op 08-02-2008 om 17:45 NL]
gr
pearl
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)
misschien heb je hier wat aan: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... D=647#6997
Ook nog wat manieren om te testen.
Ook nog wat manieren om te testen.
- Carcharias
- Contacteer:
@ Pearl,pearl schreef:
Hallo Johnny, het is allemaal niet zo eenvoudig met barnsteen... http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=2761
gr
pearl
Dat van dat branden geloof ik wel... maar als het een aantal jaar in de zee heeft gelegen zal er weinig geur aan zitten

@ Johnny, Mooi stuk ik hoop dat het echt is

Gr. Robbin
Luctor et Emergo
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Barnsteen=brandsteen. Het kan dus branden. Ik ben echter bang dat Plikona gelijk heeft en dat het een stuk hars is. Vlg mij wijst ook de witte aanslag hierop; dat komt van de inwerking van water op etherische olien.
HJ
Dat het goed riekt is een teken dat je hier met een natuurlijk hars te maken hebt. Kunsthars op basis van aardolie stinkt inderdaad. Als je jouw vondst nu in hartje zomer op de zon legt en laat het een paar uurtjes de warmte opnemen, en het plakt dan aan je vingers, dan is dit natuurhars van recent datum. Industriele naam was Kopal, in tegenstelling tot wat we nu onder kopal verstaan-een Aziatisch natuurhars tot een leeftijd van +/- 1.5 miljoen jaar oud. Barnsteen is veel ouder en afkomstig van pijnbomen langs het Balticum tot wel Eocene ouderdom. Het verliest zijn zuurstofatoom in het koolwaterstofmolecule en \'versteend\'. Het blijft branden omdat het een koolwaterstof blijft. In de film Jurrassic Park wordt dna onttrokken uit bloed opgezogen door muggen en vastgekleeft in barnsteen. Ik dacht toen dat dit niet mogelijk was omdat de ouderdom van \'Baltisch barnsteen\' ontoereikend was om tijdens het dinotijdperk gevormd te zijn. Groot was mijn verbazing dus toen bleek dat dergelijke experimenten wel degelijk uitgevoerd werden in Amerikaanse lab\'s met midden-Amerikaans barnsteen van Jura-ouderdom. Barnsteen kan dus teruggaan tot het Paleozoïcum en dat is zeer oud.gaditano schreef:
ik heb gister een klein stukje dat er makkelijk af te halen was eraf gehaald en verbrand. Het brande goed en er kwam rook vanaf. het brandde wel vrijwel geheel op en nadat het stukje net in de brand was geweest was het direct koud en breekbaar. het verranderde niet van vorm als het in de brand stond maar vervloog leek het wel. er kwam wel een geur vanaf een beetje een rare zoete geur zeker geen plastic geur maar wel vrij sterk. Is het dan barnsteen? want ik vond het zo niet erg op plastic lijken.
gr johnny
Het Baltisch barnsteen werd uitgespoeld uit zijn aardlagen doordat tijdens de ijstijden de zeespiegel tot 150meter daalde en weer rees. Op de Waddeneilanden kun je wel degelijk dergelijk barnsteen vinden. Maar het onderscheiden van gewoon natuurlijk hars is natuurlijk moeilijk. Het werd dan ook met miljoenen tonnen ingevoerd en er werden fortuinen mee verdiend.
Tot slot: net als dat niet ieder goudkleurig steentje goud is , is niet elk barnsteenkleurig steentje barnsteen.
Ik zou het stuk zeker in de verzameling houden al was het maar als vergelijkingsmateriaal indien je op zekere dag over een enorme klonter barnsteen struikelt.

mvg
-
-
AMBERtrigonalis schreef:
Kan het geen stuk amber uit een potvismaag zijn?
Is een steen die gevonden wordt in de ingewanden van de potvis en wordt ten onrechte ook barnsteen genoemd (zie aldaar). Amber is ook een stof die te vinden is in de darmen van walvisachtigen, hieruit wordt het echte \"ambergris\" gewonnen, een dure reukstof.
Om te testen of de amber \"echt\" is, kan je er de punt van een hete naald tegen houden. Bij echte amber springen er genstertjes uit, wanneer de naald er tegen blijft plakken is het barnsteen. Vermits de potvis een beschermde diersoort is, hoort echte amber dan ook thuis op de zwarte markt.
Bijna alle zogeheten \"amber\" is in feite goedkope barnsteen.
BARNSTEEN
- Familie : Harsen
- Alias : Birmiet, Succiniet.
- Samenstelling : het is de fossiele verharde hars van de pijnboom Pinus succinifera - een chemisch mengsel van diverse harssoorten. De steen is doorzichtig tot ondoorzichtig en heeft een blauwwitte tot geelgroene fluorescentie. Kleur: Lichtgeel tot bruinrood, bijna kleurloos.
Ambr(o)iet (vandaar de spraakverwarring met amber) bestaat uit kleine deeltjes samengeperste barnsteen.
Frans