Voorstel (poging nr 2)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Supergraver
Voorstel (poging nr 2)

Bericht door Supergraver » 24 apr 2008, 16:35

Hallo lieve mensen,

Aangezien dit forum een wijdverbreid publiek kent, lijkt het mij een goed idee om vwb de vindplaatsen een duidelijke maar nieuwe lijn aan te houden.

Vindplaatsen die beschermd zijn om wat voor reden dan ook (fossielen, natuurbeheer, cultureel) zouden in het geheel niet hier op het forum moeten worden vermeld.

Overige actuele vindplaatsen zouden alleen vermeld moeten worden naar een dichtsbijzijnde grote plaats. Bijv omg Antwerpen, omg Oss, omg Osnabruck, etc, etc.

Vindplaatsen die niet meer actueel zijn, dus waar er zo goed als geen fossiel meer te vinden is, kunnen wat mij betreft gewoon worden vermeld. Denk hierbij aan Miste, Doel, Kallo, Lillo.

De vraag is wel wat we dan doen met vindplaatsen zoals de ENCI en Winterswijk. Daar zijn natuurlijk al regels aan verbonden kwa inschrijven etc.

Let op dit is mijn mening.

Gr

Martijn

franky
Been thanked: 12 times
Antw: Voorstel (poging nr 2)

Bericht door franky » 24 apr 2008, 16:48

prima idee, worden de plaatsen toch bij naam genoemd, meteen verwijderen en een waarschuwing geven, bij regelmatige herhaling gewoon van het forum afknikkeren.
meer exacte informatie kan altijd via de mail.

zo en nu ga ik echt werken.

groeten van de brabantse bende

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 24 apr 2008, 16:54

Hoi Martijn,

gewaagd hoor :D

Mss dat er (zonder gezever) weer een interessante discussie losbarst.

Wellicht is een dergelijke vermelding per vindplaats wel handig:

a) groeve actief (in gebruik); aanvraag ja /nee
b) groeve gesloten/beschermd; aanvraag ja/nee

En verder een vermelding waar/of bij wie informatie in te winnen is (vereniging) of hoe een aanmelding dient te geschieden (adres uitbater) om zodoende alles officieel en legaal te kunnen regelen.

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door tandenzoeker » 24 apr 2008, 16:57

Bij beschermde/kleine/kwetsbare vindplaatsen zou misschien in de determinatie paginas een optie kunnen toegevoegd worden? Zo zou je moeten kunnnen kiezen voor bvb. \"beschermde vindplaats\", en je beperken tot het land? Als dan de stratigrafische gegevens correct zijn, moet dit kunnen.

Wat betreft de actuele vindplaatsen vind ik dit een aanvaardbare middenweg. Let op bij het posten van afbeeldingen dat je zo ongewild geen lokatie prijsgeeft.

Bij locaties waar regels gelden ivm inschrijven/toestemming vragen in actieve groeves (ENCI, Winterswijk, regio Limburg, regio Mons, omg Osnabruck, Waasland enz.) kunnen we m.i. niet meer doen dan contactgegevens opgeven, en een opsomming maken van de geldende regels? Eventueel eerst melden/toestemming vragen aan de groeve-eigenaars vanwege fossiel.net?

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 24 apr 2008, 17:06

Zonder de partypooper te willen zijn, zou het niet zinvol zijn hetgeen je concreet voorstelt eens in een mail uit te schrijven, waarbij je duidelijk maakt wat je voorstel is voor het FORUM, versus je voorstel voor de vindplaatsenpagina op de WEBSITE? Want dit zijn toch wel twee heel verschillende zaken. Hierover kan natuurlijk intussen wel gepraat worden op het forum, maar zoiets kan toch beter per mail aan Herman gericht worden ook, niet?

Hoedanook, als je voorstel ook gericht is op de website zelf, en er zou een goed systeem uitgewerkt kunnen worden waar iedereen beter van wordt, zal dit nog wel wat voeten in de aarde hebben wat betreft uitwerking van het voorstel, opzoekwerk en programmeren van de code. Ach, ik wil maar zeggen dat zoiets niet op een dagje gepiept is :D

[Bewerkt door Frederik op 24-04-2008 om 16:07 NL]

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

webmaster
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door webmaster » 24 apr 2008, 17:15

Destijds heb ik fossiel.net opgezet omdat goede info over fossielenzoeken niet beschikbaar was voor de beginner, en moeilijk te krijgen voor de gevorderde fossielenzoeker. De vindplaatsen vallen hier zeker ook onder.

Vindplaatsen werden vaak zoveel mogelijk \"voor zichzelf\" gehouden o.a. om de concurrentie te beperken. Voor deze individuen misschien goed, maar niet voor de hobby in het algemeen.

Ik zou er dan ook ernstig moeite mee hebben om vindplaatsen niet meer, of alleen vaag te vermelden.

Nu is er natuurlijk wel een probleem met wetenschappelijke en kwetsbare vindplaatsen die bescherming behoeven. Die vermelden we niet, of beperkt op de vindplaatsenpagina.

Per vindplaats wordt dit nu per geval bekeken. Wat ontbreekt is een echt beleid. Ik zou er voorstander van zijn om hiervoor een soort checklist te maken. Dat scheelt ook discussies achteraf.

Goede omgang met vindplaatsen is noodzakelijk. Daarom promoten we dan ook zoveel mogelijk goed gedrag voor de omgang met vindplaatsen (o.a. verzamelregels).

Voor wat betreft gedooggevallen zoals in Mill is het nou eenmaal zo dat het een keertje afgelopen kan zijn. Voor wat betreft het voorkomen van incidenten kunnen we dat zelf in de hand proberen te houden door bijvoorbeeld elkaar aan te spreken over gedrag. Goede verstandhouding met de uitbaters is van groot belang!

Het geheimhouden van vindplaatsen (tenzij kwetsbaar) vindt ik uit principe een slechte zaak. Hoe meer ogen op een vindplaats, hoe meer fossielen er uiteindelijk gered worden van de cementmolen of andere verwerking!
Waarom zou iemand die eerder van een vindplaats wist meer rechten hebben om hier te zoeken? De consequentie kan dan inderdaad zijn dat het iets drukker wordt op bepaalde vindplaatsen, maar daar kunnen wellicht ook andere oplossingen voor gezocht worden.

Beperken van vindplaatsinformatie zelf lijkt me geen optie. Vaag en geheimzinnig doen op het forum ook niet. Als het niet via deze website gebeurt, zijn er voldoende andere wegen op internet te verzinnen...

Tijdens het fossielenweekend ga ik met Frederik in ieder geval over dit onderwerp uitgebreid in gesprek. En natuurlijk met ieder ander die daar ideeën over heeft.

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Supergraver

Bericht door Supergraver » 24 apr 2008, 17:16

Hoi Frederik,

Ik snap dat zoiets zeker z\'n tijd nodig heeft. Maar ik plaats het zo op het forum, zodat een ieder eventueel met wat toevoegingen of veranderingen kan komen opdagen. En dan zou het misschien aan de beheerders en Herman zijn om eventueel hier en daar de boel te herzien/veranderen.

Gr

Martijn

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Voorstel (poging nr 2)

Bericht door Frederik » 24 apr 2008, 17:25

Supergraver schreef:
Ik snap dat zoiets zeker z\'n tijd nodig heeft. Maar ik plaats het zo op het forum, zodat een ieder eventueel met wat toevoegingen of veranderingen kan komen opdagen.
Inderdaad. Ik juich je initiatief toe en zal dit topic met grote interesse volgen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

binbinneke
Contacteer:

Bericht door binbinneke » 24 apr 2008, 17:47

Ik ga totaal akkoord met Martijn.
Zolang je bericht niets te maken heeft met determinatie, zie ik er het nut niet van in om een specifieke vindplaats te vermelden. (op dit forum)
gr. robin

[Bewerkt door binbinneke op 24-04-2008 om 16:47 NL]

'Search' your way into life.
http://www.sharksandfossils.page.tl/

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Antw: Voorstel (poging nr 2)

Bericht door Gerrit-Jan » 24 apr 2008, 18:31

webmaster schreef:

Stelling 1:
Vindplaatsen werden vaak zoveel mogelijk voor zichzelf\" gehouden o.a. om de concurrentie te beperken. Voor deze individuen misschien goed, maar niet voor de hobby in het algemeen. Ik zou er dan ook ernstig moeite mee hebben om vindplaatsen niet meer, of alleen vaag te vermelden.
Hier ben ik het volkomen mee eens.

Stelling 2:
Nu is er natuurlijk wel een probleem met wetenschappelijke en kwetsbare vindplaatsen die bescherming behoeven. Die vermelden we niet, of beperkt op de vindplaatsenpagina.

Per vindplaats wordt dit nu per geval bekeken. Wat ontbreekt is een echt beleid. Ik zou er voorstander van zijn om hiervoor een soort checklist te maken. Dat scheelt ook discussies achteraf.
Een eenduidig beleid is dus zeker van belang en de discussie daarover ook!!

Stelling 3:
Goede omgang met vindplaatsen is noodzakelijk. Daarom promoten we dan ook zoveel mogelijk goed gedrag voor de omgang met vindplaatsen (o.a. verzamelregels).
Daar doen jullie zeker goed aan en de regels zijn zeer duidelijk.

Stelling 4:
Voor wat betreft gedooggevallen zoals in Mill is het nou eenmaal zo dat het een keertje afgelopen kan zijn. Voor wat betreft het voorkomen van incidenten kunnen we dat zelf in de hand proberen te houden door bijvoorbeeld elkaar aan te spreken over gedrag. Goede verstandhouding met de uitbaters is van groot belang!.
Goede verstandhouding met de uitbater is belangrijk zoals ook het aanspreken op elkaars verantwoordelijkheid (draag je SAMEN)

Stelling 5
a) Het geheimhouden van vindplaatsen (tenzij kwetsbaar) vind ik uit principe een slechte zaak. Hoe meer ogen op een vindplaats, hoe meer fossielen er uiteindelijk gered worden van de cementmolen of andere verwerking!

b) Waarom zou iemand die eerder van een vindplaats wist meer rechten hebben om hier te zoeken? De consequentie kan dan inderdaad zijn dat het iets drukker wordt op bepaalde vindplaatsen, maar daar kunnen wellicht ook andere oplossingen voor gezocht worden.
a) Gaat mij ook zo als ik die loader zie die al die brokken aan het aftranporteren is en in de vermaler dumpt!! Is er net iemand een mooie Acanthoceras uit de steen aan het kloppen (proffessioneel en voorzichtig, zoals Peter), gaan er tien brokken de molen in, haha)

b) noem de oplossingen ;)
Stelling 6:
Beperken van vindplaatsinformatie zelf lijkt me geen optie. Vaag en geheimzinnig doen op het forum ook niet. Als het niet via deze website gebeurt, zijn er voldoende andere wegen op internet te verzinnen...
Vaag en geheimzinnig doen vind ik ook uit den boze, daarom zijn duidelijke afspraken/ consencus en een goede verstandhouding noodzakelijk!!

Maar ja, over de mogelijkheden op internet heb ik nog mijn twijfels (dat is een andere discussie).[/quote]

webmaster schreef verder:

Tijdens het fossielenweekend ga ik met Frederik in ieder geval over dit onderwerp uitgebreid in gesprek. En natuurlijk met ieder ander die daar ideeën over heeft.

Ben graag van de partij!!

Groet

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 24-04-2008 om 21:28 NL]

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Gesloten