Voorstel (poging nr 2)

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plikona
Been thanked: 1 time
Antw: Voorstel (poging nr 2)

Bericht door Plikona » 24 apr 2008, 20:05

Ben net terug uit het buitenland en wat blijkt: heb ik toch een discussie over vindplaatsen gemist zeker! :D

Goed voor wat het waard is:

@Martijn: Toppie ;)

Vroeger werd men lid van een vereniging om in een vindplaats te geraken en om er te kennen. In iedere vereniging had je dus wel enkele malafide leden die , éénmaal aan de desbetreffende informatie was geraakt, \'privé\'uitstapjes maakten, waardoor soms verenigingen nergens nog aan een toelating kwamen door deze \'fossielenliefhebbers\'.

Internet heeft veel gemakkelijker gemaakt want eigenlijk is het dus een heel grote vereniging. Met de bijhorende malafide elementen. Maar dat de gegevens voor iedereen beschikbaar zijn(je moet zelfs geen lid zijn , laat staan een bonafide om toch alles te weten te komen) vind ik persoonlijk het zwakke punt in deze aanpak.

Gerrit Jan heeft blijkbaar een prachtig initiatief genomen door zijn zoektochtorganisatie. Maar ik ken het logische vervolg van het verhaal daar ik het al zovele malen heb zien gebeuren.
-Verenigingen allerhande hebben nu de juiste informatie en weten dat de groeveuitbater er positief tegenover staat.
-De groeve zal daarna overspoeld worden door einzelgängers die zonder toelating toch hun slag slaan. En toezichthouders worden een beetje bedreigd en de sfeer slaat al om.
-De eigenaar ontdekt dat veel objecten uit zijn groeve voor grof geld op het internet wordt aangeboden.
-Er gebeuren meer \'bijna-accidenten\' met onvoorzichtige ammonieten-jackers.
-De eigenaar stelt een verbod in en laat zoekers enkel tegen betaling nog in zijn groeve.
-De eigenaar schiet op onverlaten die zich toch in de groeve wagen.
Dit scenario is al herhaaldelijk van toepassing geweest.

Wat mij dus vooral stoort is dat iedereen, bonafide of malafide, lid of niet, hier zonder problemen alles kan meeplukken.
Op korte termijn misschien een succes voor de hobby, op iets langere termijn is het nefast.

Dit was mijn zegje. Ik zal jullie verder niet meer storen.
MVG

tandenzoeker
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Bericht door tandenzoeker » 24 apr 2008, 20:52

Toegang tot gedetailleerde vindplaatsgegevens beperken op één of andere manier? Misschien in een \"for your eyes only\" databank? Is dit technisch mogelijk? Beperken tot \"dinootjes\", of mensen met xxx aantal berichten? Of enkel als de beheerders dit toestaan. Of ...

Ofwel vindplaatsen enkel via mail doorgeven, maar dit is geloof ik al ergens geopperd?

Of meer ééndaagse fossiel.net uitstappen zoals in een \"echte\" club, niet dat de fossiel.net gemeenschap niet echt is, maar je begrijpt me wel hoop ik. Ik wil er wel eens eentje organiseren, moest er vraag naar zijn? Zo kan je ook locaties delen en zie je de mensen met wie je ze deelt, vind ik ook belangrijk.

"Wijze mensen praten omdat ze iets te zeggen hebben; dwazen, omdat ze iets willen zeggen." - Plato.

Time lord

Bericht door Time lord » 24 apr 2008, 22:00

Een interessante discussie dit. Ben benieuwt wat hier de vruchten van zullen zijn.

Zelf ben ik het eens met Herman en Gerrit-Jan.
Het zou inderdaad zonden zijn voor de hobby als vindplaatsen ineens geheim worden. Ik bedoel dan met name \'vrij\'toegangekelijke vindplaatsen (maw. openbaar/via toestemming verkregen toegang).
Kwestbare of beschermde vindplaatsen moeten als zodanig behandeldt worden.

Wij beoefenen toch deze hobby om informatie over het verleden te verzamelen en met elkaar te delen? Om zo uiteindelijk een steentje bij te dragen aan de wetenschap? Mensen met slechte bedoelingen heb je er altijd tussen zitten. Hoe goed je een vindplaats ook probeert te beschermen. Laat die paar het niet verpesten voor de rest.

Misschien een idee om een duidelijke gedragscode op te stellen en die flink te promoten. Zoals \"uk fossils\" dat bv doet. http://www.ukfossils.co.uk/national_collecting_code.htm

[Bewerkt door Time lord op 24-04-2008 om 21:00 NL]

Supergraver

Bericht door Supergraver » 24 apr 2008, 22:22

Er zit nogal wat ruimte tussen geheim houden en aan de hele wereld op de km nauwkeurig bekend maken.

Ik ben zelf voor een beetje verhullen ;)
Bijv. laten we voor het gemak maar weer eens de vindplaats Mill gebruiken. Wanneer we bij de vindplaats beschrijving nu spreken over de zandopspuiting in de omgeving van Oss, dan zal een nieuwe bezoeker er in iedergeval meer moeite voor doen dan via de routebeschrijving zandopspuiting Mill bij vindplaatsen.
Hij zal dan actief hier op het forum moeten inloggen en vragen hoe hij daar kan komen etc etc. Aan ons als \'vaste leden\' is het dan de taak om dit niet op het forum te vertellen, maar de beste man even een mailtje te sturen en daarbij er even op te wijzen dat hij zich wel aan de geldende regels moet houden, etc, etc. Op deze manier hou je een beetje controle en een schaduwlezer die ons niks biedt krijgt ook niks op een presenteerblaadje van ons.
Ja dan moeten we wel helemaal iemand een e-mail sturen, poehee, poehee. Maar wellicht kunnen we ons 10 jaar langer actief in Ned en Bel (Noorwegen ;) ) met onze hobby bezighouden.

Maar nogmaals dit is mijn mening en het besluit ligt toch bij Herman.

Gr

Martijn

Gerrit-Jan
Contacteer:

Bericht door Gerrit-Jan » 24 apr 2008, 22:32

Oss is wel heeeeel erg ruim en dat vind je dus nooit. Ookal zou je Mill/ Langenboom zeggen, als iemand niet weet waar de \"kuilen\" liggen, vind je het nog niet ;)

Maar ja, als ik er voor pleit om te zeggen regio \"Munsterbekken\" vind ook geen h**d die groeve in RH**NE. Landkreis Steinfurt zou dan handiger zijn. Geef je toch een richting aan. De rest is dan op te zoeken op internet.

[Bewerkt door Gerrit-Jan op 24-04-2008 om 21:38 NL]

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

sharkteethrene

Bericht door sharkteethrene » 24 apr 2008, 22:51

Inderdaad een belangrijk en interesant onderwerp.

Laat ik voorop stellen dat ik de mening die Plikona uiteenzet steun.
Dit in zijn gehele relaas.

Dat nu iedereen vermeld vindplaatsen niet voor zichzelf te houden,en dit kenbaar te maken?
Dit is in de praktijk zeker niet het geval,
En ook te begrijpen.
Wie wil er nu ongenodigde gasten op de locatie,die het kunnen verpesten (en doen)voor diegene met de goede bedoelingen.
Hier zit niemand op te wachten!

Dus waar het in praktijk op neer komt:
Je willigt de mensen in,waarvan je weet dat ze hetzelfde doel nastreven.
En die de regels van de desbetreffende locatie in acht nemen.
Helaas kun je je daarin ook eens vergissen,en toch iemand informeren die sch..t heeft aan de regels.
En waardoor jezelf in verlegenheid wordt gebracht (dit is mij ook overkomen)

Hetvolgende wil ik graag even opin gaan:
Toegang tot gedetailleerde vindplaatsgegevens beperken op één of andere manier? Misschien in een \"for your eyes only\" databank? Is dit technisch mogelijk? Beperken tot \"dinootjes\", of mensen met xxx aantal berichten? Of enkel als de beheerders dit toestaan. Of ...

Ik ben van mening dat je gewoon iemand moet \"inschatten\" op zijn persoonlijkheid.
Voordat je die persoon info verschaft.
Hiermee kan je wel eens de fout ingaan,maar door schaad en schande leer je wel wie ergens van op de hoogte kunt stellen.

Als diegene die jij de info verteld hebt,dezelfde doelen nastreeft?
Zal hij ook alleen mensen verwitiggen met die doelstelling.
en komen alleen de juiste mensen met de goede intensie dit te weten.

Ik spreek hier over de realiteit in de praktijk,zoals ik hem waarneem.
Mischien hebben andere een afwijkende mening?

Groetjes,

Rene.

Kennis is relatief, we maken gebruik van wat we heden (denken te) weten.
Morgen is er weer een nieuwe dag,dit met nieuwe vondsten en wellicht andere inzichten!

Supergraver

Bericht door Supergraver » 24 apr 2008, 23:05

One hundred and eightyyyyyyyyy!

Helemaal mee eens Rene!
Daar vat je de koe bij de horens en trap je de mexicaan in z\'n \'huebos\'.

Gr

Martijn

Time lord
Antw: Antw: Voorstel (poging nr 2)

Bericht door Time lord » 24 apr 2008, 23:31

Supergraver schreef:

Hij zal dan actief hier op het forum moeten inloggen en vragen hoe hij daar kan komen etc etc. Aan ons als \'vaste leden\' is het dan de taak om dit niet op het forum te vertellen, maar de beste man even een mailtje te sturen en daarbij er even op te wijzen dat hij zich wel aan de geldende regels moet houden, etc, etc.
Dat zou een mooie oplossing kunnen zijn. De informatie blijft op die manier toegankelijk voor andere zoekers en je houd toch een beetje controle. Bovendien leer je zo nieuwe collega zoekers kennen. Ook leuk.

Plikona

Bericht door Plikona » 24 apr 2008, 23:40

Bedankt René,

ik heb nu al een half druppeltje moed om ooit eens naar Oss te gaan. ;)

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Voorstel (poging nr 2)

Bericht door Frederik » 25 apr 2008, 00:35

plikona schreef:
Ben net terug uit het buitenland en wat blijkt: heb ik toch een discussie over vindplaatsen gemist zeker! :D
Ik vroeg me al af waar je bleef :D

Er valt weinig tegen je pleidooi in te brengen.
Wat mij de laatste tijd opvalt is dat eigenaren precies steeds vaker de verkoop van fossielen als probleem ervaren (zo ook bijvoorbeeld wat betreft de vondsten uit het Antwerpse, waar veel sympathie geuit werd voor de \'enthousiaste verzamelaar\', maar tegelijk een grote bezorgdheid over de enkelingen die met commerciële bedoelingen kwamen zoeken).

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gesloten