megalodon in nederland

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
mineraal0
Antw: megalodon in nederland

Bericht door mineraal0 » 27 feb 2008, 20:00

Afbeelding

Afbeelding

hoi ,

Deze heb ik recent aangeschaft.
Komt uit Zwp , van de jaren \'80.
Het moet echt een knoert van een tand geweest zijn , maar hij is wel wat beschadigt maar al bij al een geweldige tand.

Voor meer materiaal van Meg\'s en meg\'s voorouders uit Zeeuws-vlaanderen neem \'s een kijkje bij : www.sharkteethpage.page.tl .

En kijk dan bij Zeeuws-vlaanderen.

Leuke tanden die hier al voorbijgekomen zijn zeg !

Groeten,

Gunther

arendsoog

Bericht door arendsoog » 28 feb 2008, 21:40

Dag Gunther,

Leuke bijdrage! Dat is inderdaad een koert geweest! Inderdaad: er zijn veel meer bijdragen gekomen dan ik had verwacht. Een \'Meg\' blijft nou eenmaal tot de verbeelding spreken. Ga zo door mede-forumleden!

Groeten, pa Arendsoog

(Tussen twee haakjes dan nog: ik hoorde vandaag op het strand in Cadzand het verhaal over een Meg op het strand in de Zwarte Polder die je \'van minstens vijf meter afstand\' al zag liggen. Helaas voor de verteller zag een oosterbuurse badgast dat ook en wierp zich er vol overgave bovenop!)

wie zoekt zal vinden

Carcharias
Contacteer:

Bericht door Carcharias » 01 mar 2008, 18:47

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allemaal,

Hier nog een megje van mij.. vanmiddag door m\'n moeder gevonden. Hij is 7 cm groot.. exacte vindplaats.. strand \"De Molen\"

Gr. Robbin

Luctor et Emergo

arendsoog

Bericht door arendsoog » 01 mar 2008, 22:41

Dag Robbin,

\'De Molen\' is mij onbekend. Ergens in het Zeeuwsvlaamse neem ik aan?
Je bent wel stellig in het feit dat dit een Meg zou zijn; ik zie - op de foto\'s tenminste - niets wat er op wijst. Desalniettemin: met 7 centimeter wel een fraai brokje.
Bedankt ook in verband met onderscheid hastalis/retroflexus (onder het kopje determinatie). Ik vermoed dat m\'n zoon afgelopen donderdag een letterlijk puntgave retroflexus gevonden heeft (en een grote!).
Even een plaatje maken en dan zet ik hem op de site!

Groeten

wie zoekt zal vinden

Carcharias
Contacteer:
Antw: Antw: megalodon in nederland

Bericht door Carcharias » 02 mar 2008, 10:47

arendsoog schreef:
Dag Robbin,

Je bent wel stellig in het feit dat dit een Meg zou zijn; ik zie - op de foto\'s tenminste - niets wat er op wijst. Desalniettemin: met 7 centimeter wel een fraai brokje.
Bedankt ook in verband met onderscheid hastalis/retroflexus (onder het kopje determinatie). Ik vermoed dat m\'n zoon afgelopen donderdag een letterlijk puntgave retroflexus gevonden heeft (en een grote!).

Groeten
Hoi Arendsoog.. er is bij mij geen twijfel over mogelijk dat dit een Meg is. Als je hem zelf in handen hebt weet je het meteen. Hij is een klein beetje afgerold maar ik ben er wel blij mee. Deze week had ik het er nog over met Gunther en Robin, dat ik eens een meg zou vinden *in dit geval vondt mijn moeder hem maarja* En strand de molen is *als je naar de zee kijkt* links van de Zwarte Polder. En onderscheid van Hastalis/Retroflexus geen probleem! *woon je eigenlijk ook in West Zeeuws Vlaanderen?* Ik zie de retro wel verschijnen.

Gr. Robbin

Luctor et Emergo

JunkieXL
Been thanked: 1 time

Bericht door JunkieXL » 02 mar 2008, 10:57

En om de discussie nog maar even aan te wakkeren. De in Zeeuws Vlaanderen gevonden magalodons zijn stuks voor stuk afkomstig van opspuitwerkzaamheden. Materiaal komt uit de geulen en kan afkomstig zijn uit België (voor het overgrote deel klopt dit) of Nederland. Afgezien van het feit dat de gevonden tanden wetenschappelijk niet heel interessant zijn maakt het het fenomeen \"Nederlandse Megalodon\" een beetje een non discussie (hooguit zou het in Nederland gevonden hier van toepassing zijn).
Zover ik weet zijn Liessel, Mill en enkele plekken in de achterhoek (bij aanleg twente kanaal) en grindputten de enige plekken waar (vaak verspoelde) megalodons aan zijn getroffen.

In situ (de enige tanden die wetenschappelijk interessant zijn) zijn volgens mij nog niet in Nederland aangetroffen (ze moeten er zijn aangezien enkel zijn de lagen niet toegankelijk).

[Bewerkt door JunkieXL op 02-03-2008 om 10:59 NL]

Henk Jan
Has thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 02 mar 2008, 16:25

Afbeelding

Nou, dan pak ik de handschoen maar op.
Vlg mij zijn de Megalodons op de Zweeuwsche stranden afkomstig van het postmiocene basisgrind, een laag die op de Rupelklei ter plaatse ligt. Deze laag strekt zich overigens uit tot ver in Belgie. Ze zijn vaak verspoeld, maar wel afgezet toen deze postmiocene laag werd gevormd. Dwz ze zijn niet verspoeld door rivieren en stromen uit Belgie -althans, voor zover ik weet.
Datzelfde geldt ook voor de Megalodons die op de Kaloot worden gevonden.

(De Zeeuwsche Eocene tanden zijn overigens wel afkomstig uit het Belgische achterland.)

Hoewel er niet veel Megalodons uit Nederland bekend zijn, is het bij elkaar nog wel een aardig aantal. Op diverse plaatsen werden en worden ze gevonden.
In Eibergen had je een groeve genaamd de Zwarte Jan, in Miocene klei. Ik meen dat dhr Bernink, dezelfde van Natura Docet, hier in vooroorlogsche jaren een joekel van een Megalodon heeft gevonden van minimaal 12cm. Deze is zeer scherp, in situ aangetroffen, en dus niet gerold. Hij is te bezichtigen in het Natuur-historisch Museum van Enschede.

Op de fot zie je een Megalodon uit Winterswijk; hij meet 8,5cm lang en is niet volledig. De li-worteltak is namaak!
We vonden hem in 1982 toen er ten Oosten van Winterswijk, op enkele honderden m afstand van Stemerdink een fietstunneltje werd gegraven. We vonden daar nog 3 fragmentarische Megalodons.
Uit Miste is me een fraaie, wat verspoelde Megalodon bekend, gevonden in 2003. Helaas is deze gevallen waardoor het puntje is beschadigd.

In Elsoo, Limburg, zijn nogal wat Megalodons gevonden bij de aanleg van een kanaal.
Uit Amersfoort komt een Megalodon als erraticum, afgebeeld in het Keienboek van Van der Lijn.

Tot zover deze aanvullingen.
Belgie is idd veel rijker aan Megalodons. Overigens zijn Megalodons in situ ook in Belgie zeldzaam. De rechtertand, 11,5-12cm is zeer scherp, met enige bijtslijtage aan de punt, gevonden in 1981 te Rumst.

[Bewerkt door Henk Jan op 02-03-2008 om 16:27 NL]

HJ

notorynchus
Antw: Antw: Antw: megalodon in nederland

Bericht door notorynchus » 02 mar 2008, 17:34

Carcharias schreef:
arendsoog schreef:
Dag Robbin,

Groeten
Hoi Arendsoog.. er is bij mij geen twijfel over mogelijk dat dit een Meg is. Als je hem zelf in handen hebt weet je het meteen. Hij is een klein beetje afgerold maar ik ben er wel blij mee. Deze week had ik het er nog over met Gunther en Robin, dat ik eens een meg zou vinden *in dit geval vondt mijn moeder hem maarja* En strand de molen is *als je naar de zee kijkt* links van de Zwarte Polder. En onderscheid van Hastalis/Retroflexus geen probleem! *woon je eigenlijk ook in West Zeeuws Vlaanderen?* Ik zie de retro wel verschijnen.

Gr. Robbin
Lijkt mij wel een grote hastalis ofzo. Zijn er ( afgesleten ) kartels zichtbaar ?

Frederik

arendsoog

Bericht door arendsoog » 02 mar 2008, 21:48

Hallo allemaal.

Henk Jan: heel interessante bijdrage! Dat was ook voornamelijk waarom ik dit topic ben gestart: een soort van kleine inventarisatie van megalodons in Nederland. Het lijkt me dus wel duidelijk dat ze hier \'van nature\' (da\'s een beetje een rare omschrijving, maar goed) voorkomen. Ik denk dat we de huidige landgrenzen daar niet te strikt in moeten aanhouden :)
En Robbin: Nee, niet uit het Zeeuwsch Vlaamse. We behoren tot de reserve-zeeuwen van Goeree Overflakkee. Een uur en een kwartier trucken naar de Zeeuwsch Vlaamse kust, da\'s te doen. De Kaloot: drie kwartier.
De Retroflexus (als het er een is; ik ben nog niet zo ervaren dat ik een hastalis en retro met zekerheid uit elkaar durf te houden) staat onder het betreffende topic in \'Determinatie\'

Groeten

wie zoekt zal vinden

Henk Jan
Has thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 02 mar 2008, 22:08

Dank je, heer Arendsoog! Ik zal mijn (fragmentarische) Meg\'s uit Cadzand ook nog eens op de foto zetten.
En Robbin, ik denk ook dat \'t een Megalodon is - hij is mi. (afgaand op de foto) te \'lomp\' of dik voor een hastalis.

HJ

Gesloten