Tsjechi
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Tsjechië, cambrium, vindplaats 2 cephalons
Beste mensen
Zoals ik in mijn vorige topic http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... picID=6511 reeds aangaf hierbij enkele foto\'s van midden cambrische vondsten die we in Tsjechië gedaan hebben.
De foto\'s van deze 2e vindplaats heb ik verdeelt over twee topics; één met cephalons en één met thorax/pygidium en een enkel bijna compleet exemplaar.
De meeste cephalons die ik hier laat zien horen volgens mij tot de Paradoxides en hopenlijk ook enkele tot Hydrocephalus. Voor mij is het verschil niet altijd duidelijk te zien. Volgens mij zijn foto 2 en 3 (let op de nummering rechts onder) Paradoxides.
Foto 15 en 16 zijn duidelijk andere trilo\'s waarvan ik geen idee heb wat het kan zijn. Ze zijn meen ik te herinneren ook maar hoogstens één cm breed.
Ik reken op jullie hulp

De breedte van de cephalons (behalve de laatste 2 foto\'s) zit tussen de 3 en 4 cm.
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 18-05-2008 om 09:21 NL]
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 18-05-2008 om 13:55 NL]
Robert Mensink
Antw: Tsjechië, cambrium, vindplaats 2 cephalons
Wat een vondsten Robert. Blij dat ik geen jaloers type ben.
Duidelijke glabellare lobben, grote ogen,sommige met \"anterior borders\", je zult er niet ver naast zitten. Maar met een expert als Tomas waag ik me niet aan determinatie van Tsjechen.
vr.gr.
Jan
[Bewerkt door nestor op 18-05-2008 om 08:46 NL]
Duidelijke glabellare lobben, grote ogen,sommige met \"anterior borders\", je zult er niet ver naast zitten. Maar met een expert als Tomas waag ik me niet aan determinatie van Tsjechen.
vr.gr.
Jan
[Bewerkt door nestor op 18-05-2008 om 08:46 NL]
De senioribus nil nisi bene
Hoi Robert,
kun je van 15 en 16 nieuwe plaatjes maken? Ik vermoed dat dat Hydrocephalus minor is; lucky you. Ik wil een foto recht erop met strijklicht waarbij ik ook goed de plooien kan zien. Die \'vreemde stukken\' zijn mondplaten (hypostomen)van Paradoxides gracilis, de (grof gezegd) \'onderkant van de kop\'. Rest is allemaal P.gracilis.
<:{{{{{>
kun je van 15 en 16 nieuwe plaatjes maken? Ik vermoed dat dat Hydrocephalus minor is; lucky you. Ik wil een foto recht erop met strijklicht waarbij ik ook goed de plooien kan zien. Die \'vreemde stukken\' zijn mondplaten (hypostomen)van Paradoxides gracilis, de (grof gezegd) \'onderkant van de kop\'. Rest is allemaal P.gracilis.
Trilobiti Ceská Republika

Beste Robert en Koos,
weer ff een paar beestjes voor de zware taak (LOL!!!) die jullie staat te wachten; het determineren van jullie vondsten.
De eerste foto met de twee cephala betreffen beide Hydrocephalus minor. Ik heb beide stukken echter in Vrystkow in de P.gracilis zone gevonden tussen de soort die jullie inmiddels kunnen dromen.
De tweede foto betreft Rejkocephalus rotundatus die ik tevens in de P.gracilis zone heb gevonden. Rejkocephalus komt eigenlijk in een eigen zone voor \'Hydrocephalus lyelli (=Rejkocephalus rotundatus) zone met daaronder de beroemde \'Ellipsocephalus hoffi subzone\'. Ik heb de kop voorgelegd aan wat tsjechische maten en die vertelden me dat het R.rotundatus betreft. Let dus wederom op wat je in je handen hebt!
Let daarom bij het uit elkaar houden van tsjechische redlichiden op de volgende zaken:
-vorm cephalon
-glabellaire plooien (met name hoeveel)
-ogen (vorm, plaats, grootte)
Hydrocephalus is te herkennen aan de peervormige, bollere maar minder brede glabella. De glabella van Paradoxides is breder en wat platter.
De preglabellaire rand bij Hydrocephalus is breder en duidelijker zichtbaar dan bij Paradoxides. Dit is het randje voor de glabella (\'puntje van de neus\').
Een ander belangrijk verschil is dat Hydrocephalus een \'pukkel\' (occipital spine) heeft op de achterste lob van het cephalon. Paradoxides heeft dit niet. (Ook de gele Hydrocephalus carens uit Skrije-area heeft deze pukkel).
De eerste drie plooien van beide soorten zijn goed zichtbaar, de vierde en vijfde zijn bij Hydrocephalus beter zichtbaar dan bij Paradoxides. De vorm van de plooien verschilt licht.
Dan het verschil met Rejkocephalus rotundatus. De oude namen van dit stuk zijn Paradoxides rotundatus en Hydrocephalus lyelli. Ook dit waterhoofd heeft de \'pukkel\', iets kleinere ogen, de waterhoofd-druppel maar tevens de Paradoxides-breedte in de glabella. Kortom de kop is nog lomper en breder dan Para en Hydro bij elkaar. Het meest wezenlijke verschil zit hem echter in de vijf duidelijk zichtbare plooienreeksen op de glabella.
Rejkocepahlus is een zeldzamere redlichid in CZ.
Volgen jullie het nog? 8)
- Fossielenzoeker
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Dag Tomas
Je voorziet ons van een heleboel info waarin ik probeer de weg niet kwijt te raken. Mooie foto\'s overigens. Is het Jince materiaal nog moeilijk te prepareren?
Ik moet zeggen dat ik het zeker boeiend vind en toch wel ben gegrepen door de geologie en paleontologie van Tsjechië.
Ik ga zeker nog een keer terug om op mijn gemak te kunnen zoeken.
Met name Jince heeft daarbij mijn voorkeur evenals het mooie Devoonrif Plesivec nabij Koneprusy. Ik heb hier een cephalon van wel bijna 10 cm gevonden. Volgens mij Paralejurus campanifer. Hij is niet mooi maar wel intigerend. Zeker omdat ik ook nog cephalon onderdelen van zijn broertje en zusje gevonden heb. Er moet volgens mij veel en mooi materiaal te vinden zijn.
Foto 15 en 16 zal ik opnieuw maken als ik het materiaal hier in huis heb. De handel is nog steeds in Valek. Op foto 15 zie ik wel de \'pukkel\' op de achterste lob. Het zou uitgaande van jou beschrijving inderdaad een hydrocephalus kunnen zijn. Gaaf, toch nog een \'waterhoofd\'!
Je hebt het over verschillende lagen. Bijgaand een foto van onze vindplaats. Er was voor onze komst al een groot gat gemaakt door enkele Italianen dat wij vrij makkelijk verder konden uitbouwen. Ik hoop dat de foto jou genoeg info geeft om bij benadering aan te kunnen geven in welke laag wij hier onze vondsten hebben gedaan. De lijven en staarten uit het andere cambrium-topic zijn hier ook gevonden.
De Ellipsocephalus hoffie-laag hebben wij niet kunnen vinden. Wellicht zaten we daarvoor nog te laag op de heuvel?
[Bewerkt door Fossielenzoeker op 21-05-2008 om 07:18 NL]
Robert Mensink
Aan je foto kan ik natuurlijk niet zien in welke laag je zat. Gezien je materiaal en de veelheid aan Paradoxides hebben jullie zitten wroeten in P.gracilis zone.
De Ellipso\'s liggen een stuk hoger op de heuvel in de bosjes. De Hydro\'s liggen richting kazerne-poort maar daar kun je beter wegblijven. Hier zijn ook delen afgestort met beton.
We moeten ff off-line een keer wat afspreken lijkt me goed plan.
De Ellipso\'s liggen een stuk hoger op de heuvel in de bosjes. De Hydro\'s liggen richting kazerne-poort maar daar kun je beter wegblijven. Hier zijn ook delen afgestort met beton.
We moeten ff off-line een keer wat afspreken lijkt me goed plan.
- Tarzan met de korte broek
Hallo Tomas,
Vsn mijn dank ook grote dank voor je bijdrage tot determinatie. Ik heb mij inhoudelijk weinig met de topics bemoeit, maar van mijn kant wou ik tot even laten weten dat ik dit enorm waardeer. dat geldt natuurlijk voor een ieder die reactie heeft gegeven op onze prachtige vondsten in Tjechië!
Groet, Koos
Vsn mijn dank ook grote dank voor je bijdrage tot determinatie. Ik heb mij inhoudelijk weinig met de topics bemoeit, maar van mijn kant wou ik tot even laten weten dat ik dit enorm waardeer. dat geldt natuurlijk voor een ieder die reactie heeft gegeven op onze prachtige vondsten in Tjechië!
Groet, Koos
Vandaag is morgen alweer gisteren, geniet dus!
Welkom Koos 
Als je meer hebt, laat maar zien, we doen het met plezier hier!

Als je meer hebt, laat maar zien, we doen het met plezier hier!
Daar sluit ik me graag bij aan, al kleur ik volgens mijn eega zo 
vr.gr.Jan

vr.gr.Jan
De senioribus nil nisi bene
- Tarzan met de korte broek
Ik ben gisteren begonnen met de eerste preparatiewerkzaamheden. Ik zal binnenkort enkele foto\'s plaatsen van de rsultaten tonen. Alvast bedankt voor het aanbod!
groet, Koos
groet, Koos
Vandaag is morgen alweer gisteren, geniet dus!