Spons voor Bob

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plikona
Been thanked: 1 time
Spons voor Bob

Bericht door Plikona » 07 jun 2008, 12:27

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb deze spons jaren geleden opgeraapt in een Cenomaanafzetting in Calvados, Fr.
Ben er nooit in geslaagd om er een degelijk naam aan te hangen. Deels omdat ik totaal geen verstand heb van de systhemathiek van de Spons, deels omdat ik geen enkele literatuur terzake bezit.
Het object meet ongeveer 10cm hoog op 10cm doorsnede.
Kan Bob of een andere sponzenkenner mij op weg helpen?
mvg

Gerrit-Jan
Contacteer:
Antw: Spons voor Bob

Bericht door Gerrit-Jan » 07 jun 2008, 12:53

Dag Plikona,

kun je me even uitleggen waar je nu wel en niet mag rapen???

Zie ook http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 6114#55733

vriendelijke groet

Niets is leuker dan fossielen zoeken met vrienden :)

Plikona
Antw: Antw: Spons voor Bob

Bericht door Plikona » 07 jun 2008, 13:08

Gerrit-Jan schreef:
Dag Plikona,

kun je me even uitleggen waar je nu wel en niet mag rapen???

Zie ook http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 6114#55733

vriendelijke groet
Dat is heel eenvoudig Gerrit-Jan: daar waar je toestemming van de eigenaar hebt , daar mag je oprapen en zelfs graven, hameren en je te pleuris werken. Daar waar je geen toestemming krijgt mag je dat niet. Ik heb het object opgeraapt met toestemming van de eigenaar. Het lag er blijkbaar al jaren daar ik enkel \'het groen\' er moest van afwassen met javel.

Fossielenzoeker
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Fossielenzoeker » 07 jun 2008, 13:54

Man, man, hou toch eens op met dit gezeur tussen jullie tweeën !!
Heb je toch wat met elkaar en kom je er niet uit, regel het dan discreet op de achtergrond middels mail of telefoon !!
Ik wordt er een beetje flauw van telkens dit gezeik mee te krijgen.

Oké dan, dit topic ging over bovenstaande spons. Voor zover ik er zicht op heb is mijn eerste impuls Rhizopoterion cervicornis. Dit is een spons uit het bovenkrijt, turoon.
Let wel, ik hou nog even een slag om de arm. Volgens mij is zijn kelk niet zo breed als deze.
Misschien kun je nog even een foto plaatsen van de onderkant.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 07-06-2008 om 13:42 NL]

Robert Mensink

Spongebob
Has thanked: 418 times
Been thanked: 637 times

Bericht door Spongebob » 07 jun 2008, 22:44

Even rust in de wedstrijd (letterlijk en figuurlijk bedoeld :)).
Prachtig sponsje, Plikona!
Het is erg moeilijk om van een plaatje sponzen te determineren, omdat je eigenlijk altijd in de eerste plaats de skelet-elementen moet onderzoeken. Het zijn a.h.w. de bouwstenen van het raamwerk. Het zijn deze determinatiekenmerken die je op het goede spoor kunnen zetten naar een juiste naamgeving. V.w.b. de determinatie van Fossielenzoeker: Het lijkt wel op Rhizopoterion, maar hij geeft het zelf al aan, de kelk is te \"zwaar\" gebouwd. En ik denk niet dat er hier een hexactinellide netwerk aanwezig is. In dit geval (dankzij de mooie foto\'s en de vindplaats) wil ik wel een gokje wagen. Maar.....
De wedstrijd begint al weer (dit keer alleen letterlijk bedoeld).....

Time fades away (Neil Young)

Spongebob

Bericht door Spongebob » 08 jun 2008, 01:23

Afbeelding

Okee, (weer) te snel gereageerd. \'k Heb e.e.a. eens even nagekeken en vergeleken met m\'n eigen sponzen. In eerste instantie deden de deuken mij aan Cytoracea denken, maar die heeft de deuken meer bovenin en niet onderaan het steelgedeelte. Kom ik toch uit bij een hexactinellide sponssoort (zie foto): Laocoetis (ook wel eens Craticularia genoemd). Laocoetis heeft een dikwandige kelk en boven de hechtingsplaat net zulke deuken als bij jouw exemplaar. Over het algemeen zie je ook een regelmatige rangschikking van uitstroomkanalen aan de binnenkant van het osculum. Dat mist bij dit afgesleten exemplaar en ook bij enkele van mij. Misschien kun je onder de microscoop iets van het hexactinellide skelet herkennen. Dan zijn we nog iets zekerder. Leuke puzzel!

Plikona

Bericht door Plikona » 11 jun 2008, 16:23

Bedankt Fossielenzoeker en Spongebob,

Zoals ik al vermoedde zal het niet gemakkelijk zijn hier een vaste naam op te plakken. Daarom dat ik het hier plaatste. Ook het rooster dat de spicula vormen heb ik nog niet onderzocht omdat ik hoopte dat hier iemand zou roepen: \"xxxxx ... \".
Toch bedankt. ;)

JeroenBos

Bericht door JeroenBos » 11 jun 2008, 20:56

Hoi Plikona,

Mooie spons. Ik denk met Tom (Spongebob) mee in de richting Laocoetis. Op de bovenste foto rechtsboven lijkt een deel van het hoofdkanaal stelsel zichtbaar (zie bericht Tom). Op de foto is het niet helemaal duidelijk. De deuken en de bodemplaat zijn verdere aanwijzingen. Je komt ze in het oostenlijk grind ook wel tegen. Wat tegen spreekt is dat in de in de literatuur die ik ken uit Frankrijk (Moret, Lagneau Herenger, Auxerre) alleen fijnere typen worden genoemd, zonder dikke deklaag. Hij is wel erg grof en groot. Bijna Jura-achtig.

Het hoofdskelet van Laocoetis bevat op de kruising van de assen geen openingen. Dit hoofdskelet is echter vaak moeilijk waarneembaar, zeker in de lagere regionen van de kelk. De kans is dus niet erg groot dat je ze waar kunt nemen.

Veel hexactinelliden (groep van de sponzen waartoe Laocoetis behoort) beschikken over een fiberachtige deklaag, met name aan de basis van de spons. Een soort ragfijn weefsel dat met de loep goed waarneembaar is. Als de spons niet al te veel geleden heeft, is dat wellicht waarneembaar.Het is een indicatie, geen zeker determinatiecriterium.

Indien niet, dan rest zoals Tom aangeeft microscopisch onderzoek.

Vraagje: is het een strandvondst of uit een groeve?

gr

Jeroen

Spongebob

Bericht door Spongebob » 11 jun 2008, 21:38

Ik denk een strandvondst; behoorlijk afgesleten. Dat kan de oorzaak zijn voor het ontbreken van de fijne deklaag.
Zou je nog een foto kunnen maken van de onderkant. Het lijkt een spons met een bodemplaat (past bij Laocoetis)....

Plikona

Bericht door Plikona » 11 jun 2008, 22:00

Dit is een \'Parc d\'activité-vondst\'. Komt van een terrein waar een groot handelscentrum is neergepoot. Staat nu vol met handelszaken. Ging er van uit dat dit een Cenomaan-vondst was door de hoop afgerolde glaukoniethoudende kalk die er deel van uitmaakte. Dat dit een Jura-exemplaar zou zijn had ik nog niet bij stilgestaan. Waar die vulgrond oorspronkelijk vandaan kwam nog minder. Zal morgen een poging wagen om bij goed licht de onderkant te fotograferen. Heb daar weinig aandacht aan geschonken omdat het volgens mij een afdruk is van hetgene waar hij/zij op is gegroeid.
Het wordt toch nog spannend zo :D

Gesloten