Jammer (2)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
binbinneke
Contacteer:
Antw: Antw: Jammer (2)

Bericht door binbinneke » 26 mar 2008, 20:34

Supergraver schreef:

Hoe essentieel moet die vindplaats dan zijn?
Volstaat \'Antwerp area\' bijvoorbeeld niet? Zolang de tanden niet in situ zijn gevonden zie ik er niet de noodzaak in om nog specifieker te zijn ...

Ik kan het zelf niet beter uitleggen.

Bovendien gaat het praten en beschuldigingen rondsmijten in dit topic er niets tegen helpen. Er zijn overal ter wereld egoïsten.

En als je dan toch iets wil laten determineren dat exactere vindplaats-info vraagt, doe dat dan toch in godsnaam niet op een forum, maar richt je dan op mail.
gr. robin

'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/

agaathunter
Antw: Antw: Antw: Jammer (2)

Bericht door agaathunter » 26 mar 2008, 21:21

somniosus schreef:
agaathunter schreef:
Hoi Peter,

Even een gewetensvraagje:
Als jij ergens een groeve weet, waar je goed kunt vinden en waar jij naar binnen mag, omdat ze je daar kennen. Ga jij die vindplaats dan op dit forum bekend maken, met het risico, dat de groeve voortaan voor iedereen gesloten is, omdat het er te druk wordt.
Dus ook voor jou gesloten.
Wat doe je dan? Toch de vindplaats bekend maken?
Groetjes: Ed
Hoi Eddy, ik zet NOOIT zo\'n vindplaatsen op een forum, ook op m\'n website ben ik uiterst voorzichtig. Als er iets nieuws opgezet wordt, is de vindplaats al gedaan of bijna gedaan (zoals Theo aangaf).
Hoi Pieter,

Deze vraag was ook niet voor jou bestemd, maar voor Peter (drongen)

Groetjes: Ed

geduld is een goede zaak

Smaug
Community Manager
Has thanked: 225 times
Been thanked: 109 times
Antw: Jammer (2)

Bericht door Smaug » 26 mar 2008, 22:45

Hey!

Ik heb me tot nu toe uit dit soort discussies gehouden, meestal omdat de punten die ik zou willen maken al gemaakt zijn en omdat ik het gevoel heb niks zinnigs aan een discussie toe te kunnen voegen. Wat me in deze discussie opvalt is dat het veel parallellen heeft met een discussie gevoerd in de wereld van de natuur en milieuclubs.

Sinds een aantal jaren bestaat er namelijk de website waarneming.nl (www.waarneming.nl). Waarneming.nl is een site waar iedereen zijn natuurwaarnemingen op kan zetten en daar word ook flink gebruik van gemaakt. De informatie is voor iedereen toegankelijk amateur en professional. Een nadeel van dit systeem is dat ook zeldzame en kwetsbare soorten (Orchideeën, geelbuikvuurpadden en ander locatie gebonden grut) op de website worden geplaatst met de precieze locatie van de vindplaats. Het is al regelmatig gebeurd dat \"verzamelaars\" hele vindplaatsen plunderen (orchideeën\"liefhebbers\" ) , soorten verstoren met fatale gevolgen (Kijk onder deze steen zit ook een geelbuikvuurpadje! Zal ik hem vasthouden terwijl je een foto maakt!?) etcetera... Dit is niet iets waar de natuurbeschermers op zitten te wachten, zulke kwetsbare rode lijst soorten zijn daarom alleen op 5-kilometerhok niveau te vinden. De precieze vindplaats blijft verborgen.

Wie om winstbejag of andere redenen aan deze zeldzame soorten wilt komen word daar echter niet door tegen gehouden. Je hoeft je allen maar aan te sluiten bij een van de onderzoek organisaties (RAVON, Floron etc.) en je krijgt ieder kwartaal informatie over soorten. Of je googelt gewoon een beetje (je weet zo dat de geelbuikvuurpadjes ergens in een oude groeve in Limburg zitten waar zwijnen de poelen open houden, de mergel liefhebbers hier weten ook vast welke).

Punt is dat er altijd rotte eieren tussen zitten die op de een of andere manier lucht krijgen van een kwetsbare vindplaats en deze beschadigen/plunderen of door een of andere reden ontoegankelijk maken voor anderen. Het is iets van alle tijden, vroeger sloot je je aan bij een vereniging, en de leuke vindplaatsen kwamen vanzelf. Tegenwoordig hebben we internet, een grote hoop info, bereikbaar voor iedereen met een computer en een beetje ervaring.

We kunnen doen wat we willen om te beschermen, en dat moeten we vooral ook doen, het is alleen een illusie om te denken dat een vindplaats nooit zal uitlekken.

Groeten,

Richard.

Ps. ik hoop dat het een beetje “sense” maakt.

[Bewerkt door Smaug op 27-03-2008 om 13:34 NL]

My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 26 mar 2008, 23:05

@Smaug,
Smaug schreef:
Ps. ik hoop dat het een beetje “sense” maakt.

Dat heb je treffend gedaan! Het probleem is dat het er bij vele \'geelbuikvuurpadden-voor-de-foto-vasthouders\' niet ingaat dat ze zeer fout bezig zijn. \'Ze\' zijn toch liefhebbers?
En mensen die \'geelbuikvuurpadden-voor-de-foto-vasthouden\' afkeuren zijn toch onsympathiekelingen, of toch op zijn minst paranoide.

mvg

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 26 mar 2008, 23:54

drongen schreef:
De vindplaats lijkt me toch wel een essentieel onderdeel van de beschrijving van het fossiel.
Ja en nee. Het meest belangrijke is de stratigrafische laag, de precieze formatie waarin het fossiel wordt gevonden, eventueel gekoppeld aan een vage locatie (vb. trilobiet gevonden in de Jemelle formatie, niveau x, regio Rochefort). En dit geldt dan nog alleen voor in-situ vondsten (De site in Antwerpen is dus buiten categorie, je kan zeggen dat de tand in Hoevenen (ex-situ) is gevonden, maar eigenlijk bedoel je Churchilldok -22 TAW, waarbij de precieze diepte afhankelijk is van de dag waarin gebaggerd wordt, maar zeker hiervan ben je nooit)

Aangezien hier de concrete vraag gesteld is betreffende de toegankelijkheid van de site in Hoevenen (en deze info is uit eerste hand):
JA, er geldt momenteel een \'zoekverbod\' (dwz dat mensen van de site gestuurd worden, wat op zich evident is), en dit is een direct gevolg van het betreden en beschadigen van de plastiek door enkelen, maar ook van het massaal aanwezig zijn van zoekers (30-40) tijdens enkele weekends.
JA, De werkzaamheden (en dus ook de heersende \'regels\')lopen zeker door tot begin mei, waarna de bevoegdheid over de site verschuift van DEME naar de Vlaamse Overheid, dan valt te herbekijken hoe het zit met toegankelijkheid voor zoekers op deze locatie.
Op dat ogenblik gaan de vondstmogelijheden in ieder geval anders (minder?) liggen dan we de afgelopen weken hebben gezien. Bovendien valt nog te bekijken hoe de site zal afgewerkt worden (beplant?). Ook hiervoor zou in principe een zekere terughoudendheid op zijn plaats kunnen zijn.

De goede wil om zoekers op het terrein toe te laten ontbreekt niet, maar ach ja, de \'rotte appels\' en \'commerçanten\' zullen zich van deze voorschriften wederom niets aantrekken.

Smaug, bedankt voor je heldere en informatieve uiteenzetting.

[Bewerkt door Frederik op 27-03-2008 om 09:17 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

trilobietje

Bericht door trilobietje » 27 mar 2008, 11:56

drongen schreef:
Als beginnend verzamelaar zou ik dit ten sterkste betreuren. De vindplaats lijkt me toch wel van belang bij het determineren, het is zo al moeilijk genoeg.

Initiatieven als dit versterken alleen maar mijn indruk dat het wereldje van de fossielenliefhebbers een zeer gesloten en egoïstische bedoening is, vooral als het op vindplaatsen aankomt.

Peter
Beste Peter,

Je bent beginnend verzamelaar. Na een tijdje zal je wel begrijpen waarom men sommige vindplaatsen afschermt van het grote publiek.
Het is zelfs al moeilijk om 1 persoon te kunnen vertrouwen, laat staan een heel forum. Er zijn nu éénmaal vindplaatsen die je uit respect voor diegene die je er in vertrouwen mee naartoe neemt, het fossiel zelf dat soms vrij zeldzaam is, de eigenaar van de groeve of de natuurlijke omgeving, niet prijs geeft aan anderen.
De afgelopen jaren heb ik al verschillende keren meegemaakt dat kleine vindplaatsen geplunderd worden of dat een groeve de toelating voor iedereen verbood nadat verzamelaars zonder toelating het terrein betraden en/of er schade aanrichtten door er grote putten te graven.
Op den duur leer je wel bij en word je niet \"egoïstisch\" zoals jij dat noemt, maar behoudsgezind.

Ik woon vlakbij een tijdelijke vindplaats (zie bericht hierboven van Frederik)
Als je dan in vertrouwen wordt ingelicht en denkt dat er maar enkele verzamelaars zullen aanwezig zijn en dan ter plekke vaststelt dat er zelfs mensen uit Duitsland aan \'t graven zijn, waar gaat het dan naartoe ?? Het leek wel een pretpark !!

grtjs

Marleen

[Bewerkt door trilobietje op 27-03-2008 om 11:59 NL]

wie niet zoekt, niet vindt

franky
Been thanked: 12 times

Bericht door franky » 27 mar 2008, 13:57

hetzelfde gebeurt op dit moment in mill.
ik zocht daar in 1999 al samen met een vijftal mensen.leuke vondsten gedaan, gezellig zoeken en plek genoeg. toen heb ik al aan verschillende mensen gevraagd om deze vindplaats niet aan de grote klok te hangen. maar je weet hoe dat gaat, van vijf worden het er twentig, veertig, honderd enz. sinds deze site in de lucht is zijn het er wel voortaan meer dan duizend geworden(niet allemaal tegelijk maar in totaal). de zeefconstructies worden steeds groter en de wachtrijen om er een bakkie uit te halen steeds langer. Ik zoek er de laatste 2 jaar niet meer zoveel omdat het gewoon niet meer leuk is, je moet voortaan staan te douwen en trekken en ruzie maken om er een bakkie uit te krijgen. in het weekend staat er 20 tot 30 man op een paar vierkante meter en als je je kont omdraait graven ze het zand onder je voeten weg. als het aan mij had gelegen hadden we deze plaats met 5 a 10 personen stil gehouden en pas bekend gemaakt als het afgelopen af, ook al duurt dat misschien 20 jaar. er worden zelf toppics met een stickie aangemaakt om de situatie op de vindplaats van dag tot dag bij te houden (de stickie is overigens al verwijderd).

moeten we niet wat zuiniger omgaan met deze vindplaats, hoe lang gaat dit nog goed.
de eigenaren staan soms al hoofdschuddend toe te kijken hoe wij idioten daar bezig zijn.

groeten van de brabantse bende

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 27 mar 2008, 14:02

franky schreef:
er worden zelf toppics met een stickie aangemaakt om de situatie op de vindplaats van dag tot dag bij te houden (de stickie is overigens al verwijderd).
Even nuanceren: die sticky werd aangemaakt om het forum te vrijwaren van de vele vragen over de toestand in Mill die hier elke dag geplaatst werden. Je haalt dus even oorzaak, gevolg en \'remedie\' door elkaar (kan gebeuren natuurlijk).
Het topic bestaat nog, maar is vanzelfsprekend niet meer sticky.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Supergraver

Bericht door Supergraver » 27 mar 2008, 16:21

Oke nu komen we aan bij Mill ;)
Sorry Franky maar hier ben ik het niet helemaal met je eens. Ik denk dat jij niets te klagen hebt, oke het is wat drukker in het weekend, maar hee je woont zelf zo dichtbij dat je na het werk zo even een uurtje kan zeven.
Over het algemeen, gedragen de meeste mensen zich in Mill, vandaar dat het nog steeds getolereerd wordt.
Wel moet ik ook bij deze plaats zeggen dat er \'vandalen\' zijn, die rommel achter laten. Maar of dit nu de zoekers zijn of de motorrijders...?
Zoeken met 20 of 30 man in het weekend is over het algemeen heel gezellig en ja wat krapper. Ook bij mij is er wel eens een tand uit m\'n bakje verdwenen, maar dieven heb je overal.
Mill is een vrij constante locatie, waar mits men zich aan de regels houd, gewoon gezocht moet kunnen worden. En in mijn ogen zeker niet behouden had moeten worden voor 20 man van uit de omgeving. Kun je nagaan hoeveel mensen plezier hebben en hadden van zoeken naar tanden in Mill! Ik heb zelf een mooie collectie uit Mill, waar ik nog elke dag plezier aan heb. En ook nu verheug ik me weer op die ene week in het jaar dat ik in Mill kan komen zoeken. Zou je me dat plezier misgunnen??
Natuurlijk had het beter geweest om de bekendheid niet zo heel ver te verspreiden, maar ja hoe beperk je dat tot de echte hobbiesten?

Groeten uit Norge!

Martijn

Wally

Bericht door Wally » 27 mar 2008, 17:15

Wat Hoevenen betreft,
ik ben er met paasmaandag nog voorbij gereden.Wat had je gedacht,er stonden weer al wagens geparkeerd.Er zullen altijd mensen zijn die alle regels en afspraken aan hun laars lappen uit zelfbejag.
Jammer dat meestal diegene die zich wel aan de regels houd daar dan voor gestraft worden.

Wally

Gesloten