Belemnitella Mucronata rostrum???
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Antw: Antw: Belemnitella Mucronata rostrum???
tandenzoeker schreef:
Lap, hier gaan we weer. Wat is er toch mis met de uitleg van Plikona? Hij probeert m.i. Bodemjager juist door het gebruik van de correcte \"moeilijke\" termen zelf op onderzoek te sturen. Dat is toch een deel van het plezier van fossielen verzamelen? Er bestaat nog zoiets als google, wikipedia, woordenboek, encyclopedie enz... om woorden op te zoeken die je niet kent. En als je er écht niet uitkomt, kan je tenminste met meer gerichte vragen komen. Moet nu werkelijk alles voorgekouwde brij zijn die je enkel kritiekloos dient binnen te slikken? Het internet is een haast onuitputtelijke bron van informatie, GEBRUIK DIE DAN OOK!!!! Verdorie toch.
Maar nu terug on-topic: Ik zie op de foto niet genoeg informatie om te besluiten wat het exact is, dus ik hou mijn handen eraf. Het ZOU inderdaad een deel van een belemniet kunnen zijn, maar ken niet voldoende af van cephalopoden (oeps, moelijk woord), om uitsluitsel te geven.
Er is niets mis met de uitleg van Plikona, alleen kan het ook begrijpelijker. Er is ooit een discussie geweest over de wetenschappelijke waarde van internet. Iemand het internet injagen met een kluitje riet en allerlei wetenschappelijke terminologie en tabellen vind ik getuigen van onwil iemand uitleg te geven op een duidelijke en bondige manier, zoals Frederik dat doet (het kan dus wel). Ik vind het dan ook een slecht argument dat je mensen aanspoort zelfstudie te doen door ze in zoiets onbetrouwbaars als internet in te sturen. Volkomen kwats dus.
Verder stelt Plikona is zijn laatste allinea dat er in andere topics alleenmaar wordt geroepen!! Is dit niet overbodig te benoemen. Hij had kunnen volstaan met het informatieve gedeelte.
Zo, zal me er verder niet meer mee bemoeien!
Groet
Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)
- Supergraver
Plikona schreef:
Pas op, bevat moeilijke woordjes! Hersencellen kunnen beschadigd worden
LOL

Ik moet zeggen na de vorige discussie gaat het steeds beter met het \'verantwoordelijk\' determineren en wordt er minder zomaar geroepen.
Het is een forum voor gevorderden en amateurs, voor volwassenen en jeugd en ieder geeft op zijn of haar manier antwoord. Ik zelf (ik heb natuurlijk wel een wat simpeler taalgebruik

Laten we het nu maar weer gezellig houden

Gr
Martijn
- tandenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Antw: Belemnitella Mucronata rostrum???
@ Gerrit-Jan: Zoals ik al zei, we verschillen hier van mening, en daar is niets mis mee. Ik ben van mening dat je op het internet weldegelijk informatie kan vinden die wetenschappelijk correct is. Om een voorbeeld te geven, ga eens zien op de website van Pieter (somniosus), of bezoek de mijne. Ik heb een lijst van PDF artikels, die je tegen eenvoudig verzoek zo, gratis, kan krijgen, en die ik op \'t net gratis heb kunnen downloaden. Maar voor je de juiste websites, in te voeren termen enz. kent, gaat er een tijdje over; dat moet je leren. En daarom is volgens mij de informatie die Plikona verstrekt, en de manier waarop, juist zo waardevol. Zijn informatie is correct en zet aan tot zelfstudie, het ZELF leren zoeken naar informatie en die informatie ZELF kritisch leren beschouwen en de juistheid ervan ZELF kritisch leren inschatten. En als je zou vastlopen zal ik de eerste zijn om je verder te helpen, als je me ook kan aantonen dat je zélf de moeite neemt om verder te zien dan je neus lang is. Beloofd!
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Hmm,
met zelfstudie niets mis, geloof me, ben het daar volkomen mee eens maar van iemand verwachten het hele internet tegen het licht te houden en (als leek) te beoordelen wat wetenschappelijk waardevol is en niet en vervolgens dan pas te komen met vragen is een beetje vergaand. Dat zou het forum dus overbodig maken, want diegenen die er verstand van hebben mogen zich dus permiteren met dure woorden te gooien zonder enig uitleg te geven. Kan ik het toch niet mee eens zijn.
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 06-04-2008 om 14:46 NL]
met zelfstudie niets mis, geloof me, ben het daar volkomen mee eens maar van iemand verwachten het hele internet tegen het licht te houden en (als leek) te beoordelen wat wetenschappelijk waardevol is en niet en vervolgens dan pas te komen met vragen is een beetje vergaand. Dat zou het forum dus overbodig maken, want diegenen die er verstand van hebben mogen zich dus permiteren met dure woorden te gooien zonder enig uitleg te geven. Kan ik het toch niet mee eens zijn.
[Bewerkt door Gerrit-Jan op 06-04-2008 om 14:46 NL]
- tandenzoeker
Iemand die de term rostrum gebruikt is geen leek. Volgens mij heeft bodemjager enkel een duwtje in de rug nodig. En zoals gezegd, het zoeken naar informatie en het interpreteren van de waarde van een artikel is een leerproces. Uit fouten leer je, en als je hulp nodig hebt bij dat leerproces kan je hier op het forum terecht bij mensen die weten waar ze het over hebben, zoals plikona. Maar de inspanning moet van twee kanten komen vind ik. Enerzijds van mensen zoals Plikona die de tijd nemen in te gaan op vragen van mensen die het niet zo goed weten, en anderzijds van de \"leek\" die moet kunnen aantonen dat hij weldegelijk moeite doet om tot een juiste determinatie te komen. Ik vind het niet de taak van dit forum om als determinatie-automaat te fungeren: steek je fossiel erin, en de naam komt eruit. Zo werkt het niet (vind ik hé).
En wat betreft die dure woorden: om misverstanden uit te sluiten heeft ieder onderdeel van een fossiel zijn eigen term. En ik moedig IEDEREEN aan ook die termen te gebruiken - en ja die termen kunnen soms als chinees overkomen. Maar Frans leren gaat ook niet van de ene dag op de andere he, dat moet je ook leren. Door het te spreken, schrijven enz. Ook zo met de juiste termen, enkel door die gebruiken leer je ze, en worden ze een automatisme. Bovendien sluit je zo misverstanden uit (ik herinner me nog levedig de dsicussies over \"de hoogte van een haaientand...).
En wat betreft die dure woorden: om misverstanden uit te sluiten heeft ieder onderdeel van een fossiel zijn eigen term. En ik moedig IEDEREEN aan ook die termen te gebruiken - en ja die termen kunnen soms als chinees overkomen. Maar Frans leren gaat ook niet van de ene dag op de andere he, dat moet je ook leren. Door het te spreken, schrijven enz. Ook zo met de juiste termen, enkel door die gebruiken leer je ze, en worden ze een automatisme. Bovendien sluit je zo misverstanden uit (ik herinner me nog levedig de dsicussies over \"de hoogte van een haaientand...).
"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.
Pace,pace!
We zouden misschien eens een discussiebijeenkomst kunnen doen plaatsvinden over dit telkens terugkerende onderwerp (bij voorkeur onder het genot van een goed glas
).
Overigens bedankt voor de verwijzing naar de eerdere topic Louis. Ik zal mijn oude collectie belemnieten uit het Zuidfranse Hauterivium, Barremium en Gargasium weer eens te voorschijn halen. Er moeten enkele in de lengte gespleten exemplaren bij zitten.
vr.gr.
We zouden misschien eens een discussiebijeenkomst kunnen doen plaatsvinden over dit telkens terugkerende onderwerp (bij voorkeur onder het genot van een goed glas

Overigens bedankt voor de verwijzing naar de eerdere topic Louis. Ik zal mijn oude collectie belemnieten uit het Zuidfranse Hauterivium, Barremium en Gargasium weer eens te voorschijn halen. Er moeten enkele in de lengte gespleten exemplaren bij zitten.
vr.gr.
De senioribus nil nisi bene
- tandenzoeker
Doen we! Ik heb nog een bak Westvletern 12 staan.
- Gerrit-Jan
- Contacteer:
Ik neem de literatuur wel mee (van internet!!), want goed bier hebben ze niet in Nederland, dus daar kan ik niet mee aan komen. Een fles Berenburger misschien!
Groet
Groet
- Supergraver
Heb je dat dooie bier in Noorwegen zeker nog nooit gedronkenGerrit-Jan schreef:
Ik neem de literatuur wel mee (van internet!!), want goed bier hebben ze niet in Nederland, dus daar kan ik niet mee aan komen. Een fles Berenburger misschien!
Groet

Gr
Martijn
Antw: Antw: Antw: Belemnitella Mucronata rostrum???
Ho Ho GJ, niet zo van die foute uitspraken doen, over fossielen OK maar pas op met uitspraken over nederlands bier !!Supergraver schreef:kratje Grolsch mee terug! Gr MartijnGerrit-Jan schreef:
want goed bier hebben ze niet in Nederland,
Goed zo Martijn:)
gr uit Enschede
Het leven is als een bos haar, het zit altijd in de war.:)