Determinatiehulp bij mammoetbot
- Robbie Manders
Determinatiehulp bij mammoetbot

Ik heb deze gekregen van mijn tante, maar het probleem is dat ik niet weet welk \'onderdeel\' het is van de mammoet.
Ik denk dat het een stuk van de borstwervel is, maar dit weet ik niet zeker.
Afmetingen zijn ongeveer 40cm x 17cm.
Misschien weet iemand van jullie het?
Alvast bedankt!
[Bewerkt door Robbie Manders op 23-05-2008 om 14:23 NL]
- Carcharias
- Contacteer:
Antw: Determinatiehulp bij mammoetbot
Ik zie het al.. het is een doornvormig uitsteeksel van een wervel. Dit staat boven op de wervel. Ik heb even geen foto om het te laten zien. Maar zoek maar eens op het forum bij \"doornvormig uitsteeksel\" of bij google. Dan zie je het wel.
Gr. Robbin
Gr. Robbin
Luctor et Emergo
Hoi ,
Ik ben absoluut geen kenner van al doe bottoestanden maar zou toch graag een reactie plaatsen.
Correct me if I\'m wrong , maar ik heb nog nooit een dorsaal uitsteeksel gezien met de afmetingen 40x17cm.
Ofwel is dit een nieuwe soort , een enorm dier ?
Een dorsaal uitsteeksel zal het dus alvast niet zijn.
Wat het wel is weet ik helaas niet , ik ben een enorme leek op \"botvlak\".
Ik laat de rest aan de pro\'s over.
Groetjes,
Gunther
[Bewerkt door mineraal0 op 23-05-2008 om 18:18 NL]
Ik ben absoluut geen kenner van al doe bottoestanden maar zou toch graag een reactie plaatsen.
Correct me if I\'m wrong , maar ik heb nog nooit een dorsaal uitsteeksel gezien met de afmetingen 40x17cm.
Wat het wel is weet ik helaas niet , ik ben een enorme leek op \"botvlak\".
Ik laat de rest aan de pro\'s over.
Groetjes,
Gunther
[Bewerkt door mineraal0 op 23-05-2008 om 18:18 NL]
- Jan Losser
Het is het doornwormig uitsteksel en de afmetingen zijn normale afmetingen voor een Mammoet
Zonder verleden geen toekomst
Antw: Antw: Determinatiehulp bij mammoetbot
Bij mammoeten en andere grote zoogdieren zijn er aan de doornuitsteeksel spieren bevestigd die helpen bij het hoofd omhoog houden. En een groot en zwaar hoofd betekent lange doornuitsteeksels.mineraal0 schreef:
\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin
Hoi!!
Ik heb ergens nog een borstwervel van een mammoet liggen. Lijkt het u wat om als ik morgen er een foto van maak, om ze dan te vergelijken? Volgens mij is het inderdaad ook een borstwervel. Ik zal morgen middag even de foto\'s plaatsen.
MVG,
Benjamin
Ik heb ergens nog een borstwervel van een mammoet liggen. Lijkt het u wat om als ik morgen er een foto van maak, om ze dan te vergelijken? Volgens mij is het inderdaad ook een borstwervel. Ik zal morgen middag even de foto\'s plaatsen.
MVG,
Benjamin
Nur indem man sich über das Bekannte
völlig verständigt hat, kann man
miteinander zum Unbekannten
fortschreiten.
fortschreiten.
Hoi,
Dit is hem. En nu vergelijken maar.
MVG,
Benjamin
Nur indem man sich über das Bekannte
fortschreiten.
fortschreiten.
Wat je ziet is het bot om het kanaal waar het ruggemerg doorheen heeft gelopen en het uitsteeksel daarboven.
Daar waar de opening zit, hoort een flinke ronde wervelschijf te zitten, die bij beide exemplaren is afgebroken.
Groeten, Cuglel
Daar waar de opening zit, hoort een flinke ronde wervelschijf te zitten, die bij beide exemplaren is afgebroken.
Groeten, Cuglel
Gewoon doormodderen

Hier hetzelfde stuk van een wervel
een kleinere wervel met een stukje \"pin\"
Zoals je ziet op de foto van een bison moet dat opstekend stuk een enorme massa vet,vlees en spieren op z\'n plaats houden.
Theo