Stuk schedel, Slijk-Ewijk
Antw: Stuk schedel, Slijk-Ewijk
Ik heb vroeger eens een vuistbijl gevonden in Lathum die beschreven is en gedateerd op 180,000 jaar oud. Ik kan op dit moment helaas het bijbehorende artikel niet vinden.
Er kwamen hier in die tijd dus wel al mensen voor(waarschijnlijk ook neanderthalers). Probleem is dat het waarschijnlijk maar een hele dunne populatie was, waardoor het moeilijk zal zijn om hier fossielen van te vinden.
Bijna alle vondsten uit de ons omringende landen zijn gedaan in grotten waar deze mensen in leefden en waar de omstandigheden voor fossilisatie optimaal waren. Deze grotten hebben we in ons land helaas niet.
Er kwamen hier in die tijd dus wel al mensen voor(waarschijnlijk ook neanderthalers). Probleem is dat het waarschijnlijk maar een hele dunne populatie was, waardoor het moeilijk zal zijn om hier fossielen van te vinden.
Bijna alle vondsten uit de ons omringende landen zijn gedaan in grotten waar deze mensen in leefden en waar de omstandigheden voor fossilisatie optimaal waren. Deze grotten hebben we in ons land helaas niet.
groeten van de brabantse bende
- Jan Losser
Ik wil de pret niet bederven maar ik heb op dezelfde plek een bijna identiek stuk menselijke schedel gevonden. Het feit dat het in een stuk klei zat zegt niets want dit kan op de bagger, in de pijp of op de zeef zijn gebeurd. Mijn stuk is dooriemand van naturalis bekeken die er echt kijk op heeft. En hij verzekerde mij dat het 100% holoceen is.
Zonder verleden geen toekomst
- Tim Hansen
Antw: Antw: Stuk schedel, Slijk-Ewijk
Midden-paleolithische vondsten zijn zonder enige twijfel gekend uit Nederland, hetzij dat ze vrij zelden en bovendien altijd in secundaire context worden aangetroffen.franky schreef:
Ik heb vroeger eens een vuistbijl gevonden in Lathum die beschreven is en gedateerd op 180,000 jaar oud. Ik kan op dit moment helaas het bijbehorende artikel niet vinden.
Maar voor alle duidelijkheid; de optie voor een situering van de vondst uit dit topic in het midden-paleolithicum is (althans wat mij betreft) niet van toepassing.
groeten, Tim
- toothdigger
Wat een heerlijk interessant onderwerp dit, hopelijk zal nader onderzoek de ware aard van dit stukje schedel uitwijzen.
Was het niet Eugene Dubois die in de late negentiende eeuw een schedelkapje vond in één of andere rivier op Java?
Jasper prachtige vondst, van harte!
gr,
Floris
[Bewerkt door toothdigger op 03-06-2008 om 15:41 NL]
Was het niet Eugene Dubois die in de late negentiende eeuw een schedelkapje vond in één of andere rivier op Java?
Jasper prachtige vondst, van harte!
gr,
Floris
[Bewerkt door toothdigger op 03-06-2008 om 15:41 NL]
Ben je Lid, Abonnee, of ben je geen van twee?
Lid sinds 10-09-2003
Lid sinds 10-09-2003
- notorynchus
Hallo Jan,Jan Losser schreef:
Ik wil de pret niet bederven maar ik heb op dezelfde plek een bijna identiek stuk menselijke schedel gevonden. Het feit dat het in een stuk klei zat zegt niets want dit kan op de bagger, in de pijp of op de zeef zijn gebeurd. Mijn stuk is dooriemand van naturalis bekeken die er echt kijk op heeft. En hij verzekerde mij dat het 100% holoceen is.
Je hebt gelijk het KAN inderdaad niet veel betekenen daarom is nader onderzoek nu juist ook zo belangrijk.
Het is wel zo\'n interessant stuk die een c14 rechtvaardigd 1 bonk blauwe klei met daarin een MENSELIJK schedel fragment alsook MAMMOET slagtandschilfers is eigenlijk te mooi om waar te zijn.
Maar zoals je weet de Natuur heeft wel meer verassingen in petto!
Alleen Jasper is nu aan zet om zijn vondsten aan de wetenschap aan te bieden.
Mocht het goed uitpakken dan is het een belangrijke vondst en voor sommigen zelfs een schokkende?!
Dus Jasper laat eens wat van je horen!!
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Once you've got heat, you can do everything!
- fossielengek
Hallo allemaal,
Ten eerste bedankt voor alle positieve reacties!
@ Stone: Super bedankt voor het aanwakkeren van het vuur, knap gedaan
Ik ben echt heel erg benieuwd wat de c14 datering gaat uitwijzen.
@Plikona: Ik was samen met mijn vader op pad, wat ik wel vaker doe, en opeens zag ik het stuk schedel uit de klei steken. Het stuk klei viel mij in het eerste geval op omdat er stukjes mammoetivoor inzaten. Ik haalde het stuk schedel eruit en spoelde het af met water (wat ik natuurlijk beter niet had kunnen doen) Eenmaal thuis gekomen heb ik het stuk nog beter afgespoeld (dom, dom, dom) en toen viel mij de vorm erg op en dacht eigenlijk toen pas aan mens. Mijn vader pakte meteen een boek erbij over het menselijk lichaam waar ook de losse onderdelen van het schedel instonden. We hebben die delen toen vergeleken met het stuk dat we gevonden hadden en het leek er behoorlijk op. En toen heb ik er een foto van gemaakt en meteen op het forum gezet.
Op de vindplaats werd vroeger veel gevonden maar omdat er nu andere zuigers worden gebruikt wordt alles fijn gemalen. De vindplaats is dus eigenlijk helemaal niet zo interessant, het is toeval dat dit stuk schedel er zo lag. Verder hebben we er eigenlijk nooit iets van enige waarde gevonden.
Ik zal jullie zeker op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Groeten Jasper
Ten eerste bedankt voor alle positieve reacties!
@ Stone: Super bedankt voor het aanwakkeren van het vuur, knap gedaan

@Plikona: Ik was samen met mijn vader op pad, wat ik wel vaker doe, en opeens zag ik het stuk schedel uit de klei steken. Het stuk klei viel mij in het eerste geval op omdat er stukjes mammoetivoor inzaten. Ik haalde het stuk schedel eruit en spoelde het af met water (wat ik natuurlijk beter niet had kunnen doen) Eenmaal thuis gekomen heb ik het stuk nog beter afgespoeld (dom, dom, dom) en toen viel mij de vorm erg op en dacht eigenlijk toen pas aan mens. Mijn vader pakte meteen een boek erbij over het menselijk lichaam waar ook de losse onderdelen van het schedel instonden. We hebben die delen toen vergeleken met het stuk dat we gevonden hadden en het leek er behoorlijk op. En toen heb ik er een foto van gemaakt en meteen op het forum gezet.
Op de vindplaats werd vroeger veel gevonden maar omdat er nu andere zuigers worden gebruikt wordt alles fijn gemalen. De vindplaats is dus eigenlijk helemaal niet zo interessant, het is toeval dat dit stuk schedel er zo lag. Verder hebben we er eigenlijk nooit iets van enige waarde gevonden.
Ik zal jullie zeker op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Groeten Jasper
Dit is bijna zeker een stuk van een Homo sapiens schedel. De ronde vorm en de hoeveelheid \"afdrukken\" van bloedvaten aan de binnenkant wijst daarop.
@ Floris, Dubois vond zijn Homo erectus schedelkap bij Trinil
@ Floris, Dubois vond zijn Homo erectus schedelkap bij Trinil
Whatever you can do, or dream you can, begin it. In boldness lies genius, power and magic.
Goethe
Goethe
heb desbetreffend artikel nog kunnen vinden.(the stone heeft ook een grote bibliotheek).
Meest waarschijnlijke kandidaat die dit gemaakt heeft is neanderthaler. De spits van rendiergewei waarover gesproken word is minimaal 10.000 jaar oud en dus ook de maker hiervan. Heb wel meer bewerkte botten gevonden, maar van edelhert gemaakt en edelhert loopt nog niet zo lang hier rond zodat deze werktuigen een stuk jonger zijn.
groeten van de brabantse bende