Welke Trilobieten uit Vireux heb jij in je verzameling?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Welke Trilobieten uit Vireux heb jij in je verzameling?

Bericht door Frederik » 29 apr 2008, 22:59

Het genus Phacops is niet gekend uit Vireux (maar zeg nooit \'nooit\' ). Kans is groot dat het Geesops betreft, maar het zou ook Pedinopariops kunnen zijn. Het onderscheid tussen de twee is vrij vlot te zien aan de ogen, zoals eerder in dit topic al beschreven, maar er zijn nog verschillen.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Alfer
Contacteer:
Antw: Antw: Welke Trilobieten uit Vireux heb jij in je verzameling?

Bericht door Alfer » 29 apr 2008, 23:33

MarkW schreef:
Zit het kopje van de linker op de eerste foto er nog op?
Nee, zo dom was ze terecht nou ook weer niet :)
Ik ben bang dat ze er niet meer is, wat er gebeurt is met haar verzameling weet ik niet.
Ze woonde voor mij nou ook weer niet \'vlak naast de deur\'.

Wees nieuwsgierig - Stephen Hawking

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 29 apr 2008, 23:41

Thanks Fred,
die linker proetid is zo afgerold dat ik er weinig meer van kan maken. Het opgerolde diertje is \'compleet\' maar de details zijn weg. In ieder geval is die \'lepel\', kenmerkend voor Diademaproetus, niet (meer?) aanwezig. Die andere twee had Allart all eerder op Rhenocynproetus voor me gezet ;)

<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

MarkW

Bericht door MarkW » 30 apr 2008, 00:06

Frederik, bedankt dat je dit topic zo ondersteund met het helpen van mensen met het determineren van hun oude maar prachtige trilobieten uit Vireux!

Mensen bedankt voor het posten van jullie trilobieten, dankzij jullie is de topic nu al een succes, als iemand nog trilobieten uit omgeving Vireux heeft, stuk voor stuk zijn ze welkom in deze topic!

@Ceraurus
Bedankt voor de aanvulling aan het topic met je foto\'s, prachtig dat er dus weer een soort te extra te zien is in deze topic

@Robii
Zou je het erg vinden wat foto\'s van je trilobieten uit Vireux te laten zien? Elke trilobiet is er eentje, en uit Vireux zijn alle trilobieten in dit topic meer dan welkom, zo kun je ook gelijk met hulp van de trilobietenkenners alhier de correcte naam aan je trilobieten toekennen.

met vriendelijke groet,

Mark

radiaspis
Senior Lid
Contacteer:

Bericht door radiaspis » 30 apr 2008, 01:18

Hallo allemaal,

Erg leuk om al deze stukken uit Vireux bijelkaar te zien! Mark, bedankt voor de topic en je mailtje hierover.

Phacops blijft een geldig geslacht maar is niet bekend uit Vireux. Er zijn andere geslachten zoals Pedinopariops en Geesops die erop lijken, en die wel in Vireux voorkomen. In de Grondboor & Hamer van 2004 (nr. 3/4) staat op pagina 66-68 een uitgebreide uitleg hierover.

Allart

drongen

Bericht door drongen » 09 mei 2008, 22:08

Afbeelding

Afbeelding

Op verzoek van Mark hier mijn twee trilobieten uit Vireux, een Asteropyginae en een Geesops sparsinodosus gallicus. Met dank aan Mark en Allart voor de hulp bij het determineren.

Peter

nestor

Bericht door nestor » 09 mei 2008, 22:31

Mooi Peter, vooral de Asteropyginae.
v.gr.
Jan

De senioribus nil nisi bene

MarkW

Bericht door MarkW » 10 mei 2008, 00:40

Bedankt Peter,
Vooral jouw Asteropyginae is echt een kunstige trilobiet, prachtig!!

met vriendelijke groet,

Mark

Ceraurus

Bericht door Ceraurus » 10 mei 2008, 11:27

Ook ik moet me aansluiten bij de laatste twee berichten; mooie stukken, vooral de eerste! Trilobites rule!

<:{{{{{>

Trilobiti Ceská Republika

nestor

Bericht door nestor » 24 mei 2008, 16:44

Afbeelding

Afbeelding

Hallo Mark
In mijn oude collectie vond ik nog 2 kleine Vireux-trilobieten. Helaas kan ik met mijn camera geen goede detailfoto\'s maken.
De eerste, lengte ontrold 2 cm.,. uit 1983 (op mijn kaartje nog aangeduid als phacops latifrons) lijkt een Pedinopariops (7 rijen lenzen). Hiervan 2 gebrekkige foto\'s.
De tweede, uit 1971, heet op het kaarje Proetus laevigatus. Moet naar ik meen nu aangduid worden als Gerastos. Bruce Lieberman (Evolution of the trilobite subfamily Proetinae,etc.) noemt de laevigatus een subspecies van de Gerastos cuvieri. Allart van Viersen vermeldt in Rhenohercynian trilobites, Eifel and Ardennes de Gerastos cf. cuvieri. Deze is opgerold 5 mm. Daar krijg ik geen foto van.
Ik hoop over enkele weken met de professionele camera van mijn zoon alsnog duidelijke foto\'s te verzorgen. Allart kan me dan misschien vertellen of ik onzin beweer.

vr.groet Jan

De senioribus nil nisi bene

Gesloten