Ontzilten pleistoceen botmateriaal
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Ontzilten pleistoceen botmateriaal
Ik heb mij braaf hieraan gehouden: http://www.fossiel.net/informatie/prepareren.phpWolf schreef:
Bijzonder creatief om zo gebruik te maken van de stortbak, maar hoe weet je nou of die twee weken voldoende zijn?
Bij mij is het tot nog toe goed gegaan, maar ik heb niet zoveel (groot)botmateriaal. Bij mooie vondsten zou ik qua tijd het zekere voor het onzekere nemen.
[Bewerkt door sjaak op 22-02-2008 om 10:30 NL]
Groet,
Niels
Niels
Antw: Ontzilten pleistoceen botmateriaal
@Theo,
Het uitéénvallen van botten heeft volgens mij ook niet met de gebruikte ontziltingsmethodes te maken. Landbotten vallen ook uit elkaar door de krimp tijdens het drogen.
Om het uitéénvallen van tanden en botten te voorkomen is het de kunst het water in het materiaal te verdringen door het conserveringsmateriaal. Ik heb nog nooit het genoegen mogen beleven dit ergens te mogen lezen hoe dit in zijn werk gaat.
Wie heft een tip van de sluier?
Het uitéénvallen van botten heeft volgens mij ook niet met de gebruikte ontziltingsmethodes te maken. Landbotten vallen ook uit elkaar door de krimp tijdens het drogen.
Om het uitéénvallen van tanden en botten te voorkomen is het de kunst het water in het materiaal te verdringen door het conserveringsmateriaal. Ik heb nog nooit het genoegen mogen beleven dit ergens te mogen lezen hoe dit in zijn werk gaat.
- agaathunter
Hoi Louis,
Hopelijk komen we zo op de goede weg!!
Groetjes: Ed
Hopelijk komen we zo op de goede weg!!
geduld is een goede zaak
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Aansluitend heb ik nog een vraag. Ik heb erg kwetsbare haaientanden die in een zoute omgeving zijn gevonden. Ik kan ze niet ontzilten. Is het dan voldoende als ik ze met aceton/velpon impregneer? Er kan dan geen water meer bijkomen, dus het kristalliseren van het zout (en het uiteenvallen van de tanden) kan dan vlg mij niet meer plaatsvinden. Is dat waar?
HJ
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Ontzilten pleistoceen botmateriaal
Gebruik maken van een vacuum?Plikona schreef:
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
- agaathunter
Hoi Frederik,
Dit heb ik ook gehoord; zowel voor het vocht er uit te halen als voor het conserveringsmiddel er in te persen.
Dit heb ik ook gehoord; zowel voor het vocht er uit te halen als voor het conserveringsmiddel er in te persen.
geduld is een goede zaak
- Henk Jan
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Vacuum werkt alleen om het vocht/de lucht er uit te halen. Er ontstaat in het fossiel dan een uitgaande kracht naar de buitenkant toe. Dat betekent, dat er minder conserveringsmiddel kan indringen.
Als je het echter onder druk zet, dringt het middel juist verder in het fossiel.
Wat ook kan helpen, is het fossiel eerst in het oplosmiddel te leggen (bv aceton) en het pas na verzadiging in het impregneermiddel/oplosmiddelmengsel (bv velpon/aceton). Het impregneermiddel neemt dan voor een deel de plaats in vh oplosmiddel in het fossiel.
Als je het echter onder druk zet, dringt het middel juist verder in het fossiel.
Wat ook kan helpen, is het fossiel eerst in het oplosmiddel te leggen (bv aceton) en het pas na verzadiging in het impregneermiddel/oplosmiddelmengsel (bv velpon/aceton). Het impregneermiddel neemt dan voor een deel de plaats in vh oplosmiddel in het fossiel.
HJ
- Pleistoceen
- Contacteer:
Hallo allemaal
Op de pagina die over het prepareren/conserveren van fossielen gaat wordt Velpon aangemerkt als een middel dat niet geschikt is voor conserverings doeleinden. Toch wordt het gebruik van dit middel in diverse reacties genoemd als optie. Wat zijn nu precies de voor- en nadelen van Velpon?
Op de pagina die over het prepareren/conserveren van fossielen gaat wordt Velpon aangemerkt als een middel dat niet geschikt is voor conserverings doeleinden. Toch wordt het gebruik van dit middel in diverse reacties genoemd als optie. Wat zijn nu precies de voor- en nadelen van Velpon?
Steek maar eens een sigaretje in de buurt op
misschien merk je het verschil wel
[Bewerkt door Theo op 22-02-2008 om 21:15 NL]
misschien merk je het verschil wel
[Bewerkt door Theo op 22-02-2008 om 21:15 NL]
Theo
- Pleistoceen
- Contacteer:
Hallo,
Ik ben onervaren met pleistoceen botmateriaal en ik ben me bewust van het risico dat ik domme vragen stel. Toch hoop ik dat iemand me misschien wil uitleggen waarom Velpon op de informatiepagina over conserveren als ongeschikt conerveringsmiddel wordt aangemerkt, terwijl dit blijkbaar door mede-verzamelaars toch vaak gedaan wordt? Ik ben benieuwd wat de afwegingen zijn om Velpon wel of juist niet te gebruiken.
Ik heb deze vraag met andere woorden al eens eerder gesteld. Dit leverde geen enkele noemenswaardige reactie op dus ik probeer het gewoon nog eens.
Ik ben onervaren met pleistoceen botmateriaal en ik ben me bewust van het risico dat ik domme vragen stel. Toch hoop ik dat iemand me misschien wil uitleggen waarom Velpon op de informatiepagina over conserveren als ongeschikt conerveringsmiddel wordt aangemerkt, terwijl dit blijkbaar door mede-verzamelaars toch vaak gedaan wordt? Ik ben benieuwd wat de afwegingen zijn om Velpon wel of juist niet te gebruiken.
Ik heb deze vraag met andere woorden al eens eerder gesteld. Dit leverde geen enkele noemenswaardige reactie op dus ik probeer het gewoon nog eens.