Carcharodon carcharias tand

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Bobbeltje
Carcharodon carcharias tand

Bericht door Bobbeltje » 25 mar 2008, 14:38

Afbeelding

Beste fossielenfanaten,

zo\'n 1,5 jaar geleden heb ik aan het strand, bij laagwater van Goeree-overflakkee (ZH) grofweg tussen de kop van Goeree en de Brouwersdam een tand gevonden.

Helaas heb ik hier geen goede foto van, aangezien ik enkel een telefoon-camera tot mijn beschikking heb. Echter heb ik deze tand gedetermineerd als zijnde een Carchardon carcharias of een zeer nauw verwante soort. Het probleem waar ik nu mee zit is het volgende: de ouderdom van de tand, en de zeldzaamheid van de vonst.
Na mijn speurtocht op internet waarbij ik toch enkele tientallen zoniet honderden foto\'s heb bekeken heb ik namelijk nog steeds geen idee hoe oud deze tand kan zijn. Enig leeswerk leverde een indicatie op: als de tand scheurtjes vertoont is deze \'ouder\'. Nu heeft mijn tand geen noemenswaardige scheuren, hooguit wat haarscheurtjes in het glazuur (als dat tenminste zo heet bij een haaientand).
De kleur van de tand is gelijk aan die van gelakt hout, beige-goudbruin met wat lichtere en donkere vlekjes. Alle kartels/zaagtandjes zijn nog intact, op 2-3 mm in de linkeronderhoek van de tand na. Onder meer door de hoeveelheid - dichtheid aan zaagtandjes - ben ik tot de conclusie gekomen dat deze tand van deze haai moet komen.
De tand meet zo\'n 51mm in lengte van wortel tot punt en 38mm breed. Ook is de tand nagenoeg symmetrisch; de punt buigt licht naar links. Bovendien is de punt (bovenste 8-9mm van de tand) naar binnen gebogen. Op de genoemde missende zaagtandjes na is deze tand intact.

Ik hoop dat een van jullie mij iets kan leren over de ouderdom en waarschijnlijkheid/bijzonderheid van mijn vondst, en ik zal de \'scherpste\' foto toevoegen (de vorm is zichtbaar, de zaagtandjes dus niet).
Overigens is dit de enige haaientand die ik óoit gevonden heb, ik heb na deze zelfs geen fragment gezien.

Alvast bedankt!

[Bewerkt door Bobbeltje op 25-03-2008 om 14:40 NL]

Carcharias
Contacteer:
Antw: Carcharodon carcharias tand

Bericht door Carcharias » 25 mar 2008, 15:52

Geen zaagtandjes, geen Carcharodon Carcharias. In dit geval zou het ook een Cosmopolitodus Hastalis kunnen zijn. Deze tand is 4 - 6 miljoen jaar oud(Correct me if im wrong). De tand komt normaal wel algemeen voor. Maar ik weet niet of er meerdere tanden daar gevonden zijn. Want anders is hij iets zeldzamer.

Gr. Robbin

Luctor et Emergo

SebastiaanVR

Bericht door SebastiaanVR » 25 mar 2008, 15:59

@Carcharias:

Bobbeltje schreef het volgende: Alle kartels/zaagtandjes zijn nog intact, op 2-3 mm in de linkeronderhoek van de tand na.

Dat betekent dat er dus wel kartels op zitten. In dat geval zou het wel een carcharias kunnen zijn, if i\'m right.

[Bewerkt door fossielenheerser op 25-03-2008 om 16:00 NL]

Supergraver

Bericht door Supergraver » 25 mar 2008, 16:08

:D

Carcharias
Contacteer:

Bericht door Carcharias » 25 mar 2008, 16:09

Iets te snel over gelezen.:D Dus inderdaad dan een C. Carcharias. ;) En hoe oud de tand is blijft hetzelfde 4 - 6 miljoen (Mioceen).

Gr. Robbin

Luctor et Emergo

Bobbeltje

Bericht door Bobbeltje » 25 mar 2008, 16:20

Is het dan ook zo dat specifiek de tanden van deze haai beter bewaard blijven dan bijv een megalodon (ik heb wat doorgebladerd hier)?

Helaas niet op de foto te zien zoals ik al zei, maar de zaagtandjes zelf vertonen al geen of in ieder geval heel weinig slijtage. De enige zichtbare imperfectie is zoals gezegd de linkeronderhoek van de tand (ook te zien op de foto) waar een heel klein stukje mist.

@ Fossielenheerser:
Ik heb helemaal niets kunnen vinden van tanden die op juist die plaats gevonden zijn (lijkt me ook niet makkelijk aan te spoelen gezien het gewicht en de vorm); daardoor kwam ik hier terecht.. :)

[Bewerkt door Bobbeltje op 25-03-2008 om 16:21 NL]

Supergraver

Bericht door Supergraver » 25 mar 2008, 16:27

:D :D

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 25 mar 2008, 17:06

@ Bobbeltje:

Welkom. Voor zover dat uit de foto en beschrijving kan blijken, ziet dit er een mooie tand uit. Bijzondere kleur ook. Ik denk dat het goed zou zijn eens een duidelijkere foto te plaatsen (het is wel goed dat je de tand gedetailleerd beschrijft), liefst van beide zijden. Ik zou als ik jou was op basis van deze nieuwe foto\'s ook even de mening van enkele andere forumleden afwachten.

De conditie van een tand is afhankelijk van vele factoren, waarvan secundaire verwering (in de branding) voor vindplaatsen aan de kust in veel gevallen de meest bepalende is.
Dat de kartels nog erg goed zijn, zegt niet noodzakelijk iets over de ouderdom.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Henk Jan
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door Henk Jan » 25 mar 2008, 17:22

Een zeer goede vondst! En dat voor Goeree! Die tand moet wel een hele zwerftocht achter de rug hebben.

HJ

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Carcharodon carcharias tand

Bericht door Frederik » 25 mar 2008, 17:30

Carcharias schreef:
Iets te snel over gelezen.:D Dus inderdaad dan een C. Carcharias. ;) En hoe oud de tand is blijft hetzelfde 4 - 6 miljoen (Mioceen).
...of plioceen...
(zie ook http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=6120 )
:D

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gesloten