Rudisten Dordogne

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Cugel
Rudisten Dordogne

Bericht door Cugel » 24 feb 2008, 20:53

Afbeelding

Afbeelding

ga binnenkort weer naar de Dordogne
Daar kom ik regelmatig deze schelpen tegen als ik rondloop. Het zijn, denk ik ,rudisten. Zijn die nog nader te determineren? Uit welke periode stammen ze, en zijn er uit die periode nog andere interessante fossielen, waar ik naar uit kan kijken? Ik zie ze misschien over het hoofd.
Alvast bedankt
Joy

Gewoon doormodderen

Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times
Antw: Rudisten Dordogne

Bericht door Spongebob » 24 feb 2008, 22:01

Afbeelding

\'t Zou heel goed kunnen dat je rudisten gevonden hebt. Ook ik kwam ze tegen bij een wandeling. In de kalksteenwanden bij La Roque-Gageac zag ik diverse fossielen die ik eerst voor koralen aanzag. Ik heb toen deze foto genomen. Later pas ontdekte ik dat het rudisten waren. Die zijn in het Boven-Krijt/Maastrichtien van de Dordogne niet zeldzaam. Een hamer had ik niet bij me en waarschijnlijk was het me ook niet gelukt om het fossiel redelijk uit de harde kalksteen te krijgen. Die van jou lijken een andere soort en zien er patent uit. Heb je ze los gevonden?

Time fades away (Neil Young)

Cugel

Bericht door Cugel » 24 feb 2008, 22:20

Ja, gewoon op omgeploegde akkers.
Op sommige plekken hebben ze blijkbaar de goede laag verploegd, ze liggen dan (wel meestal stukken) gewoon los in de (leemachtige) grond. Ook nog wel andere stukjes van \"gewone\" schelpen, maar niks heels.
Waqs eigenlijk niet op zoek naar fossiel, maar heb ze toch maar meegenomen, zal dit jaar weer eens mijn best gaan doen.
Heb ook nog wel een stuk koraal opgeraapt, zie foto
Groeten, Joy

[Bewerkt door Cugel op 24-02-2008 om 22:26 NL]

[Bewerkt door Cugel op 24-02-2008 om 22:26 NL]

[Bewerkt door Cugel op 24-02-2008 om 22:27 NL]

Gewoon doormodderen

Cugel

Bericht door Cugel » 24 feb 2008, 22:31

Afbeelding

Ziezo, nu staat ie d\'r.
ben nog niet zo handig met plaatjes,