Ontzilten pleistoceen botmateriaal
- Pleistoceen
- Contacteer:
Ontzilten pleistoceen botmateriaal
Hallo allemaal
Via via heb ik een vracht door vissers uit de Noordzee opgevist pleistoceen botmateriaal kunnen bemachtigen. Ik heb hiermee alleen geen enkele ervaring. Ik begrijp dat de botten ontzilt worden door ze in zoet water te leggen en dit water regelmatig te verversen. Ik begrijp alleen niet hoe je bepaalt wanneer dit ontziltingsproces voltooid is. Is er iemand die me kan vertellen hoe ik kan vaststellen wanneer er geen zout meer in de fossielen zit?
- agaathunter
Antw: Ontzilten pleistoceen botmateriaal
Hoi,
Ontzilten zie ik niet zo zitten, het is namelijk meestal de pyriet die in het fossiel zit, die het aantast of uit elkaar doet vallen. De zoutkristallen zijn niet schadelijk voor het fossiel.
Ik denk dat ik door deze opmerking veel stof laat opwaaien, maar ik ben benieuwd naar andere meningen.
Groetjes: Ed
Ontzilten zie ik niet zo zitten, het is namelijk meestal de pyriet die in het fossiel zit, die het aantast of uit elkaar doet vallen. De zoutkristallen zijn niet schadelijk voor het fossiel.
Ik denk dat ik door deze opmerking veel stof laat opwaaien, maar ik ben benieuwd naar andere meningen.
geduld is een goede zaak
pyriet ???
Ik dacht dat het door het zout kwam wat erin zat.
Als het zout gekristalliseerd is in het bot en er komt vocht bij dan lost het op en als het weer opdroogt kristalliseert het .En door de herhaling van die gebeurtenissen dacht ik dat je bot uit elkaar viel.
mvg jeroen:)
Ik dacht dat het door het zout kwam wat erin zat.
Als het zout gekristalliseerd is in het bot en er komt vocht bij dan lost het op en als het weer opdroogt kristalliseert het .En door de herhaling van die gebeurtenissen dacht ik dat je bot uit elkaar viel.
mvg jeroen:)
http://cylichna.page.tl/Home.htm
Voor schelpen en tanden.
Voor schelpen en tanden.
- Carcharias
- Contacteer:
Hoi,
Ik laat botmateriaal meestal zolang ontzilten totdat er al dagen geen luchtbelletjes meer uitkomen. Vooral bij de botten zou ik het water om de week eens verversen. Na het ontzilten leg ik de botten nog een paar uur in een houtlijmoplossing totdat er geen belletjes meer uitkomen.
@ Jeroen: inderdaad pyriet.
Gr. Robbin
Ik laat botmateriaal meestal zolang ontzilten totdat er al dagen geen luchtbelletjes meer uitkomen. Vooral bij de botten zou ik het water om de week eens verversen. Na het ontzilten leg ik de botten nog een paar uur in een houtlijmoplossing totdat er geen belletjes meer uitkomen.
@ Jeroen: inderdaad pyriet.

Gr. Robbin
Luctor et Emergo
- agaathunter
Hoi,
Soms heb je dat een bot of tanden wit üitslaan\" of dat er een wit poeder op komt.
Wrijf er maar eens met je vinger over en dan zul je toch moeten bekennen, dat die dan naar zwavel ruikt (belangrijk bestanddeel van pyriet) en niet iets zoutigs heeft.
Soms heb je dat een bot of tanden wit üitslaan\" of dat er een wit poeder op komt.
Wrijf er maar eens met je vinger over en dan zul je toch moeten bekennen, dat die dan naar zwavel ruikt (belangrijk bestanddeel van pyriet) en niet iets zoutigs heeft.
geduld is een goede zaak
- Pleistoceen
- Contacteer:
Dat pyriet in plaats van zout schuldig zou zijn aan het verval van noordzeefossielen is voor mij helemaal nieuw. Volgens mij trekt zout vocht aan (hygroscopisch) en zoutkristallen zetten uit wanneer ze vocht opnemen. Bij het uitdrogen krimpt het zout weer. Zo zouden kleine verschillen in de luchtvochtigheid op korte termijn al barsten en scheuren in het fossiel veroorzaken.
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Je kan bij de Blokker ofzo voor één Euro netjes voor in de wasmachine kopen. Als je daarin het botmateriaal doet en die twee weken in het waterreservoir van je wc laat liggen, gaat het water verversen - normaal gesproken - vanzelf. Is nog milieuvriendelijk ook..
Groet,
Niels
Niels
- Pleistoceen
- Contacteer:
Bijzonder creatief om zo gebruik te maken van de stortbak, maar hoe weet je nou of die twee weken voldoende zijn?
Ontzilten is zeer belangrijk. Ik vind twee weken erg kort. Het bot is honderden/duizenden jaren in een zoute omgeving geweest en dat krijg je er niet uit in twee weken. Ik heb mammoetkiezen gezien die meer dan een half jaar ontzilt waren en toch uit elkaar gingen vallen.
Als je met aceton-velpon werkt is ontzilten bijzaak;met houtlijm moet je volgens mij wel degelijk ontzilten.
Hoelang,weet het niet,misschien eens luisteren of je de zee nog hoort,misschien een proeven van het onderste(zoutste) water.
Mijn stukken blijven meestal maaaanden in regenwater staan.Op (on)geregelde tijdstippen kieper ik de ton om en laat de natuur zijn natje doen.
De witte aanslag die je soms hebt ,heeft volgens mij twee oorzaken.
1) het onvoldoende drogen.
2) te koud materiaal.(botten en verharder.)
Verharder en botten staan nu op een vrij warme zolder en tot nu toe verloopt alles terug prima.
Hoelang,weet het niet,misschien eens luisteren of je de zee nog hoort,misschien een proeven van het onderste(zoutste) water.
Mijn stukken blijven meestal maaaanden in regenwater staan.Op (on)geregelde tijdstippen kieper ik de ton om en laat de natuur zijn natje doen.
De witte aanslag die je soms hebt ,heeft volgens mij twee oorzaken.
1) het onvoldoende drogen.
2) te koud materiaal.(botten en verharder.)
Verharder en botten staan nu op een vrij warme zolder en tot nu toe verloopt alles terug prima.
Theo